eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Facebook rządzi turystyką?

Facebook rządzi turystyką?

2015-08-14 11:33

Facebook rządzi turystyką?

Facebook rządzi turystyką? © mysweetbear - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Nie jesteśmy już tymi samymi turystami co przed laty. Teraz w planowaniu wakacji kluczową rolę odgrywają nie przewodniki turystyczne i programy podróżnicze, a sugestie rodziny i znajomych oraz oczywiście Internet. Dopiero trzecim, najczęściej wybieranym źródłem wakacyjnych inspiracji są znani nam z małego ekranu podróżnicy. Nie da się ukryć, że rewolucja cyfrowa odcisnęła swe piętno także w turystyce.

Przeczytaj także: Planowanie wakacji bez Internetu: czy to jeszcze możliwe?

Jak podkreślają eksperci z firmy Deloitte, autorzy raportu „Travel Consumer 2015. Engaging the empowered holidaymaker” i raportu poświęconego cyfrowym kanałom w branży turystycznej pt. “Social? That’s for consumers. For travel companies, social media means business”, Internet zmusza branżę turystyczną do zweryfikowania dotychczasowych sposobów podejścia do klientów i promocji oferty. Tylko w ten sposób pełne wykorzystanie zachodzących zmian będzie mogło stać się faktem.

Okazuje się, że inspiracją wakacyjnych podróży są w głównej mierze opinie najbliższych (50 proc.). Druga pozycja przypada w udziale mediom społecznościowym (33 proc.), a trzecia programom telewizyjnym (32 proc.), które w tym wyścigu wyprzedzają broszury biur podróży (31 proc.) oraz wyszukiwarki internetowe (31 proc.). Około jedna trzecia użytkowników portali społecznościowych przyznaje, że marzenia o odwiedzeniu jakiejś destynacji rozpoczęły się wraz z wejściem na profil znajomych i ujrzeniu zdjęć z danego miejsca. Połowa respondentów wspólnego badania Deloitte i Facebooka wśród „polubionych” przez siebie profili ma marki z branży turystycznej. W przeważającej liczbie przypadków są to hotele oraz linie lotnicze.
„Rewolucja cyfrowa i rozwój Internetu, w tym np. strony z recenzjami, dostępność ofert on-line czy media społecznościowe przez wielu wykorzystywane są przy wyszukiwaniu atrakcyjnych ofert oraz porównaniu ich cen. Żyjemy w erze, gdzie klient jest coraz bardziej świadomy i coraz lepiej poinformowany” - wyjaśnia Jakub Wróbel, Starszy Menedżer w Dziale Konsultingu, ekspert Technology, Media and Telecommunications Group Deloitte. „Sześciu na dziesięciu angielskich turystów powyżej 16 roku życia porównuje ceny wyjazdów wakacyjnych w Internecie. Należy spodziewać się dalszego wzrostu porównywarek i wyszukiwarek internetowych zajmujących się turystyką. To istotna wskazówka dla firm z branży turystycznej” – dodaje.

I tak, przykładowo serwis Trip Advisor podaje, że można znaleźć w ich serwisie ponad 225 mln opinii internautów z całego świata. Z kolei w 2014 roku wyszukiwarki i porównywarki cen hoteli oraz biletów lotniczych Trivago oraz Skyscanner osiągnęły wzrosty przychodów wyższe odpowiednio o 68 proc. i 42 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Popularność tego typu serwisów można zaobserwować także w regionie Europy Środkowej. W ubiegłorocznej edycji rankingu Deloitte poświęconym najszybciej rozwijającym się firmom technologicznie innowacyjnym „Technology Fast 50 Central Europe” zwyciężyła węgierska spółka zajmująca się internetową sprzedażą miejsc hotelowych Szallas.hu. Z kolei trzy lata z rzędu we wcześniejszych edycjach tego konkursu zwycięzcą była rumuńska firma Vola.ro, sprzedająca bilety lotnicze w Internecie.

Dziewięć na dziesięć badanych osób (zgodnie z brytyjskim raportem) przed wyjazdem na wakacje pokusiło się o samodzielne poszukanie najlepszych ofert, z czego 66 proc. zdało się w tej kwestii głównie na Internet. W sieci 72 proc. respondentów szukało inspiracji odnośnie miejsca wyjazdu, 59 proc. porównywało ceny, a 46 proc. szukało recenzji i komentarzy innych internautów na temat biur podróży.

fot. mat. prasowe

Turystyka nie jest już rynkiem sprzedawcy, to zdecydowanie rynek klienta

Niemal 60% osób planujących wakacje deklaruje, że porównuje ceny w Internecie. Cena to kluczowy czynnik przy podejmowaniu ostatecznej decyzji.


Jakie czynniki mają największy wpływ na to, że decydujemy się na wykupienie wakacji u danego przewoźnika lub biura podróży? Dla 56 proc. elementem decydującym była cena a dla 47 proc. wcześniejsze doświadczenia z daną firmą.
„Dla turystów powyżej 65. roku ważne są ich własne wcześniejsze doświadczenia oraz reputacja danego przewoźnika czy biura podróży – natomiast w przypadku ludzi w wieku do 34 lat istotnym czynnikiem jest cena” – mówi ekspert Deloitte.

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: