eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaInwestycje › Parki handlowe najbardziej obiecujące?

Parki handlowe najbardziej obiecujące?

2019-08-19 00:44

Parki handlowe najbardziej obiecujące?

Park handlowy © EyeMark - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Metropolitan Investment prezentuje podsumowanie sytuacji, jaka panowała w I półroczu bieżącego roku na rynku powierzchni handlowych w naszym kraju. Sprawdź, jak prezentowało się nasycenie rynku centrów handlowych, jaki był udział poszczególnych formatów handlowych w rynku oraz co przesądzało o największym potencjale segmentu retail park.

Przeczytaj także: Centra handlowe, czyli 11 mln mkw. na zakupy

Na przestrzeni pierwszych sześciu miesięcy br. otwarcia doczekało się 17 nowych obiektów handlowych o łącznej powierzchni ponad 146 tys. m². Jedenaście z nich to parki handlowe, pięć - centra handlowe, a towarzyszy im jedno centrum wyprzedażowe.

Rynek powierzchni handlowych bliski nasycenia


Obecnie mamy nad Wisłą niemal 13,6 mln m² GLA powierzchni handlowej, a rynek z roku na rok coraz bardziej się wysyca. U schyłku maja 2019 roku nasycenie sięgnęło 353 m²/1 tys. mieszkańców. Najwyższy jego poziom występuje w największych miastach kraju (ponad 100 tys. mieszkańców), a sytuacja ta dotyczy w głównej mierze trzech województw: dolnośląskiego, mazowieckiego i pomorskiego.

Rośnie liczba parków handlowych


Najbardziej powszechnym z formatów występujących na polskim rynku są centra handlowe, które zajmują obecnie około 84,5% całkowitych zasobów powierzchni handlowej w Polsce. Jednak segmentem, który stale zyskuje na znaczeniu i obecnie posiada już 13% udział w powierzchni handlowej, są parki handlowe. Format ten wykazuje spory potencjał, który jest związany ze zmieniającym się stylem życia społeczeństw oraz rosnącą konsumpcją. Pokazują to także statystyki dotyczące dynamiki wzrostu w tym obszarze. W okresie od 2010 r. do maja 2019 r. na rynku przybyło blisko 970 tys. m² tego rodzaju powierzchni handlowej, co daje imponujący wzrost o 111%. Tym samym całkowita powierzchnia handlowa obejmująca format retail parków wynosi obecnie około 1,83 mln m kw. GLA.

fot. mat. prasowe

Najemcy parków handlowych

Najemcy parków handlowych to w największej mierze marki odzieżowe.


- Tylko od początku 2019 roku powstało w Polsce 11 parków handlowych – mówi Jacek Kulczykowski Starszy Analityk Inwestycyjny w Metropolitan Investment S.A. – To pokazuje, że poza dużymi miastami, w których rynek jest już niemal w pełni nasycony, coraz istotniejszą rolę zaczynają odgrywać parki handlowe, zlokalizowane w mniejszych miejscowościach i skrojone na miarę potrzeb lokalnej społeczności. Brak konkurencji w okolicy, odpowiednio dobrany zestaw najemców oraz wygoda z robienia szybkich zakupów w dogodnej lokalizacji powoduje, że park handlowy pełni rolę lokalnego centrum zakupowego i staje się opłacalną inwestycją – komentuje.

fot. mat. prasowe

Obiekty handlowe otwarte w I półroczu 2019 roku

W I półroczu 2019 roku otworzono zaledwie 1 outlet.


Nieznaczny wzrost odnotowały również centra wyprzedażowe (+0,7%), które zajmują łącznie około 272 tys. m² GLA (2%) i trzecie miejsce pod względem popularności formatu.

Tenant-mix gwarantem sukcesu


Powodzenie każdego obiektu handlowego zdeterminowane jest przez odpowiednio skomponowany tenant-mix, czyli dobór najemców. W przypadku parków handlowych jest to najczęściej oferta, która umożliwia klientom robienie codziennych i kompleksowych zakupów. Dlatego najbardziej popularnymi najemcami w tego typu formatach są operatorzy spożywczy, dyskonty z branży tekstylno-przemysłowej (takie jak PEPCO, KiK czy TXM) oraz najemcy drogeryjni. W zależności od powierzchni, jaką dysponuje park handlowy, ofertę uzupełnia sklep z elektroniką, sprzętem sportowym czy sklep obuwniczy. Są to obiekty, które nie mają rozbudowanej oferty gastronomicznej i rozrywkowej, ale najmniejsze lokale często zajmują lokalni przedsiębiorcy. Najczęściej są to przestrzenie, w których działalność prowadzą piekarnie, cukiernie, kwiaciarnie, sklepy mięsne, zoologiczne czy odzieżowe, ale także placówki ubezpieczeniowe, medyczne, telekomunikacyjne.

fot. mat. prasowe

Udział powierzchni handlowej wg formatów

Gros powierzchni należy do centrów handlowych.


Jak będzie wyglądał rynek w drugim półroczu?


Obecnie na terenie kraju prowadzone są prace budowlane w ramach 59 nowych obiektów handlowych o łącznej powierzchni najmu ponad 440 tys. m². Blisko 46% trwających inwestycji powstaje w małych miastach, w których liczba ludności nie przekracza 50 tys. osób. Najwięcej nowej powierzchni handlowej w Polsce, bo 21 % ogółu realizowane jest w województwie małopolskim (5 inwestycji i 92 tys. m² GLA). Drugie miejsce pod tym względem zajmuje województwo mazowieckie (12 inwestycji, 77 tys. m² GLA) z niespełna 18% udziału w rynku. Aż 56% ogólnej liczby wszystkich trwających inwestycji stanowią projekty parków handlowych. Tylko do końca 2019 r. na rynek zostanie wprowadzone ponad 130 tys. m2 GLA powierzchni handlowej w formacie retail parków. Poza realizacją nowych obiektów handlowych prowadzone są także prace mające na celu powiększenie blisko dwudziestu już funkcjonujących na rynku obiektów. W rozbudowie znajduje się ponad 110 tys. m² nowoczesnej powierzchni handlowej. Trwają również dwie przebudowy połączone z przekształceniem istniejących dotychczas galerii handlowych, które po zakończeniu prac będą pełniły funkcję centrów wyprzedażowych (Metropolitan Outlet Bydgoszcz oraz Fashion Outlet Kraków).

Przeczytaj także: Rynek handlowy z potencjałem Rynek handlowy z potencjałem

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: