Jak wspólnie realizować badania
2006-08-24 11:29
Przeczytaj także: Badania rynkowe i marketingowe - paradoksy
Wszystkie elementy tworzenia, konsultacje przy wykorzystaniu nowoczesnych rozwiązań informatycznych, powinny być realizowane przy wykorzystaniu platform wymiany informacji. Wprowadzanie ustaleń zajmuje wtedy niewiele czasu. Co ważne, zmiany mogą być realizowane w odniesieniu do kwestionariuszy już uruchomionych, realizowanych. Wprowadzone zmiany zostaną przez system rozesłane automatycznie do stacji ankieterskich.
Obszar 2. Ustalanie prób badawczych, grupy docelowej respondentów
Jest to kolejny moment, który w chwili obecnej wymaga na ogół precyzyjnych ustaleń pomiędzy badaczem a odbiorcą informacji. I w tym przypadku komunikaty przesyłane są w tradycyjny sposób, np. w postaci plików tekstowych lub arkuszy kalkulacyjnych zawierających stratyfikację próby badawczej. Platforma wspólnej wymiany informacji pomiędzy współdziałającymi podmiotami pozwala na sprawne konstruowanie próby, wspólne ustalenia i zamiany w tym zakresie. Współdziałające w ten sposób podmioty posiadają pełną przejrzystość przyjętej stratyfikacji i dostęp do jej modyfikowania w trakcie realizacji projektu.
Bliska współpraca podmiotów, dostęp do informacji dotyczących prób i przejrzystość badania stanowią podstawę zaufania do wyników i do samej agencji badawczej. Jest to zatem element dodatkowo motywujący do właściwej realizacji badania.
Obszar 3. Kontrola stanu realizacji badania
Wspólna platforma informatyczna to również pełna informacja o stanie i postępach prac nad realizowanym projektem. W powszechnie wykorzystywanych systemach informatycznych każdy podmiot projektu dysponuje bieżącymi informacjami o jego postępach. Szczegółowość informacji zależy wyłącznie od poziomu dostępu. Zatem podmiot zlecający jest w stanie kontrolować, np. ile wywiadów zostało zrobionych w każdym dniu, w każdej godzinie, z jakich regionów pochodzili respondenci, uczestnicy badania i jest w stanie „podejrzeć” poszczególne odpowiedzi na pytania. W ten sposób jest pełnoprawnym uczestnikiem własnego projektu na każdym jego etapie.
Stanowi to pewną zmianę w stosunku do aktualnie obowiązującej zasady, iż podmiot ma doskonale współpracować jedynie na początku badania, kiedy ustalane są najważniejsze elementy projektu, i tylko oczekiwać efektu końcowego w postaci raportu z badań wraz z zaleceniami. Tak naprawdę, podmiot zlecający powinien być uczestnikiem badania od samego początku aż do jego zakończenia. Wymaga to współpracy, profesjonalnego podejścia obu stron oraz pełnej przejrzystości procesu badawczego.
Obszar 4. Analiza wyników
Profesjonalnie przygotowany raport merytoryczny stanowi podstawę podejmowanych decyzji. Jednakże nietrudno wyobrazić sobie sytuację, kiedy potrzebujemy odpowiedzi dużo wcześniej, w formie krótkiego zestawienia lub odpowiedzi z danego wycinka badania, informacji, jak odpowiadała konkretna grupa respondentów, jak oceniono konkretne hasło reklamowe, itp. W takiej sytuacji albo zwracamy się do podmiotu realizującego projekt o przygotowanie zestawienia, albo zmuszeni jesteśmy oczekiwać na efekt końcowy w postaci raportu z badania. W wielu przypadkach czas ten może być zdecydowanie krótszy, zwłaszcza gdy mamy do czynienia z prostymi badaniami.
oprac. : Krystian Krawczyk / Marketing w Praktyce
Przeczytaj także
-
Kim jest polski respondent badania CAWI?
-
8 sytuacji w biznesie, gdy analiza rynku będzie Ci potrzebna
-
Wydatki Polaków na święta Bożego Narodzenia 2016
-
Rynek konsumencki UE w lepszej kondycji
-
Polscy marketingowcy chwalą badania, ale z nich nie korzystają
-
Polski e-commerce rośnie najszybciej w Europie
-
Polscy internauci a e-commerce 2011
-
Zwrotność w badaniach marketingowych
-
Polscy internauci a e-commerce 2010