eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Koniunktura konsumencka IV 2006

Koniunktura konsumencka IV 2006

2006-05-02 00:02

Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka III 2006


Nastawienie konsumentów w zakresie oczekiwanych (w najbliższych 12 miesiącach) zmian sytuacji gospodarczej kraju nie zmieniło się od marca. Wskaźnik ocen przyjął w bieżącym miesiącu wartość –12,5. Nadal utrzymuje się korzystny dystans pomiędzy obecnym notowaniem a wynikami sprzed roku oraz dwóch lat, wynoszący odpowiednio 5,0 pkt. procentowego (względem kwietnia 2005 r.) oraz 30,0 pkt. procentowych (w odniesieniu do kwietnia 2004 r.).

Wartość wskaźnika dotyczącego oceny obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów wynosi aktualnie -14,9, jest więc o 0,4 pkt. procentowego niższa od notowanej w poprzednim miesiącu. Porównanie z wynikami sprzed roku oraz sprzed dwóch lat wykazuje przy tym umiarkowaną poprawę rzędu 2,1 oraz 2,7 pkt. procentowego (w relacji do analogicznego miesiąca).

Obawy przed wzrostem poziomu bezrobocia były w kwietniu mniejsze w porównaniu do obserwacji z poprzedniego miesiąca. Wartość wskaźnika zmalała o 1,9 pkt. procentowego i wynosi obecnie 14,3. Nie wpłynęło to w sposób istotny na przebieg zmian w dłuższej perspektywie czasowej. W stosunku do kwietnia 2005 r. zaobserwowano spadek obaw wyrażający się różnicą 10,5 pkt. procentowego, a względem tego samego miesiąca 2004 r. - o 25,9 pkt. procentowego.

W odniesieniu do marca br. przewidywania konsumentów w zakresie możliwości oszczędzania pieniędzy w okresie najbliższych 12 miesięcy zmieniły się tylko nieznacznie. Wartość wskaźnika wzrosła o 0,7 pkt. procentowego i wynosi -50,0. Obecne notowanie jest nieco korzystniejsze od wyników uzyskanych w analogicznym miesiącu 2005 oraz 2004 roku odpowiednio o 3,7 oraz 10,3 pkt. procentowego.

Przedstawione powyżej obserwacje pozwalają stwierdzić, że w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego, a także 2004 r., nastroje społeczne mierzone wartością wskaźników koniunktury konsumenckiej wykazują konsekwentną, choć przebiegającą w zmiennym tempie, poprawę. Jest to najbardziej widoczne w przypadku obydwu wskaźników oceny zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz wskaźnika obaw przed wzrostem poziomu bezrobocia. W skali miesięcznej nie stwierdzono znaczących wahań wartości wskaźników, a wyraźne różnice dotyczyły salda ocen zmian, jakie zaszły w sytuacji finansowej gospodarstw domowych (w okresie ostatnich 12 miesięcy) oraz obaw przed wzrostem poziomu bezrobocia. W obydwu wymienionych przypadkach różnice te świadczą o poprawie nastrojów konsumenckich.

poprzednia  

1 2

oprac. : Joanna Kujawa / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: