Deloitte: dlaczego sprzęt sportowy kupujemy stacjonarnie?
2020-06-26 12:04
Sklep sportowy © Kadmy - Fotolia.com
Przeczytaj także: Deloitte: na odzież i sprzęt sportowy wydajemy 193 euro rocznie
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Dlaczego sprzęt sportowy kupujemy głównie w sklepach stacjonarnych?
- Gdzie szukamy informacji na temat odzieży i artykułów sportowych?
- Co mogłoby wpłynąć na wzrost wydatków w tej kategorii?
W badaniu zrealizowanym na potrzeby raportu Deloitte przebadano Polaków, Niemców, Francuzów, Austriaków, Czechów, Węgrów, Rumunów oraz Bułgarów. Łącznie zebrano opinie przeszło 6 tys. osób pomiędzy 18. do 65. rokiem życia.
Z odpowiedzi udzielonych przez respondentów wynika, że wydatki związane z aktywnością sportową są zróżnicowane od 95 euro rocznie na Węgrzech do 295 euro w Austrii. W Polsce na odzież oraz sprzęt sportowy przeznaczamy przeciętnie 193 euro.
Po sprzęt sportowy online czy offline?
Okazuje się, że sprzęt sportowy i inne artykuły tego typu konsumenci kupują przede wszystkim stacjonarnie. We Francji, Austrii i Bułgarii odsetek kupujących w ten sposób przekracza 70 proc., natomiast zwolenników zakupów online najwięcej jest w Czechach (42,9 proc.) i Niemczech (38,6 proc.). W czterech z ośmiu badanych krajów średnie wydatki osób robiących zakupy w internecie są wyższe niż kupujących stacjonarnie.
– Jeśli chodzi o Polskę, większość miłośników aktywności sportowej woli kupować w sklepach stacjonarnych. Tak zadeklarowało 61,5 proc. respondentów. Na ten cel przeznaczają oni średnio 180 euro rocznie. Zakupy sportowe w sklepach online robi 38,5 proc. uprawiających sport Polaków i jest to jeden z wyższych wyników w badanych krajach. Obserwując to, jak bardzo rozwija się e-commerce na skutek epidemii COVID-19, nie można wykluczyć, że wkrótce te proporcje zmienią się na korzyść sklepów online – mówi Michał Pieprzny, Partner Deloitte, Lider branży dóbr konsumenckich w Polsce.
fot. Kadmy - Fotolia.com
Sklep sportowy
W sklepach stacjonarnych nieco częściej zakupy robią kobiety niż mężczyźni. Klienci decydujący się na zakupy online wydają średnio 213 euro rocznie. Różnica pomiędzy wydatkami klientów robiących zakupy stacjonarnie i online wynika przede wszystkim z wyższych kwot pozostawianych w sklepach internetowych na odzież sportową.
Dlaczego kupujemy w sklepach stacjonarnych? Przemawia do nas przede wszystkim szeroki asortyment, a także możliwość dotknięcia i przymierzenia towaru. Niskie ceny to z kolei największy atut zakupów w internecie, gdzie doceniamy również wygodę w zamawianiu, dostawę do domu, a także, tak samo jak w przypadku zakupów w sklepach stacjonarnych, ankietowani wskazali na szeroki asortyment. Co mogłoby zdecydować, że zamiast w sklepie stacjonarnym zdecydujemy się na zakupy online? Przede wszystkim cena (62,3 proc.), specjalna oferta (50,2 proc.) oraz łatwe i darmowe zwroty (47 proc.).
We wszystkich badanych państwach zakupy online odbywają się głównie przy użyciu komputerów lub laptopów. Na kolejnych miejscach są smartfony i tablety. Jeśli chodzi o Polskę odsetek osób kupujących za pośrednictwem komputerów lub laptopów sięga 78,4 proc. Drugie miejsce zajmują smartfony (53,4 proc.), a trzecie tablety (15,9 proc.).
Za zrównoważony rozwój jesteśmy w stanie zapłacić więcej
Zdaniem autorów raportu we wszystkich przebadanych krajach materiały i procesy produkcyjne przyjazne dla środowiska mogą mieć wpływ na decyzje zakupowe związane ze sprzętem sportowym i innymi artykułami tego typu.
– Jest to dość naturalne, gdyż zazwyczaj osoby uprawiające sport dbają nie tylko o swoje zdrowie, ale też o otoczenie, w którym żyją. Są to świadomi konsumenci, którzy dokonując zakupowych wyborów, zdają sobie sprawę, jaki mają one wpływ chociażby na środowisko – mówi Michał Pieprzny.Największą uwagę na ten aspekt zwracają Austriacy, gdzie aż 63 proc. konsumentów jest skłonnych zapłacić więcej nawet o 20 euro za produkty wykonane z materiałów przyjaznych dla środowiska. Z kolei najmniej chętni są Niemcy (49 proc.) oraz Francuzi (48 proc.). W Polsce odsetek respondentów, którzy byliby skłonni zapłacić więcej za artykuły i ubrania wykonane zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju wynosi 62,1 proc. Spośród krajów naszego regionu tylko nieco lepszy wynik (62,9 proc.) uzyskano w Rumunii. Średnia dla wszystkich badanych krajów wynosi niemal 57 proc.
Gdzie szukamy informacji i opinii na temat odzieży i artykułów sportowych? Polacy przede wszystkim w sieci. Dla ponad 54 proc. badanych źródłem są porównywarki cenowe. Jednocześnie niemal w tym samym stopniu polegamy na osobistych poleceniach. Z kolei na przykład Austriacy oraz w mniejszym stopniu Francuzi i Niemcy swoją wiedzę opierają na poleceniach sprzedawców w sklepach stacjonarnych.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Zima 2019: gdzie po sprzęt narciarski?
-
Czego szuka Polak na zakupach i czy to dostaje?
-
Czego pragną konsumenci? Kantar przedstawia trendy na 2024 rok
-
Sklepy na lekkim minusie w 2023 roku. Hipermarkety z największym spadkiem ruchu
-
Zachowania konsumentów: cena liczy się mniej niż zaufanie do marki
-
Wypożyczenie nart czy zakup? Ekonomia współdzielenia coraz popularniejsza
-
Duty free: dlaczego nie chcemy kupować w sklepie bezcłowym?
-
Polacy porzucili hipermarkety, teraz liczą się dyskonty?
-
Mobilne aplikacje zakupowe: jakie wady i zalety?
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)