eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Branża farmaceutyczna: wydatki na reklamę IV kw. 2015 r.

Branża farmaceutyczna: wydatki na reklamę IV kw. 2015 r.

2016-03-11 11:11

Przeczytaj także: Branża farmaceutyczna: wydatki na reklamę I kw. 2015 r.


3. Kanały mediowe

W czwartym kwartale nastąpiły wzmożone wydatki na telewizję, głównie kosztem radia


Producenci środków farmaceutycznych najchętniej promują swoje produkty w telewizji. W IV kwartale 2015 ulokowali w tym kanale ponad 196 milionów złotych, co stanowiło 70,3% SOS. Coraz wyższe budżety przeznaczane są w tym sektorze także na reklamę radiową, która w badanym okresie objęła 15,8% mediowych funduszy z kwotą ponad 44 mln złotych i wzrosła o 21% w porównaniu do ostatniego kwartału 2014 roku. To drugi kanał, w którym branża farmaceutyczna lokowała największe budżety.

Zdecydowanie najwyższy wzrost przypadł w czwartym kwartale 2015 reklamie outdoorowej. To efekt rekordowo niskich wydatków na ten kanał promocji w analogicznym kwartale 2014, kiedy to reklamodawcy starali się unikać najkrótszych miesięcy w roku. Reklama zewnętrzna pochłonęła nieco ponad milion złotych i zajęła 0,4% udziałów.

W ujęciu kwartalnym rok do roku znaczny wzrost - na poziomie 43% oraz 10,8% SOS - przypadł reklamie magazynowej.

fot. mat. prasowe

Wydatki sektora farmaceutycznego z podziałem na media

Znakomita większość wydatków popłynęła na reklamę w TV.


Najmniejszy udział w budżetach miała w badanym okresie reklama kinowa, zajmując zaledwie 0,2%. Co więcej, kanał ten zanotował największy spadek, na poziomie -92% w porównaniu do IV kwartału 2014. Regularne uszczuplenia budżetów dotykają także reklamę internetową. W ostatnim kwartale 2015 na to medium przeznaczono nieco powyżej 4,9 mln złotych, co stanowiło 1,7% wszystkich wydatków. Spadek w ujęciu kwartalnym IV 2015 vs IV 2014 osiągnął poziom -48%. Mniejsze kwoty pochłonęła również reklama w gazetach, powracając do poziomu sprzed 2014 roku, kiedy to producenci znacząco zwiększyli budżety w czwartym kwartale. W ostatnim kwartale 2015 roku kanał ten zajął 0,4% (prawie 2 mln zł) wydatków i zanotował spadek na poziomie -44%.

W analizie wydatków z całego roku widać potwierdzenie dominacji trzech głównych kanałów: telewizji, która uzyskała w 2015 roku 64,9% SOS w budżetach reklamowych, radia (19,4% SOS) oraz magazynów (10,7 wszystkich wydatków). W ujęciu rocznym zarówno radio, jak i magazyny zanotowały znaczące wzrosty. Na promocję w magazynach producenci przeznaczyli o 25,5 mln złotych więcej (+38%) niż w 2014 roku. Reklama radiowa pochłonęła o 29,5 mln więcej (+21%). Natomiast największe medium – telewizja wzrosła o zaledwie 1,4 mln złotych (co dało dynamikę poniżej 1%).

Największe cięcia w sektorze farmaceutycznym w stosunku do roku minionego dotknęły reklamę kinową, z poziomu 1,2 do 0,1% udziału we wszystkich wydatkach. Dynamika wyniosła -88%. Zdecydowanie niższe budżety przeznaczono także na promocję w internecie, lokując tam ponad 30,5 mln złotych (3,5% SOS), odnotowując spadek na poziomie -45% (w porównaniu rok do roku).

Niewielką część rocznych budżetów zajęła także rosnąca o +10% reklama w gazetach (1% SOS) oraz reklama zewnętrzna, także rosnąca, o 3% (0,3% SOS). Oba te kanały w 2015 roku pochłonęły łącznie ponad 11,5 mln złotych.

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: