eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Kochamy promocje, ale nie na zabój

Kochamy promocje, ale nie na zabój

2018-11-28 09:25

Kochamy promocje, ale nie na zabój

Polak na promocji rozważny © gpointstudio - Fotolia.com

Polscy konsumenci ciągle cenią promocje. Wiele wskazuje jednak na to, że mają do nich coraz bardziej zdroworozsądkowe podejście. Z najnowszego raportu Santander Consumer Banku „Polaków portfel własny – kochamy okazje” wynika, że niemal połowę z nas kuszą jedynie oferty dotyczące produktów, które i tak zamierzaliśmy kupić.

Przeczytaj także: Czy Polacy to łowcy promocji? Są wyniki nowego badania

Zakupowe szaleństwo? Nie, dziękuję


Pierwszą okazją do konsumpcyjnego szaleństwa był miniony piątek, na który przypadł tzw. Black Friday. Tłumy, które zagościły 23 listopada w galeriach to wyraźny dowód na to, że największe w USA święto wyprzedaży na stałe zagościło w naszym kalendarzu.

Czy jednak daliśmy się porwać konsumpcyjnemu pędowi? Niekoniecznie. Dowodem na to mogą być chociażby rezultaty badania zleconego przez Santander Consumer Bank. Wynika z nich, że polski konsument niełatwo poddaje się emocjom. Niemal połowa (47 proc.) ankietowanych zadeklarowała, że promocje są interesujące jedynie wówczas, gdy obejmują produkty, których kupno mieli już w planach. Co więcej, aż 27 proc. respondentów utrzymuje, że w ogóle nie zwraca na nie uwagi.
– Polski konsument zdążył przyzwyczaić się do promocji i wyprzedaży. Jeśli mielibyśmy oceniać racjonalność kupujących na bazie naszego badania, najwyraźniej nie ulegamy łatwo okazjom. To dobra wiadomość dla budżetów domowych w przededniu sezonu świątecznych zakupów i następujących po nich wyprzedaży – mówi Arkadiusz Panek, Dyrektor Departamentu Kart Kredytowych Santander Consumer Banku.

fot. gpointstudio - Fotolia.com

Polak na promocji rozważny

Jak pokazują wyniki badania Santander Consumer Bank Polacy to świadomi konsumenci. Aż 47 proc. deklaruje, że ze zniżek korzysta tylko wtedy, kiedy dotyczą one produktów, które zamierzali wcześniej kupić.


Grosz do grosza


Jeśli już robić promocję - to jaką? Spośród wachlarza różnego rodzaju technik, którymi kuszą klientów sprzedawcy, zdecydowanie najlepiej oceniany jest „drugi lub kolejny produkt za grosz”. Ta metoda uzyskała 44 proc. wskazań. Niewiele mniej, bo 41 proc. klientów preferuje rabaty dostępne na wybrane towary.

Na co czwartego konsumenta zadziała mobilizująco możliwość skorzystania z darmowej dostawy w sklepie online (25 proc.). Niemal tak samo popularnym rodzajem promocji jest rabat na kolejne zakupy (20 proc. wskazań). Tylko 16 proc. będzie skłonne do zakupów dzięki zniżkom, jakie uzyskuje w ramach programu lojalnościowego. Z kolei 14 proc. doceni obniżkę ceny za korzystanie z określonej formy płatności np. z karty kredytowej.

Z promocji korzystamy, bo się to opłaca. Ponad połowa badanych potwierdziła, że zniżki cenowe to realny sposób na zaoszczędzenie pieniędzy. Największa grupa deklaruje, że w ten sposób jest w stanie zaoszczędzić 100 zł miesięcznie.

Rozrzutne Polki i rozważni Polacy?


Wśród łowców okazji największe grono stanowią kobiety - 32 proc. w porównaniu do 16 proc. mężczyzn. To one znacznie częściej niż mężczyźni deklarują skorzystanie z obniżek cenowych, np. podczas Black Friday. Zdecydowanie więcej kobiet (19 proc.), niż mężczyzn (6 proc.) docenia korzyści płynące z przynależności do programów lojalnościowych. Panie są też oszczędniejsze. Co czwarta Polka nie lubi wydawać za dużo i zawsze wybiera produkty po obniżce (wśród mężczyzn co dziesiąty). Z kolei panowie chętniej korzystają z listy zakupów, aby do koszyka trafiło tylko to, co jest im potrzebne (10 proc., wśród kobiet 5 proc.). Panie częściej też korzystają z aplikacji mobilnych sklepów, aby zbierać punkty.

Polacy zadowoleni z kart kredytowych


Co czwarty dorosły Polak posiada kartę kredytową i jest z niej zadowolony. Ponad połowa uważa ją za wygodną formę płatności np. podczas codziennych zakupów.

Właścicielami kart kredytowych są częściej osoby z wyższym wykształceniem (31 proc. odpowiedzi), mieszkające w miastach powyżej 500 tys. osób (28 proc.). Wśród posiadaczy kart kredytowych w Polsce zaczynają przeważać osoby młode: ma je co czwarty dwudziestolatek i co trzeci czterdziestolatek. Zaledwie 17 proc. to osoby po 70 roku życia.

Jak pokazują wyniki badania, sporą część zakupów podczas promocji i przed świętami Bożego Narodzenia opłacimy korzystając właśnie z karty kredytowej. Ponad 60 proc. posiadaczy kart kredytowych korzysta z nich regularnie, w tym 20 proc. każdego dnia. Najczęściej używamy „plastiku” w sklepach stacjonarnych, płacąc za artykuły spożywcze (52 proc.), paliwo i zakupy na stacji benzynowej (45 proc), ubrania i obuwie (32 proc.) oraz sprzęt RTV i AGD (32 proc.).
– Z naszego badania “Polaków portfel własny – kochamy okazje” wynika, że Polacy chętnie korzystają z okazji, ale nie działają impulsywnie: szukają ich tam, gdzie i tak planowali dokonać zakupów. Potwierdzają to informacje jakie uzyskujemy od naszych klientów – mówi Arkadiusz Panek, Dyrektor Departamentu Kart Kredytowych Santander Consumer Banku.

Zakaz handlu to nie problem


Ponad pół roku od wejścia w życie ustawy o zakazie handlu w niektóre niedziele, prawie 40 proc. z nas nie uważa, żeby regulacja ta utrudniła im zakupy. Wobec niemożliwości udania się do sklepów w niektóre niedziele, konsumenci wybierają zakupy w sobotę, albo w inny dzień tygodnia.

Santander Consumer Bank zapytał też konsumentów, które z mechanizmów wprowadzanych przez sklepy stacjonarne i online w odpowiedzi na tę legislację są z ich perspektywy najbardziej atrakcyjne. Co podoba się najbardziej? Największa grupa, bo 32 proc. jako najbardziej atrakcyjne rozwiązanie wskazuje specjalne nowe promocje, dostępne w inne dni tygodnia (w szczególności w soboty). Doceniane jest też wydłużenie czasu pracy sklepów wówczas, gdy są otwarte. Z wyników badania można wywnioskować, że na zakazie handlu nie skorzysta e-commerce, a raczej małe sklepy osiedlowe. Wybór tych ostatnich, zamiast zakupów w supermarkecie wskazało 25 proc. badanych.

Informacje o badaniu
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku, wydawcy karty kredytowej TurboKARTA, w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut IBRIS w dniach 9 - 11 października 2018 r. W badaniu udział wzięły osoby pełnoletnie z całej Polski. Próba, n=1000.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: