Samodzielność pracownika kluczem efektywności?
2019-08-28 10:35
![Samodzielność pracownika kluczem efektywności? [© contrastwerkstatt - Fotolia.com] Samodzielność pracownika kluczem efektywności?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/zaangazowanie-w-prace/Samodzielnosc-pracownika-kluczem-efektywnosci-222097-200x133crop.jpg)
Pracownik © contrastwerkstatt - Fotolia.com
Przeczytaj także: Mamy rekordowo niskie zaangażowanie w pracę. Dlaczego?
Spore grono badaczy uważa, że zaangażowanie i przejawianie inicjatywy jest kluczem do efektywności pracy. Szacunki wskazują, że tacy pracownicy potrafią wypracowywać dla swojej organizacji zyski nawet o 19 proc. przewyższające średnią. Kluczowe są tu jednak trzy kwestie: wysoki stopień identyfikowania się pracownika z firmą, wiązanie z nią swojej przyszłej kariery zawodowej oraz silna motywacja do ponoszenia wysiłków, nierzadko większych niż te, które wynikają z zakresu obowiązków.Warto jednak podkreślić, że powyższe cechy nie zawsze wiążą się z samodzielnością rozumianą tu jako zdolność podejmowania decyzji w krytycznych dla firmy momentach. W efekcie zaangażowanie nie zawsze jest równoznaczne z rzeczywistą odpowiedzialnością.
- Zmiany cywilizacyjne - szczególnie te w obrębie technologii - w coraz większym stopniu wymuszają na nas postawy elastyczne i proaktywne. Praca przyszłości, która tak naprawdę staje się na naszych oczach teraźniejszością, będzie, jak chyba nigdy dotąd, wymagać od pracowników podejmowania samodzielnych decyzji, a nie reaktywnego wykonywania poleceń - mówi Natalia Bogdan z agencji pośrednictwa pracy Jobhouse. I dodaje: Właściwie jest tylko jedna metoda sprawdzenia, czy nasi podwładni są w stanie owym wyzwaniom sprostać. Muszą poczuć, że są autentycznie odpowiedzialni za swoje działania.
Ekspertka wskazuje na konieczność poszerzenia skali dopuszczalnej samodzielności pracownika w podejmowaniu ważnych decyzji. Dobrym przykładem, że ta strategia działa, może być choćby koncern Toyota, w którym co prawda określono oczekiwany poziom wyników, ale to sami pracownicy mieli doskonalić swój proces pracy tak, by móc je osiągnąć.
fot. contrastwerkstatt - Fotolia.com
Pracownik
Zaangażowani i samodzielni pracownicy są dziś na wagę złota.
- Tę samą metodologię stosuje się obecnie między innymi w branży medycznej czy informatycznej - dodaje Natalia Bogdan. - Kluczem do skuteczności jest tutaj osiągnięcie równowagi między ścisłym definiowaniem procesu, a określoną w jego ramach swobodą do kreatywnego eksperymentowania.
Pozostaje jedynie pytanie, czy jesteśmy gotowi zaryzykować i bardziej zaufać wiedzy i kompetencjom naszych pracowników. Jeśli będą w stanie sprostać mniejszym projektom, istnieje duża szansa, że uwierzą, że coś naprawdę od nich zależy. Dzięki temu stawią czoła bardziej wymagającym wyzwaniom.

oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Satysfakcja z pracy: w pandemii jesteśmy mniej zadowoleni?
-
Jak pracownicy oceniają swoje kompetencje i wynagrodzenia?
-
Większość Polaków odczuwa szczęście w pracy. Na czele stawki Amerykanie
-
3 najskuteczniejsze sposoby motywowania pracowników
-
Jak motywować pracowników bankowego contact center?
-
Jak motywować pracowników produkcji?
-
Chcesz budować zaangażowanie pracowników? Tego nie rób
-
Pracodawcy w erze pracownika. Jak powinni sobie radzić?
-
Przemęczenie pracą deklaruje 70% Polaków
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)