Inflacja VI 2014
2014-07-16 09:25
Przeczytaj także: Inflacja V 2014
W czerwcu br. opłaty związane ze zdrowiem pozostały na poziomie notowanym przed miesiącem. Podrożały usługi sanatoryjne (o 2,0%), stomatologiczne i lekarskie (po 0,2%). Nieznacznie potaniały wyroby farmaceutyczne, urządzenia i sprzęt terapeutyczny, a także usługi szpitalne (po 0,1%).
Ceny w zakresie transportu były niższe niż w maju br. o 0,1%. Potaniały samochody osobowe (o 0,8%). Mniej niż przed miesiącem płacono także za paliwa do prywatnych środków transportu (przeciętnie o 0,2%, w tym za olej napędowy – o 0,5%, przy wzroście cen benzyny – o 0,3%). Odnotowano natomiast wzrost opłat w zakresie usług transportowych (o 1,0%).
Opłaty związane z łącznością podwyższono w czerwcu br. o 2,4%. Nowe oferty wprowadzone przez operatorów sieci komórkowych wpłynęły na wzrost cen usług telekomunikacyjnych (o 2,5%). Odnotowano natomiast spadek cen usług pocztowych (o 4,1%) i sprzętu telekomunikacyjnego (o 1,6%).
Ceny towarów i usług związanych z rekreacją i kulturą w czerwcu br. wzrosły o 0,5%. Konsumenci więcej niż w poprzednim miesiącu płacili za turystykę zorganizowaną (przeciętnie o 2,3%, w tym za granicą – o 3,5%, a w kraju – o 0,6%). Podrożały także gazety i czasopisma (o 1,3%) oraz książki (o 0,6%). Mniej niż w maju br. płacono za artykuły ogrodnicze dla domu i ogrodu przydomowego (o 1,6%) oraz sprzęt audiowizualny, fotograficzny i informatyczny (o 0,7%).
W czerwcu br. opłaty związane z edukacją były wyższe niż w poprzednim miesiącu o 0,1%. W tej samej skali wzrosły ceny w restauracjach i hotelach.
Spośród innych towarów i usług, w czerwcu br. mniej niż w poprzednim miesiącu płacono za artykuły do higieny osobistej i kosmetyki (o 0,7%). Potaniały także ubezpieczenia (o 0,1%). Podwyższono natomiast ceny w zakresie usług fryzjerskich, kosmetycznych i pielęgnacyjnych oraz opieki społecznej (po 0,1%).
Wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w czerwcu br., w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku, wyniósł 0,3% i utrzymał się poniżej dolnej granicy odchyleń od celu inflacyjnego określonego przez Radę Polityki Pieniężnej (2,5% +/- 1 p. proc.). Największy wpływ na ukształtowanie się wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych na tym poziomie miał wzrost opłat związanych z mieszkaniem (o 1,6%), a także podwyżki cen napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 4,0%), które podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 0,41 p. proc. i 0,26 p. proc. Niższe ceny odzieży i obuwia (o 4,7%), żywności i napojów bezalkoholowych (o 0,9%), a także obniżki opłat związanych z edukacją (o 6,0%) obniżyły wskaźnik w tym okresie o 0,24 p. proc., 0,21 p. proc. i 0,07 p. proc.
Przeczytaj także:
Pandemia hamuje konsumpcję i rozpędza inflację
![Pandemia hamuje konsumpcję i rozpędza inflację [© Voyagerix - Fotolia.com] Pandemia hamuje konsumpcję i rozpędza inflację](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/wydatki-Polakow/Pandemia-hamuje-konsumpcje-i-rozpedza-inflacje-238985-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)