eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › User experience ma następcę

User experience ma następcę

2017-05-02 09:49

User experience ma następcę

Czym jest Digital Experience? © sebra - Fotolia.com

User experience, czyli zestaw wrażeń, jakie towarzyszą kupującemu w relacjach z e-sklepem, ewoluuje. Dziś mówimy już bardziej o digital experience. Czym jest "cyfrowe doświadczenie" i dlaczego warto zadbać o to, aby było jak najlepsze? Oto, co na ten temat mają do powiedzenia eksperci.

Przeczytaj także: User Experience przechodzi na emeryturę. Co teraz?

Tym, co w znacznej mierze kształtuje user experience współczesnego konsumenta jest ścieżka zakupowa. Im jest prostsza, tym jest ono lepsze. Jednocześnie kupujący oczekują, że komunikacja z e-sklepem będzie wychodzić poza standardy i przybierać coraz to nowsze formy. Jak sprostać wymaganiom klientów, integrując przy okazji wiele kanałów komunikacyjnych? Jak zadbać o jak najlepszy digital i user experience?

Jasno i treściwie


Postępująca smartfonizacja sprawiła, ze w ostatnim czasie znacznie zwiększyło się znaczenie kanału mobilnego. Mówi się nawet, że właśnie weszliśmy w erę „mobile first”. Ciągle jednak najbardziej popularnym miejscem dokonywania zakupów internetowych są desktopowe wersje e-sklepów.

Aby user experience rozwinął się w digital experience, należy dołożyć wszelkich starań, aby cyfrowe doświadczenia konsumentów były jak najlepsze już na początku kontaktów z e-sklepem. Pierwszym krokiem jest umieszczenie na stronie wyczerpujących i jasnych informacji odnośnie oferowanych produktów i zasad, na jakich przeprowadzane są transakcje.

W ten sposób umożliwimy konsumentowi sprawne poruszanie się po e-sklepie. Jak bardzo jest to istotne, pokazuje zrealizowane przez Episerver badanie "Nowe spojrzenie na handel" („Reimagining Commerce”) – 42% respondentów, którzy znaleźli się na stronie internetowej z zamiarem dokonania zakupu, zrezygnowało z niego z powodu utrudnionej nawigacji po sklepie. Dla 34% osób natomiast, decydującym czynnikiem, dla którego zdecydowali się opuścić sklep, była trudność w finalizacji transakcji.

fot. sebra - Fotolia.com

Czym jest Digital Experience?

Maksymalne uproszczenie poruszania się po stronie internetowej i włączenie użytkowników w wielokanałowe doświadczenie cyfrowe jest kluczowe dla zapewnienia angażującej interakcji z klientami.


Redefinicja kreowania User Experience


Marki stoją przed wyzwaniem scalenia ze sobą nie tylko kanałów online i offline, ale także zarządzania cyfrową treścią, handlem i marketingiem internetowym. Z racji tego, że retailerzy coraz częściej rezygnują z aplikacji mobilnych na rzecz w pełni responsywnych stron internetowych, zwiększy się zapotrzebowanie użytkowników na całościowe, płynne doświadczenie cyfrowe w obrębie kilku urządzeń i platform na raz. Pomimo że 98 na 100 właścicieli witryn sklepów internetowych przeanalizowanych przez Episerver w ramach badania „Beyond Mobile: State of Digital Commerce” deklaruje, że inwestuje w mobile, 20% z nich – zamiast postawić na pełną responsywność strony – wciąż wykorzystuje przekierowania na odrębny adres URL swojej witryny mobilnej. Utrudnia to łatwą nawigację i może rodzić problemy techniczne, które w konsekwencji mogą zachęcić klienta do porzucenia koszyka.
– Możliwość korzystania z platformy zakupowej na każdym urządzeniu mobilnym jest jednym z głównych priorytetów współczesnych klientów. Ważne jednak, by sam fakt wykorzystania kanału mobile w komunikacji z klientami nie przysłonił nadrzędnego celu, czyli użyteczności. Brak responsywnej strony czy niefunkcjonalne aplikacje mobilne mogą zakłócać doświadczenie użytkownika i wywoływać niepotrzebną frustrację. Zadbanie o pozytywne wrażenia związane z kontaktem z marką we wszystkich kanałach komunikacji jest zatem kluczowe z punktu widzenia budowania relacji z klientem – zaznacza Marek Włodarczyk, Country Manager w Optivo, an Episerver Company.

Mobile 3.0


Kanał mobile oraz jego integracja z innymi kanałami, są istotnym elementem budowania spójnej strategii komunikacji wielokanałowej z odbiorcami. Warto mieć jednak na względzie, że konsumenci nie są już zainteresowani korzystaniem z kilkunastu osobnych aplikacji mobilnych, które służą wyłącznie do przeglądania ofert – użytkownicy mogą to zrobić równie dobrze na stronie internetowej sklepu. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Episerver „Beyond Mobile: State of Digital Commerce”, odbiorcy chętnie korzystają z dedykowanych aplikacji sklepów internetowych, ale pod warunkiem, że oferują one dodatkowe opcje, rozszerzające kontakt z marką o ciekawe cyfrowe doświadczenie. Blisko jedna trzecia respondentów, biorących udział w badaniu Episerver, deklaruje, że chciałoby korzystać z aplikacji, która umożliwiłaby finalizację transakcji za pomocą jednego kliknięcia. Co piąty kupujący z kolei, chciałby mieć możliwość przymierzania ubrań za pomocą technologii VR.

Należy pamiętać, że zbyt złożone i nieintuicyjne strony internetowe nie tylko wpływają na brak chęci użytkownika do poruszania się po nich, ale także na odbiór produktu lub usługi, którą oferuje sklep. Finalnie, opóźniają lub wręcz uniemożliwiają finalizację transakcji. Maksymalne uproszczenie poruszania się po stronie internetowej, ale też włączenie użytkowników w wielokanałowe doświadczenie cyfrowe, jest kluczowe dla zapewnienia angażującej interakcji z klientami.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: