eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Internet i komputery w Polsce

Internet i komputery w Polsce

2006-11-21 14:00

Przeczytaj także: Internet i komputery w Polsce - raport 2005


Ponad 12 procent mieszkańców Polski dokonywało zakupów przez Internet. Udział ten w ciągu ostatnich dwóch lat wzrósł o 7 pkt proc. Łączna wartość towarów i usług zakupionych w sieci od maja 2005 r. do końca kwietnia 2006 r. przekroczyła 2,7 mld zł, a średnia wartość zamówienia przypadająca na jedną osobę dokonującą zakupów wyniosła około 750 zł.

Z tej formy dokonywania zakupów coraz chętniej korzystały również firmy - w ciągu dwóch ostatnich lat odsetek przedsiębiorstw kupujących w sieci wzrósł z 17 procent w 2004 r. do 23 procent w 2005 r.

Rozwijała się także sprzedaż internetowa i to zarówno na rynku pierwotnym, jak i wtórnym - 5 procent osób w Polsce sprzedawało za pomocą sieci. Co czternaste przedsiębiorstwo działające na rynku polskim korzystało z internetowych kanałów zbytu. Ta forma sprzedaży była najpopularniejsza wśród dużych firm, z których 12 procent handlowało w sieci.

Systematycznie rosły umiejętności informatyczne Polaków - 44 procent wszystkich mieszkańców kraju w wieku 16-74 lat potrafiło kopiować lub przenosić pliki, 30 procent umiało wysyłać e-maile z załącznikami, a prawie 25 procent posiadało umiejętności potrzebne do korzystania z arkusza kalkulacyjnego. Na podobnym poziomie jak w latach 2004-2005 utrzymywał się odsetek użytkowników z zaawansowanymi umiejętnościami informatycznymi. W kwietniu 2006 r. wśród badanych osób - 8 procent potrafiło utworzyć stronę internetową, a 5 procent - napisać program komputerowy w specjalistycznym języku programowania.

Korzystanie z technologii informatycznych i zasobów światowej sieci komputerowej było znacznie zróżnicowane, zarówno wśród przedsiębiorstw, jak i gospodarstw domowych i mieszkających w nich osób.

Największe różnice związane były z wysokością dochodów przypadających na gospodarstwo domowe, wiekiem i poziomem wykształcenia osób oraz miejscem zamieszkania. Większość osób z gospodarstw o najwyższych dochodach, uczniów i studentów oraz osób w wieku 16-34 lata z wyższym wykształceniem mieszkających w dużych miastach miało dostęp do nowoczesnych technologii informacyjnych. Największy odsetek użytkowników komputera i Internetu zaobserwowano wśród uczniów i studentów, gdzie wyniósł on odpowiednio 99 i 97 procent, przy czym około 90 procent osób w tej grupie regularnie z nich korzystało.

W niewystarczającym stopniu natomiast miały do nich dostęp osoby z najuboższych gospodarstw domowych, po 55 roku życia, emeryci lub renciści albo bezrobotni, mieszkający na wsi. Jednak i tu odnotowano istotny postęp. W ciągu trzech ostatnich lat odsetek mieszkańców wsi regularnie korzystających z globalnej sieci podwoił się z 11 proc. w II kwartale 2004 r. do 22 procent w I kwartale 2006 r.

Wśród przedsiębiorstw liderami w wykorzystaniu technologii informatycznych są firmy z branży informatycznej, sektora finansowego oraz prowadzących działalność filmową, radiową i telewizyjną. Zaznacza się też wyraźna przewaga firm dużych, o liczbie pracujących od 250 osób.

poprzednia  

1 2

Polacy ignorują blogi

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: