eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Czy porzuciliśmy sklepy stacjonarne na rzecz zakupów online?

Czy porzuciliśmy sklepy stacjonarne na rzecz zakupów online?

2023-04-19 10:49

Czy porzuciliśmy sklepy stacjonarne na rzecz zakupów online?

Czy porzuciliśmy sklepy stacjonarne na rzecz zakupów online? © apops - Fotolia.com

Mogłoby się wydawać, że Millenialsi i generacja Z to pokolenia, które zakupy robią głównie w internecie, a zatłoczone centra handlowe omijają szerokim łukiem. Najnowszy wspólny raport Bain & Company i Google dowodzi jednak, że młodzi konsumenci nie zrezygnowali ze sklepów stacjonarnych. Tym, co odróżnia ich od innych kupujących, jest m.in. sposób podejmowania decyzji zakupowych, skłonność do korzystania z nowoczesnych narzędzi wspierających handel oraz uważność na kwestie środowiskowe.

Przeczytaj także: Zachowania konsumentów: sklepy stacjonarne czy jednak e-commerce?

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Jak pandemia zmieniła zwyczaje zakupowe konsumentów?
  • Czy wywołany pandemią boom na e-commerce zmienił podejście do zakupów stacjonarnych?
  • Co przekonuje młodych do korzystania ze sklepów stacjonarnych?

Po wywołanych pandemią ograniczeniach w dostępie do sklepów stacjonarnych, Bain & Company wspólnie z Google przebadał amerykańskich konsumentów z różnych grup wiekowych, aby sprawdzić, jak zmieniły się ich zwyczaje zakupowe. Badanie pokazuje, że pod względem przywiązania do zakupów stacjonarnych młodzi i bardziej dojrzali konsumenci niewiele się od siebie różnią.

Osoby, które jeszcze nie przekroczyły 40. roku życia, w tradycyjnych sklepach wydały około 38 proc. kwot przeznaczonych na zakupy. W starszej grupie, czyli pokoleniu X, do którego należą osoby urodzone w latach 1965-80, było to 43 proc., a w pokoleniu tzw. baby boomers, czyli osób urodzonych w latach 1946-64 – 53 proc.
Okres restrykcji covidowych pokazał nam, jak wyglądałby świat wyłącznie cyfrowych zakupów. Jednak w ostatnim roku stało się jasne, że sklepy stacjonarne nadal będą odgrywać ważną rolę w handlu detalicznym – mówi Patryk Rudnicki, młodszy partner w Bain & Company. - Choć młodsze generacje są mocno zżyte ze światem cyfrowym, w podobnym stopniu, jak starsi, deklarują potrzebę dotknięcia i poczucia realnego produktu podczas zakupów.

fot. apops - Fotolia.com

Czy porzuciliśmy sklepy stacjonarne na rzecz zakupów online?

Młodzi klienci nie rezygnują z zakupów w sklepach stacjonarnych. Eksperci Bain & Company przewidują jednak, że branża e-commerce będzie w najbliższych latach zwiększać przewagę nad sklepami stacjonarnymi.


Do korzystania ze sklepów stacjonarnych, młodych przekonuje także możliwość wypróbowania produktu, szybkość otrzymania towaru i łatwość przeglądania asortymentu. Poziom cyfryzacji zakupów różni się też w zależności od kategorii produktu. Najbardziej odporne na odpływ klientów do wirtualnego świata pozostają sklepy meblowe. Milenialsi i przedstawiciele pokolenia Z 60 proc. kwot przeznaczonych na wyposażenie domu wydają stacjonarnie.

Eksperci Bain & Company przewidują jednak, że branża e-commerce będzie w najbliższych latach zwiększać przewagę nad sklepami stacjonarnymi. Kluczem do jej rozwoju może być wdrażanie nowych rozwiązań technologicznych, takich jak wirtualne przymierzalnie, wizualizacje i działania marketingowe w mediach społecznościowych. Ponad 41 proc. konsumentów korzystało już z tych innowacyjnych narzędzi podczas zakupów, w tym 66 proc. reprezentantów pokolenia Z.
Nowe technologie ułatwiające zakupy online są wciąż na bardzo wczesnym etapie rozwoju. Wizualizacje są często dalekie od doskonałości i mogą zniechęcać konsumentów. Nasze badanie pokazuje, że cyfrowe narzędzia nie są łatwo dostępne, a nauczenie się, jak ich używać zajmuje zbyt dużo czasu. Pomimo to, widzimy w tym obszarze duże szanse dla branży – komentuje Patryk Rudnicki.

Autorzy raportu wskazują, że wideorecenzje, transmisje live w mediach społecznościowych, a także opinie influencerów i innych klientów mają coraz większy wpływ na decyzje zakupowe młodszych konsumentów.

Ta grupa zwraca też większą uwagę na kwestie zrównoważonego rozwoju. Około połowa milenialsów i przedstawicieli pokolenia Z twierdzi, że jest gotowa zapłacić więcej za towar, który jest przyjazny środowisku. Dla porównania, tylko 29 proc. najstarszych konsumentów zajmuje podobne stanowisko.

Jednak deklaracje młodych konsumentów często nie przekładają się na praktykę. Jak pokazuje raport, osoby dla których ważne jest ograniczenie śladu węglowego nieznacznie rzadziej korzystają z dostaw (7 razy w miesiącu), niż osoby mniej wrażliwe na kwestie środowiskowe (8 razy w miesiącu).
Dla wszystkich grup wiekowych najważniejsze przy wyborze produktu pozostają cena, jakość i funkcjonalność. Wyzwaniem dla sklepów jest więc oferowanie dobrej jakości produktów przyjaznych środowisku i w atrakcyjnych cenach. Firmy, które jako pierwsze pogodzą wartości z tradycyjnymi wyznacznikami atrakcyjności towaru mogą zyskać przewagę wśród młodych konsumentów – dodaje Patryk Rudnicki.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Re: Czy porzuciliśmy sklepy stacjonarne na rzecz zakupów online?

    iwokra901 / 2023-04-26 12:48:59

    Oczywiście ze nie. online owszem robie zakupy nawet kilka dni temu roomba zamówiłam, ale stacjonarnie też lubię pójśc coś pooglądać itp odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: