Dyskusyjna efektywność pracy
2018-06-27 12:29
Wielozadaniowość © REDPIXEL - Fotolia.com
Przeczytaj także: Efektywność pracy kuleje przez wielozadaniowość?
- Dominujący w polskich organizacjach styl pracy w dużej mierze sabotuje efektywność pracowników i managerów – uważa Małgorzata Czernecka, psycholog, szefowa Human Power i inicjatorka badania.
Bieżąca fala badania, podobnie zresztą jak poprzednia, obnażyła problem tzw. wielozadaniowości. Okazuje się, że niemal 60 proc. pracowników ciągle czuje naciski, które każą im wykonywać kilka zadań w jednym czasie. Równocześnie niezasługującym na pochwałę standardem staje się przerywanie zadań telefonami, mailami czy rozmowami ze współpracownikami - o takich warunkach pracy wspomina aż 66 proc. ankietowanych. Ale też i co trzeci respondent deklaruje, że nie wyobraża sobie pracy bez sprawdzania poczty elektronicznej czy powiadomień na telefonie.
– Efektywność staje się w tych warunkach pojęciem wielce dyskusyjnym – podkreśla Małgorzata Czernecka. – Rzecz w tym, że wydajność pracy można podnieść niekoniecznie przez samą optymalizację procesów czy zwiększanie wynagrodzeń, ale przez świadome zarządzanie energią pracowników, zmianę stylu ich pracy i kreowanie zupełnie nowych nawyków działania.
Koszty opartego na nieustannej mobilizacji, konieczności obsługiwania gigantycznej ilości danych i wielozadaniowości stylu pracy są niemałe. Raport „Mental Master” pokazuje, że 4 na 10 pracowników towarzyszy frustracja i zniecierpliwienie, a niemal połowa dostrzega kłopoty z zapamiętywaniem bieżących informacji czy terminów. Problematyczna okazuje się również koncentracja uwagi na wykonywanym zadaniu. Co czwarty nie pamięta, co robił poprzedniego dnia w pracy!
fot. REDPIXEL - Fotolia.com
Wielozadaniowość
Niewiele firm na polskim rynku zdaje sobie sprawę z czynników, które mają bezpośredni wpływ na obniżanie efektywności ich pracowników i managerów. Pracodawcy muszą być świadomi, że efektywność pracowników zależy nie tylko od samych organizacji, ale i od chęci jednostek do wzięcia odpowiedzialności za sposób wykonywania przez nie zadań, dbania o siebie i innych czy wprowadzania w życie nowych nawyków i rytuałów.
Obecna sytuacja na rynku pracy pokazuje, za czym podążają pracownicy – coraz rzadziej jest to kwestia wyższego wynagrodzenia. Czynnikiem silnie prowokującym do zmiany jest chęć samorealizacji, doświadczania większego dopasowania, komfortu, spójności i równowagi. I tu jest ogromne pole do działania dla organizacji, w kontekście kreowania nowoczesnego, pełnego energii środowiska pracy.
- Tworzenie przestrzeni pracy z myślą o indywidualnych potrzebach jest dziś kluczowe, ponieważ to zmotywowani i skuteczni pracownicy decydują o konkurencyjności firmy – dodaje Beata Osiecka, CEO Kinnarps Polska, jednego z partnerów badania.
O badaniu:
Badanie „Praca, Moc, Energia w polskich firmach. Sześć obszarów, które wpływają na efektywność organizacji” realizowane jest we współpracy z Aon, Kinnarps Polska, Dailyfruits, Benefit Systems, Uniwersytetem Łódzkim oraz Akademią Leona Koźmińskiego. Ankieta dystrybuowana jest wśród pracowników i kadry zarządzającej dużych przedsiębiorstw w Polsce W tegorocznej edycji wzięły udział 2322 osoby, w tym 646 przedstawicieli kadry kierowniczej i 1676 pracowników na innych stanowiskach.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Nowoczesne biuro to większa efektywność pracy
-
Multitasking umarł. Poznaj 6 sposobów na produktywność pracy
-
Jak firmy wspierają aktywność fizyczną pracowników?
-
Polak nie szczędzi na rozrywkę
-
Efektywność pracy, czyli jak wyznaczać priorytety?
-
Aktywność fizyczna = efektywność pracy?
-
Delegowanie zadań - od czego zacząć?
-
Dodawaj skrzydeł. Jak budować zaangażowanie pracowników?
-
Jak zwiększyć efektywność pracy i osiągnąć sukces zawodowy?
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)