eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wydatki na reklamę w Polsce i na świecie - prognozy IV kw. 2014

Wydatki na reklamę w Polsce i na świecie - prognozy IV kw. 2014

2014-12-11 15:39

Wydatki na reklamę w Polsce i na świecie - prognozy IV kw. 2014

ZenithOptimedia prognozuje stabilny wzrost rynku reklamowego w 2015 roku © Rafal Olechowski - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Według najnowszych szacunków ZenithOptimedia, w bieżącym roku wydatki na reklamę mają wzrosnąć w Polsce o 2,4%. W ujęciu globalnym oczekiwane są wzrosty na poziomie 5,1%. Szacuje się, że również w nadchodzącym roku polski rynek reklamy doczeka się ponad 3-procentowego wzrostu. Najszybciej rosnącą grupą wydatków jest reklama internetowa. Z kolei systematycznie kurczą się budżety przeznaczone na reklamę w prasie.

Przeczytaj także: Wydatki na reklamę w Polsce i na świecie - prognozy III kw. 2014

Za sprawą osiągniętego w III kwartale wyniku PKB oraz nadspodziewanie silnego wzrostu indeksu PMI umiarkowane ożywienie w gospodarce ma szanse na kontynuację. To - w świetle wcześniej formułowanych obaw o zahamowanie tempa wzrostu i utrzymujących się zewnętrznych ryzyk − bez wątpienia dobre wieści.
Ekonomiści spodziewają się, że poprawa koniunktury powinna zostać utrzymana również w najbliższych miesiącach, co jest dobrą prognozą także dla rynku reklamowego. W oparciu o dane gospodarcze i analizę poniesionych już w tym roku wydatków reklamowych netto zdecydowaliśmy o podwyższeniu naszych prognoz wartości wydatków reklamowych do 2,4% w 2014 roku. Według naszych estymacji również w przyszłym roku polski rynek reklamy odnotuje wzrost na poziomie 3,1% − powiedziała Monika Bronowska, CEO ZenithOptimedia Group.

Wydatki na reklamę telewizyjną będą w tym roku wyższe o 3% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Według prognoz ZenithOptimedia w 2015 roku telewizja utrzyma wzrost na poziomie 3,4%.
Nasze prognozy dla telewizji są wyższe od poprzednich (we wrześniu zakładaliśmy wzrost o 2,1%) między innymi z uwagi na wzrost sprzedaży GRP. W tym roku na rynku pojawiło się 13 nowych stacji, a oferowany przez nie czas reklamowy sprzedaje się praktycznie natychmiast w 100%. Pozwoliło to na zwiększenie dostępnego inventory – wyjaśnia Iwona Jaśkiewicz-Kundera, Chief Buying Officer w ZenithOptimedia Group. Ciekawie zapowiada się przyszły rok. TVP wprowadza nową politykę handlową uzależniając, podobnie jak TVN, wielkość rabatów od budżetu reklamodawcy. Wciąż pod znakiem zapytania stoi to, czy TV Puls zmieni brokera i czy Grupa ZPR Media będzie sprzedawać swój czas antenowy samodzielnie, czy jednak powierzy te zadania komuś innemu, a wreszcie – jak wpłynie to na rynek.

fot. Rafal Olechowski - Fotolia.com

ZenithOptimedia prognozuje stabilny wzrost rynku reklamowego w 2015 roku

Według ZenithOptimedia, w bieżącym roku wydatki na reklamę mają wzrosnąć w Polsce o 2,4%, a w 2015 o 3%.


Wydatki na reklamę w Internecie wzrosną w tym roku o 12,2%. W 2015 roku ZenithOptimedia spodziewa się wzrostu wydatków na reklamę online o 11,8%.
Internet zbudował sobie już stałe miejsce w budżetach marketerów. To dojrzałe medium i nie należy się spodziewać spektakularnych wzrostów w tym segmencie. Nadal największe wzrosty generuje video online, na stabilnym poziomie utrzymują się wydatki na SEM i social media. Wraz z rozwojem technologii można się natomiast spodziewać podwyższenia budżetów na reklamę mobile. Ten kanał ma duży potencjał, czekamy więc na to, aż zacznie być postrzegany jako wart większych inwestycji, proporcjonalnych do jego zasięgu, który obecnie znacznie przewyższa jego udział w wydatkach reklamowych − powiedziała Iwona Jaśkiewicz-Kundera.

W prasie nadal utrzymuje się spadkowa dynamika. W tym roku wydatki na reklamę w magazynach będą niższe o 15,4%, a w dziennikach spadek pogłębi sie do 19,3%. Prognozy na 2015 rok również nie są optymistyczne − przychody reklamowe magazynów spadną o 15%, a dzienników − o 16,9%.

Ten rok zamknie się dla radia wzrostem przychodów z reklamy na poziomie 4,6%. W przyszłym roku, według prognozy ZenithOptimedia, wzrost sięgnie poziomu 2,7%.

Tegoroczne wydatki na reklamę w kinach są nieznacznie wyższe − w porównaniu z 2013 wzrosły o 0,6%. W przyszłym roku można się spodziewać wzrostu o 1,1%.

 

1 2 3

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: