eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Zwyczaje zakupowe: kobiety mniej lojalne

Zwyczaje zakupowe: kobiety mniej lojalne

2008-03-18 12:37

Zwyczaje zakupowe: kobiety mniej lojalne

Stosowane strategie zakupowe – kobiety. © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Kobiety są zdecydowanie mniej lojalne niż mężczyźni - przynajmniej w sferze zakupów. Mężczyźni częściej przywiązują się do marek i trudniej promocją zachęcić ich do zmian. Kobieca część konsumentów chętniej "poluje" na okazje. Niemal 50% konsumentów tylko wyjątkowa promocja jest w stanie oderwać od ulubionego produktu. Instytut ARC Rynek i Opinia zanalizował zakupowe strategie kobiet i mężczyzn.

Przeczytaj także: Polski konsument lojalny w kryzysie

Wyniki badania BTL Monitor 2007 pokazują, że tym, co najwyraźniej różnicuje stosunek do promocji jest płeć – kobiety deklarują większą podatność na promocje niż mężczyźni. Dlaczego? Częściej robią zakupy, a przy wyborze konkretnego produktu trudniej im podjąć „męską decyzję”.

Decyzja o zakupie – stereotypowo – to jedna z najbardziej „kobiecych” decyzji, której często towarzyszy szereg „okołosprzedażowych” bodźców i wyborów. "Choć różnice między kobietami i mężczyznami w sferze konsumenckiej powoli się zacierają, tradycyjny podział obowiązków domowych sprawia, że to kobiety częściej robią zakupy – mając tym samym potencjalnie większy kontakt z promocjami. Mężczyźni zdecydowanie wolą „szybkie decyzje i szybkie zakupy”, co sprawia, że nie analizują tak wnikliwie ofert promocyjnych" – komentuje dr Adam Czarnecki, Wiceprezes Zarządu ARC Rynek i Opinia.

Zakupowi stratedzy - segmentacja konsumentów na podstawie ich stosunku do promocji

fot. mat. prasowe

Stosowane strategie zakupowe – kobiety.

Stosowane strategie zakupowe – kobiety.

Odpowiedzią na zaplanowane strategie promocyjne marketerów są strategie obierane przez konsumentów. „Łowcy okazji” (31%) regularnie śledzą oferty promocyjne i sugerują się przede wszystkim ceną – tu zdecydowanie przeważają kobiety. „Lojalni” (21%) odporni na promocje, pozostają wierni marce, ceniąc jej jakość – w tej grupie większość stanowią mężczyźni. Złoty środek wybiera największa grupa polskich konsumentów (zarówno kobiet, jak i mężczyzn) – „Aspirujący” (48%) utożsamiają markę z wysoką jakością, lecz są w stanie poddać się interesującej formie promocji.

Wybieram promowaną markę, jeśli jestem do niej przekonany/a - ASPIRUJĄCY

Najliczniejszą grupą są klienci „Aspirujący”. Deklarują przywiązanie do marki, utożsamiając rzeczy markowe z lepszą jakością. Potrafią jednak docenić ciekawe promocje i chętniej wybierają w nich tańsze produkty.

Wybieram często lub zawsze promowaną markę - ŁOWCY OKAZJI

fot. mat. prasowe

Stosowane strategie zakupowe – mężczyźni.

Stosowane strategie zakupowe – mężczyźni.

Nie bez znaczenia jest fakt, że świat zakupów należy przede wszystkim do kobiet. „Polowanie” na promocje pozostaje ich domeną, zapewne ze względu na większą ilość czasu poświęcanego na zakupy. Zdecydowanie większy odsetek kobiet (35,5%) niż mężczyzn (26,4%) na bieżąco śledzi oferty promocyjne i sugeruje się nimi przy podejmowaniu decyzji. „Łowcy okazji” kierują się przede wszystkim ceną, a promocja nie jest w stanie skłonić ich do kupna produktów drogich, z wysokiej półki.

Zawsze wybieram ten sam produkt, niezależnie od promocji - LOJALNI

Wśród konsumentów „Lojalnych” to mężczyźni (27,8%) są grupą niemal dwa razy silniejszą od kobiet (15,4%). Zazwyczaj nabywają oni produkty, które znają, lubią i co do których są przekonani. Najważniejsze dla nich są jakość i marka, deklarują mniejsze zaufanie do wszelkich form promocji wiernie korzystając z wybranych produktów.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: