eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polski konsument lojalny w kryzysie

Polski konsument lojalny w kryzysie

2009-09-11 11:58

Polski konsument lojalny w kryzysie

Opinia konsumentów © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Jak polski konsument radzi sobie w tzw. kryzysie? Szuka promocji, ale pozostaje lojalny - aż 1/3 Polaków stawia na markę. Dlaczego promocja to już codzienność, a teraz jest dobry czas na kupowanie? O tym, jak klienci stali się "panami sytuacji" i jakie formy promocji są w stanie zmienić ich przywiązanie do ulubionych marek czytamy w BTL Monitor 2009/2010 - corocznym raporcie ARC Rynek i Opinia.

Przeczytaj także: Zwyczaje zakupowe: kobiety mniej lojalne

Klient nasz Pan. Naprawdę.

W obecnej sytuacji gospodarczej, widać wyraźnie, że konsument w „kryzysie” jest wygranym. Wbrew pozorom, sytuacja „kryzysowa” nie oznacza pustek przy półkach sklepowych. Więcej, instynkt konsumenta nakazuje w czasie (rzeczywistego lub rozdmuchanego) kryzysu więcej wymagać od promocyjnych ofert. Aż 31% polskich konsumentów twierdzi, że teraz (tj. w 2009 roku) jest dobry czas na kupowanie, podczas gdy z tą opinią nie zgadza się zaledwie 21% badanych. To w kryzysie właśnie konsumenci sprawdzają formułę: „Klient – nasz Pan”. Kryzys dla polskich konsumentów stał się szansą.

fot. mat. prasowe

Opinia konsumentów

Opinia konsumentów

Złoty kryzys, czyli instynkt konsumenta

Czy promocja traci na wyjątkowości? Z tegorocznej fali badania BTL Monitor można wnioskować, że różne formy promocji traktowane są przez konsumentów jak obowiązek, wymagana od producentów praktyka. Stają się „wbudowane” w produkt, czy usługę. Wyzwanie stanowi więc nie sama obecność promocji, ale jej forma.

W 2009 roku 14 % konsumentów na bieżąco śledziło oferty promocyjne i chętnie z nich korzystało, co w porównaniu do 2008 roku daje wzrost o 4%. Mniejszy jest też odsetek odpornych na promocje: obecnie 13% konsumentów twierdzi, że promocja zupełnie na nich nie działa – tymczasem w 2008 roku tak odpowiedziało nieco więcej, bo 16% respondentów.

fot. mat. prasowe

Stosunek respondentów do ofert promocyjnych – wybrane odpowiedzi

Stosunek respondentów do ofert promocyjnych – wybrane odpowiedzi

"W roku spowolnienia gospodarczego Polacy chętniej i częściej poszukiwali promocji, ale różnice w zachowaniach, porównaniu z ubiegłymi latami, są raczej niewielkie i świadczą bardziej o „zakupowym sprycie”, niż o nagłej i zdecydowanej konieczności zaciskania pasa. Spowolnienie umocniło, nie osłabiło pozycję konsumenta – w przypadku poszukiwania promocji mówimy więc raczej o korzystaniu z sytuacji niż zmianie nawyków zakupowych" – komentuje Marzena Białasek, koordynatorka badania, ARC Rynek i Opinia.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: