eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › Deloitte: pandemia wzmaga popyt na wideo streaming

Deloitte: pandemia wzmaga popyt na wideo streaming

2020-07-31 10:21

Deloitte: pandemia wzmaga popyt na wideo streaming

Pandemia wzmaga popyt na wideo streaming © vege - Fotolia.com

Wideo streaming oraz inne tego rodzaju usługi zyskały na popularności wraz z wybuchem pandemii - czytamy w komunikacie z raportu opracowanego przez Deloitte. Taką tendencję widać zarówno na rynku amerykańskim, jak i w Polsce. Widać jednak, że konsumenci stawiają na oszczędności, poszukując promocji i darmowych subskrypcji, nawet kosztem reklam. Widoczna jest również wzmożona migracja pomiędzy poszczególnymi platformami.

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Kto najczęściej sięga po usługi strumieniowe?
  • Jakie są najczęstsze powody rezygnacji z wideo streamingu?
  • Jak prezentuje się konsumpcja usług VOD w Polsce?


Przed nami 14. już edycja opracowywanego przez Deloitte raportu Digital media trends - opracowania poświęconego bieżącym tendencjom w branży mediów i rozrywki, które przygląda się również zwyczajom, które towarzyszą amerykańskim konsumentom podczas korzystania z usług cyfrowych.

Omawiane w najnowszym raporcie badania przeprowadzono w dwóch falach: w grudniu 2019 r. oraz w maju bieżącego roku. To pozwoliło autorom raportu wyodrębnić trendy, które pojawiły się w konsumpcji wideo streamingu i innych tego rodzaju usług wraz z nastaniem pandemii. Oto, co udało się ustalić.

Klienci coraz bardziej wybredni


Jak wynika z badania, wraz z wybuchem pandemii odsetek amerykańskich konsumentów subskrybujących co najmniej jeden płatny serwis oferujący wideo streaming wzrosła o 7 p.proc., osiągając tym samym poziom 80 proc.

Usługi strumieniowe cieszą się popularnością niezależnie od wieku. Korzysta z nich 94 proc. przedstawicieli pokolenia Z (14-23 lata), po 88 proc. milenialsów (24-37 lat) i przedstawicieli pokolenia X (38-54 lata), a także aż 69 proc. tzw. „boomersów” (55-73 lata).

fot. vege - Fotolia.com

Pandemia wzmaga popyt na wideo streaming

Eksperci firmy doradczej Deloitte w najnowszej edycji raportu Digital media trends zauważają, że wraz ze wzrostem popularności usług streamingowych, konsumenci częściej migrują pomiędzy poszczególnymi platformami.


Wyniki badania z okresu pandemii pokazały, że tempo pozyskiwania nowych klientów w płatnych serwisach transmisji wideo, muzyki oraz gier zdecydowanie przyspieszyło. Od czasu wybuchu pandemii 23 proc. wykupiło co najmniej jedną nową usługę wideo streamingu, 9 proc. zrezygnowało z co najmniej jednej, a 5 proc. dodało kilka, jednocześnie rezygnując z innych.

Jednocześnie coraz trudniej dostawcom treści cyfrowych utrzymać klientów. Wyniki badania Deloitte wskazują, że coraz więcej konsumentów rezygnuje z subskrypcji. Na pytanie o powód rezygnacji z usługi wideo streamingu 36 proc. respondentów stwierdziło, że usługa była zbyt droga. Na drugim miejscu (35 proc.) klienci jako powód podawali koniec okresu próbnego, a 24 proc. z nich skończyło oglądać program, dla którego wykupili pakiet.

Zbyt dużo subskrypcji i powrót do gier


Badanie przeprowadzone przed wybuchem pandemii pokazało również, że amerykańscy konsumenci są zmęczeni subskrypcjami. Z jednej strony ponoszą wyższe koszty i posiadają dostęp do większej ilości treści, a z drugiej chcieliby zmniejszyć liczbę subskrybowanych usług. Wśród milenialsów aż 40 proc. czuje przytłoczenie liczbą swoich subskrypcji, a 43 proc. planuje ich ograniczenie. Wśród przedstawicieli pokolenia Z i X wyniki wahały się w okolicach 30 proc., co sugeruje, że wielu konsumentów subskrybuje usługi, z których de facto nie korzysta często lub wcale, ponosząc jednocześnie pełen koszt subskrypcji.

Usługi streamingowe to jednak nie tylko filmy i seriale. Od początku kryzysu wzrosło wśród Amerykanów zainteresowanie grami wideo. Ankietowani przyznają, że chętnie sięgają po tę formę rozrywki – 34 proc. z nich zadeklarowało, że od wybuchu pandemii o wiele częściej wybierali grę wideo jako sposób na spędzenie czasu z rodziną. Z badania wynika również, że 29 proc. konsumentów amerykańskich zadeklarowało, że chętniej gra niż ogląda programy. Spośród wszystkich zapytanych 7 proc. wykupiło abonament na gry wideo po raz pierwszy właśnie w czasie pandemii.

Ekspansja VOD i usług streamingowych w Polsce


W Polsce serwisy VOD również cieszą się dużą popularnością. Jak wynika z badania Deloitte, Polacy chętnie subskrybują też platformy muzyczne.
– Już 55 proc. dorosłych Polaków korzysta z różnego rodzaju subskrypcji usług VOD. Prym wiodą tutaj osoby w wieku 18-24 lat, które stanowią 78 proc. w tej grupie. Także ze streamingu muzyki korzysta prawie co trzeci dorosły Polak, a wśród osób w wieku 18-24 lat jest to aż 58 proc. – mówi Jakub Wróbel, Dyrektor w Dziale Konsultingu Deloitte.

Co ciekawe, 32 proc. dorosłych Polaków w wieku 18-75 lat zapytanych o to, czy chcieliby za wideo streaming zapłacić połowę ceny i tym samym oglądać reklamy, odpowiedziało pozytywnie. Niewiele mniej, bo 28 proc. z nich woli zapłacić pełną cenę, bez przerw reklamowych. Z kolei 20 proc. dorosłych konsumentów w naszym kraju nie ma nic przeciwko reklamom, ale ich zdaniem powinny być dopasowane do użytkownika.

Podobne trendy zaobserwować można na amerykańskim rynku. Badanie przeprowadzone już w trakcie pandemii wykazało, że 35 proc. konsumentów nie chce oglądać reklam i jest gotowa za to zapłacić. Brak reklam to właśnie jeden z powodów, dla których konsumenci decydują się na płatne platformy streamingowe. Z kolei 47 proc. amerykańskich ankietowanych korzystało z co najmniej jednej darmowej usługi wideo przerywanej reklamami.

Jeśli chodzi o wybór płatnej subskrypcji, bez konieczności oglądania reklam, to największe różnice istnieją między pokoleniami. Przedstawiciele pokolenia Z (14 - 23 lata) i milenialsów (24 - 37 lat) częściej preferują model, z którym dorastali, w którym usługa dostępna jest wyłącznie dla subskrybentów, natomiast przedstawiciele powojennego wyżu demograficznego wolą usługi zawierające reklamy, które bardzo przypominają tradycyjną telewizję.

O raporcie Digital media trends
14 edycja badania Digital media trends została przeprowadzona na grupie ponad 2 tysięcy konsumentów w Stanach Zjednoczonych, w dwóch okresach: przed pandemią COVID-19 grudzień 2019 – styczeń 2020 oraz w trakcie pandemii w maju 2020. Badanie przeprowadziła niezależna firma badawczą, na zlecenie Deloitte. Przekrój przedstawicieli konsumentów amerykańskich, którzy byli uwzględnieni w badaniu to reprezentanci 5 pokoleń: pokolenie Z (14-23 lata), pokolenie milenialsów (24-37 lat), pokolenie X (38-54 lata), pokolenie „boomersów” (55-73 lata) i pokolenie matures – powyżej 74 lat.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: