eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Marketingowy Ranking Sieci Detalicznych II 2018

Marketingowy Ranking Sieci Detalicznych II 2018

2018-02-20 11:09

Marketingowy Ranking Sieci Detalicznych II 2018

Marketingowy Ranking Sieci Detalicznych II 2018 © Voyagerix - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Najnowsza odsłona wznowionego Marketingowego Rankingu Sieci Detalicznych autorstwa Kondej Marketing dowodzi, że liderem rynku jest obecnie Biedronka, która zamieniła się miejscami z zajmującym drugą pozycję hipermarketem Auchan. Podium zamyka Lidl, a tuż za nim kroczą Kaufland oraz Dino - jedyny polski reprezentant w TOP 10 zestawienia.

Przeczytaj także: Marketingowy Ranking Sieci Detalicznych VIII 2017

Polski rynek handlu detalicznego w branży spożywczej może uchodzić za pewnego rodzaju fenomen. Nigdzie indziej w Europie nie znajdziemy bowiem tak dużej liczby małych i średnich sklepów. Także w żadnym innym państwie konsumenci nie dokonują zakupów spożywczych niemal każdego dnia. W efekcie dotychczasowych przeobrażeń Polacy mają możliwość dowolnego wyboru miejsc, w których kupują. O pozycję na rynku walczą u nas hiper - i supermarkety, dyskonty, placówki convenience, sklepy osiedlowe i specjalistyczne, a nierzadko również lokalne targowiska. Z jednej strony tak szeroki wachlarz placówek jest dla kupujących niewątpliwie dogodny. Z drugiej, postępujące i nieodwracalne procesy globalizacyjne sprawiają, że największe sieci handlowe zyskują wyraźną przewagę nad operatorami działającymi na mniejszą skalę.

W Rankingu Sieci Detalicznych Kondej Marketing już od ośmiu lat dokonywana jest wszechstronna ocena większości grup handlowych działających na polskim rynku. Na końcowy wynik mają wpływ nie tylko elementy widoczne dla nabywców (wizerunek sklepów, asortyment, promocje czy ceny), lecz również m.in. rozwój strategiczny, dynamika sprzedaży czy aktywność na rzecz lokalnych społeczności. W poniższym zestawieniu Top10 polskiego rynku dominują sieci zagraniczne, a honor polskiego biznesu ratuje marka Dino.

1. Biedronka


W aktualnej lutowej edycji Rankingu Biedronka nieznacznie wyprzedziła sieć hipermarketów Auchan. Sklepy pod szyldem Biedronki nadal są ulubionym miejscem zakupów dla polskich konsumentów, jednakże na horyzoncie pojawia się zagrożenie. Portugalska sieć nie jest już najtańsza, asortyment ma stosunkowo ubogi, a niektóre sieci konkurencyjne rozwijają się szybciej. Sieć nadal będzie się rozwijać, lecz dynamika będzie się stopniowo zmniejszać. To raczej dobra wiadomość dla polskich konsumentów, gdyż nie grozi im ograniczony wybór sklepu, między Biedronką i … Biedronką. W bliskim zasięgu będą mogli znaleźć również sklepy innych sieci.

2. Auchan


Auchan jest liderem pod względem szerokości asortymentu, a ceny produktów zaliczają się do najniższych w kraju. Firma ma więc wszystko co najważniejsze, a jednak grozi jej zastój. Kolosalnym problemem Auchan jest zamiłowanie Polaków do częstych, a przy tym małych pod względem wartościowym zakupów w sklepach położonych blisko ich miejsca zamieszkania. Wielkopowierzchniowe placówki tej sieci czeka zatem proces głębokiej modernizacji, by utrzymać się na handlowej powierzchni. Współczesne sklepy muszą być wygodne i przyjazne klientom, a trudno mówić o „przyjazności” w przypadku wielkich obiektów, w których trzeba pokonać dwa lub trzy kilometry, by ostatecznie wyjść stamtąd z zakupami.

3. Lidl


Trzeci w klasyfikacji Lidl w sposób podręcznikowy realizuje strategię tzw. supermarketyzacji, czyli dyskontu, który coraz bardziej upodabnia się do charakterystyki supermarketu. Obecnie jest to koncept sklepowy, który w dużym stopniu odpowiada oczekiwaniom znacznej części polskich konsumentów. Firma ma interesujący asortyment, wiele produktów markowych, a nawet (jak na polskie standardy) na poziomie premium. W organizowaniu akcji promocyjnych Lidl zostawił daleko w tyle handlowy peleton, z Biedronką na czele. Główną barierą rozwoju tej sieci jest standardowa wielkość placówek handlowych (średnio ok. 1260 m²), co uniemożliwia ekspansję do małych miejscowości i na mniejsze osiedla mieszkaniowe.

4. Kaufland


Kaufland jest siecią handlową, która przez lata zdobywała średnie miejscowości w Polsce. Okazało się jednak, że danie w postaci kompaktowego dyskontowego hipermarketu (czy jak kto woli – hipermarketowego dyskontu), w połączeniu z asortymentowym marek własnych i znanych produktów markowych, okraszone relatywnie niskimi cenami, bardzo odpowiada również mieszkańców dużych miast. Niemiecka sieć inwestuje w modernizację swoich powierzchni handlowych i planuje dalszy rozwój w największych polskich aglomeracjach.

5. Dino


Dino jest siecią kompaktowych supermarketów, które są chyba najbardziej zbliżone do modelu optymalnego sklepu spożywczego dla polskich konsumentów. Obiekty tej sieci są dogodnie położone na osiedlach mieszkaniowych, a ich powierzchnia sprzedażowa jest wystarczająco duża, by klienci mogli szybko i sprawnie zaopatrzyć się w niezbędne produkty w przystępnych cenach. Dodatkową atrakcją są własne wyroby mięsne i wędliniarskie. Te atuty to jednak nieco za mało, by planować dalszą agresywną ekspansję na konkurencyjnym rynku. Szybciej niż wydaje się menedżerom tej sieci, trzeba będzie ograniczyć wzrost organiczny, a zająć się jakościowymi usprawnieniami.

fot. mat. prasowe

Top10 firm handlowych w Rankingu Sieci Detalicznych

W aktualnej lutowej edycji Rankingu Biedronka nieznacznie wyprzedziła sieć hipermarketów Auchan.


6. Carrefour (hipermarkety)


Carrefour w Polsce jest siecią, która przoduje w zakresie liczby wdrażanych nowinek technologicznych. Firma wprowadza takie nowatorskie rozwiązania, jak: click and collect, food-court czy SENS (nowy system znakowania żywności). Francuska marka jest obecna we wszystkich formatach, ale okazuje się, że jej najsilniejszymi sklepami działającymi pod tym szyldem są nadal hipermarkety. Oznacza to, że nowoczesne sklepy wielkopowierzchniowe, w których dba się o wygodę klientów będą miały rację dalszego bytu na polskim rynku. Pod warunkiem, że nowatorskie rozwiązania będą spełniały oczekiwania klientów, a nie zaspakajały ambicje kierownictwa sieci.

7. Intermarché


Pod względem wartości sprzedaży Intermarché jest liderem polskiego rynku supermarketów. Kierownictwo tej sieci dokładnie analizuje trendy konsumenckie i dostosowuje do nich ofertę. Firma koncentruje się na kategoriach świeżych produktów, a pieczywo, wędliny i mięso pochodzą z własnej produkcji. Francuska sieć przyciąga klientów również rozszerzaniem półki ze „zdrową żywnością”, rozwijaniem usługi pod nazwą Gorący stół z ofertą ciepłych dań czy stacjami paliw ze sklepami spożywczymi otwartymi również w niedziele.

8. Netto


Netto jest siecią doskonale znaną i akceptowaną w północno-zachodniej Polsce i praktycznie niewidoczną na wschód od Wisły. Jej głównym wyróżnikiem jest asortyment skomponowany z produktów marki własnej, wyrobów markowych i regionalnych. W ubiegłym roku firma w wyraźny sposób otworzyła się na nowe trendy konsumenckie, wprowadzając m.in. tzw. „półkę zdrowia”, ofertę produktów ‘’Wege’’, bezglutenowych czy certyfikowane wędliny ze znaczkiem przekreślonego kłosa. Obecnie, nowy dyrektor generalny będzie musiał podjąć strategiczną decyzję odnośnie przyspieszenia tempa rozwoju sieci na polskim rynku.

9. Tesco (hipermarkety)


O Tesco jest ostatnio głośno głównie w kontekście zamykania nierentownych sklepów. Nie ma wątpliwości, że jak dotąd brytyjska sieć nie była w stanie dotrzymać kroku Biedronce, Lidlowi czy Auchan. Zarząd firmy w Polsce stoi obecnie przed nie lada wyzwaniem – z całą pewnością kosmetyczne zmiany tu nie wystarczą, a głębokie modernizacje wymagają równie głębokiej wiedzy, kreatywności i znaczących inwestycji. Od tego zależy czy firma będzie w Polsce masowo zamykać sklepy w kolejnych latach.

10. Żabka


W Top10 Żabka jest jedynym przedstawicielem sklepów małoformatowych. Sieć promuje się hasłem „Mały wielki sklep” i w tym określeniu zawarta jest skrótowo charakterystyka placówki typu convenience. Mały obiekt handlowy zaliczający się do tego formatu to coś więcej niż sklep, to punkt usługowy, mały lokal gastronomiczny, miejsce odbioru przesyłek pocztowych czy zakupu biletu do kina czy teatru. Nie ma wątpliwości, że w centrach miast jest to model sklepu, który będzie zdobywał coraz większą popularność.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: