eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Konflikt pokoleń

Konflikt pokoleń

2006-05-11 00:02

Rozumienie przez dzieci najnowszych nowinek technicznych zawstydza dorosłych. Twoja ośmioletnia córka programuje na nowo BlackBerry, podczas kiedy jej rodzeństwo zostaje wydawcami stron internetowych. Przeprowadzone w Wielkiej Brytanii badanie cyfrowych zwyczajów dzieci odkryło pokolenie pasjonujące się najnowszą technologią.

Przeczytaj także: Konsumenci chcą kontrolować technologie cyfrowe

Rodzice scedowali kontrolę nad domową elektroniką na pokolenie dzieci, które opanowały komunikatory, Palm Pilots i odtwarzacze MP3.

Ofcom, regulator komunikacyjny, opublikował wyniki badania wykorzystywania technologii przez 5000 rodziców i dzieci, największego podjętego do tej pory "audytu cyfrowego".
Wyniki wskazują, że są rodzice, którzy borykają się ze śledzeniem stron internetowych, telefonami, telewizją cyfrową i konsolami gier, które są centrum życia ich dzieci.

Tessa Jowell, minister kultury, poprosiła Ofcom o ocenę "umiejętności posługiwania się mediami". Wierzy ona, że zdolność dzieci do krytycznego oceniania programów telewizyjnych i zrozumienia nowych technologii "stanie się tak ważne jak matematyka lub nauki przyrodnicze".

Jedno na pięcioro dzieci w wieku od 12 do 15 lat ma stronę blogową i stronę internetową. Jedno na czworo dzieci korzysta z Internetu, żeby kupować i sprzedawać różne rzeczy za pośrednictwem stron aukcyjnych, takich jak eBay czy QXL.

Jedno na ośmioro dzieci w wieku od 8 do 11 lat i jedno na pięcioro dzieci w wieku od 12 do 15 lat posiada odtwarzacz MP3. Blisko połowa wszystkich dzieci nie widzi nic złego w nielegalnym ściąganiu muzyki i filmów. Mała liczba dzieci w wieku od 8 do 11 lat (4 proc.) używa Palm Pilots lub notesów elektronicznych (personal digital assistants) do zarządzania swoim czasem.

Cierpią na tym relacje z innymi. Tylko 41 proc. dzieci zakończy przyjaźń lub znajomość osobistym spotkaniem. Jedno na pięcioro dzieci skorzysta z wiadomości tekstowej lub komunikatora.

Konsole gier znajdują się w połowie rodzin z dziećmi, przy czym chłopcy korzystają z nich częściej, podczas gdy dziewczyny wydają pieniądze na usługi telefonii komórkowej. Więcej niż 40 proc. dzieci w wieku od 12 do 15 lat płaci swój własny rachunek za telefon komórkowy, średnio 10,5 funta miesięcznie.

Telewizja jest wciąż bardziej popularna niż Internet, dzieci oglądają ją średnio 14 godzin tygodniowo. Ale lekcje na temat tego jak oglądać telewizję mogą przynieść korzyść pokoleniu wychowanemu na Big Brother. Jedna trzecia dzieci w wieku od 12 do 15 lat wierzyła, że programu typu "reality" przedstawiają prawdę przez cały czas lub większość czasu. Połowa wszystkich ankietowanych dzieci reagowała w interaktywnych programach telewizyjnych, przez głosowanie za pomocą "czerwonego przycisku", e-maila lub wysłania wiadomości tekstowej. Dziewczęta w wieku 12-15 lat reagują częściej (69 proc.) niż chłopcy (44 proc.).

 

1 2

następna

oprac. : Marta Kamińska / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: