Jak wspólnie realizować badania
2006-08-24 11:29
Przeczytaj także: Badania rynkowe i marketingowe - paradoksy
Publikacji na temat badań marketingowych, metod, technik badawczych jest krocie – w książkach, periodykach, w internecie (np. na stronach Market Research Society lub British Market Research Association). Wspólną cechą tych informacji jest techniczne podejście do realizacji badań, informowanie o nowych technikach pomiaru zjawisk, pomiaru zależności i prezentacji wyników.Publikacje uczą, jak przygotować badanie, jak konstruować próby badawcze i jak dobierać techniki, aby uzyskać rzetelne informacje o przedmiocie badania. Podobne informacje możemy znaleźć zwiedzając strony internetowe podmiotów oferujących badania na naszym krajowym rynku.
Bądź uczestnikiem własnego projektu
Niewiele publikacji uczy natomiast, jak wspólnie realizować badania i jak wykorzystać nowoczesne narzędzia informatyczne do wspólnego tworzenia projektu, obserwowania jego realizacji i kontrolowania poprawności. Mało informacji znajdziemy w nich również na temat wykorzystywania posiadanych zasobów własnych – ludzkich i technologicznych – do realizacji projektów samodzielnie bądź we współpracy z agencjami badawczymi. Tymczasem wszędzie tam, gdzie istnieje elektroniczny przepływ informacji, mamy możliwość bieżącego współdziałania nieskończenie dużej liczby podmiotów. Jest to łatwe w przypadku badań realizowanych przy wspomaganiu komputerowym w badaniach telefonicznych (CATI), badaniach facet-to-face, (CAPI), a także badaniach poprzez internet (CAWI).
Z tego faktu można wysnuć dwie tezy:
- Istnieje względnie łatwa możliwość skrócenia dostępu do informacji przetworzonych, pochodzących z badań wewnętrznych bądź zewnętrznych i dostarczenia jej do decydenta.
- Istnieje względnie łatwa możliwość pełnego wykorzystania posiadanych przez podmiot zasobów ludzkich i technologicznych do efektywnej realizacji projektów badawczych we własnym zakresie lub we współpracy z agencjami badawczymi.
Czas dostarczenia przetworzonej informacji do decydenta ma w chwili obecnej kluczowe znaczenie dla osiągnięcia przewagi na rynku, dlatego należy korzystać z rozwiązań informatycznych, które na to pozwalają. Możemy go zaoszczędzić w wielu obszarach.
Obszar 1. Budowa kwestionariusza
Narzędzie informatyczne, które spaja badacza i zleceniodawcę, daje możliwości wspólnego konstruowania instrumentów badawczych już w systemie przewidzianym do jego realizacji. Zatem konieczność przesyłania kolejnych poprawianych wersji w formie plików tekstowych jest swoistą stratą czasu. Każda poprawka wymaga przeniesienia jej do programu, w którym jest realizowane badanie telefoniczne bądź kwestionariuszowe przy wspomaganiu komputerowym. Proces ten wydaje się jeszcze bardziej niewłaściwy, jeśli następnie podmiot zlecający dostaje tzw. link do przeglądania ostatecznej wersji kwestionariusza w układzie już gotowym do wykorzystania przez ankietera. Ewentualne poprawki i uzgodnienia trwają jeszcze dłużej.
oprac. : Krystian Krawczyk / Marketing w Praktyce
Przeczytaj także
-
Kim jest polski respondent badania CAWI?
-
8 sytuacji w biznesie, gdy analiza rynku będzie Ci potrzebna
-
Wydatki Polaków na święta Bożego Narodzenia 2016
-
Rynek konsumencki UE w lepszej kondycji
-
Polscy marketingowcy chwalą badania, ale z nich nie korzystają
-
Polski e-commerce rośnie najszybciej w Europie
-
Polscy internauci a e-commerce 2011
-
Zwrotność w badaniach marketingowych
-
Polscy internauci a e-commerce 2010