5 kierunków rozwoju centrów handlowych w Polsce
2018-07-12 11:57
Zakupy w centrum handlowym © Drpixel - Fotolia.com
Przeczytaj także: Ulice handlowe odzyskają dawny blask?
Polski rynek centrów handlowych rozwija się dynamicznie w pięciu kierunkach.Kierunek #1: centra społecznościowe
Centra handlowe przestają być wyłącznie destynacją zakupową, a stają się centrami społecznościowymi. Zyskują rozbudowane funkcje rozrywkowo-rekreacyjne, kulturalne, są wzbogacane o przestrzeń publiczną. Dzięki temu klienci traktują je jako miejsce spotkań i różnorodnych form spędzania wolnego czasu. Przykładem może być nowo otwarte Forum Gdańsk.
Kierunek #2: wygodne zakupy na małej przestrzeni
Lokalne centra handlowe typu „convenience” są coraz popularniejsze. To mniejsze obiekty umożliwiające szybkie i sprawne zakupy pierwszej potrzeby. Centra tego typu muszą być dobrze zlokalizowane i oferować łatwy dostęp do parkingu. Najczęściej są budowane w mniejszych miastach, do 20 tys. mieszkańców.
Kierunek #3: remonty i modernizacje
Budowa tradycyjnego obiektu handlowego, ze względu na dużą konkurencję czy brak dostępności odpowiednich działek, będzie możliwa coraz rzadziej. Z tego powodu właściciele istniejących centrów handlowych skupią się na możliwościach rozbudowy i modernizacji istniejących obiektów oraz dopasowaniu ich oferty do potrzeb klientów. Przykładem jest warszawskie Blue City, które zainwestowało w rozwój funkcji gastronomicznej i rozrywkowej, a ostatnio zawarło umowę z siecią IKEA, która otworzy tam swój butikowy koncept.
fot. Drpixel - Fotolia.com
Zakupy w centrum handlowym
Kierunek #4: wielofunkcyjne projekty
Powierzchnie handlowe są coraz częściej elementem projektów wielofunkcyjnych, tzw. „mixed-use”, które często powstają w rewitalizowanych, pofabrycznych budynkach, nadając im nowy postindustrialny charakter. Najlepszym przykładem jest powstająca Bohema na warszawskiej Pradze, gdzie będzie m.in. część biurowa, rozrywkowa – aparthotel czy sklepowa. Takie obiekty są odpowiedzią na główne trendy na rynku nieruchomości, takie jak rewitalizacja, demografia czy rozwój nowych technologii.
Kierunek #5: oglądamy w sklepie, kupujemy w Internecie i odwrotnie
Centra handlowe stawiają na łączenie sprzedaży internetowej z tradycyjnymi kanałami. Zjawisko „showromingu” przenika się z „webroomingiem”. Klienci często odwiedzają sklepy stacjonarne, aby obejrzeć i przymierzyć produkt, a następnie dokonują zakupu w Internecie (showrooming). Z drugiej strony, sprzedawcy, poprzez spersonalizowaną obsługę klienta, starają się zachęcić go, aby po obejrzeniu produktu online dokonał zakupu w ich sklepie tradycyjnym (webrooming).
Magdalena Frątczak, Szefowa sektora handlowego w
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Parki handlowe w Polsce wciąż na celowniku inwestorów
-
Parki wypierają centra handlowe?
-
49 nowych i rozbudowanych obiektów handlowych w 2023 roku
-
Galerie handlowe odżyły, są nowe trendy
-
Parki, centra handlowe i outlety powiększą się o 1,2 mln mkw.
-
Liczy się już tylko park handlowy? Wyraźne zmiany na rynku powierzchni handlowych
-
Parki i centra handlowe w trudnych czasach. Podsumowanie 2022
-
Parki handlowe i centra convenience zwiększają swój udział w transakcjach inwestycyjnych
-
Polski rynek handlowy w III kw. 2022: prym wiodą parki handlowe
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)