eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wydatki na reklamę: Polska i świat 2013

Wydatki na reklamę: Polska i świat 2013

2013-05-04 00:20

Przeczytaj także: Wydatki na reklamę będą spadać


Europa Wschodnia i Azja Centralna: Armenia, Azerbejdżan, Białoruś, Bułgaria, Estonia, Gruzja, Kazachstan, Litwa, Łotwa, Mołdawia, Rosja, Turcja, Ukraina, Uzbekistan

Rynki Europy Wschodniej, takie jak Rosja i Ukraina, dość szybko podniosły się po pogorszeniu koniunktury w 2009 roku i od tego czasu utrzymują stabilne tempo wzrostu, niezakłócone (choć nie całkowicie) problemami strefy euro. Podobnie wygląda sytuacja u bliskich sąsiadów z Centralnej Azji – w Azerbejdżanie i Kazachstanie, dlatego te kraje zostały włączone do regionu Europa Wschodnia i Azja Centralna. Według prognoz ZenithOptimedia wydatki reklamowe w tym regionie będą stabilnie rosły o 10-11% rocznie do 2015 roku. Prognoza na 2013 rok, zakładająca wzrost wydatków o 11,7%, została zredukowana do 11,3%, głównie z uwagi na to, że niepewna sytuacja w strefie euro skłoniła część reklamodawców do ograniczenia wzrostu budżetów reklamowych w Turcji, która kieruje 46% eksportu do Unii Europejskiej. ZenithOptimedia prognozuje, że turecki rynek wzrośnie w 2013 roku o 9,1% (według prognoz z grudnia rynek reklamowy w Turcji miał wzrosnąć o 12%).

Japonia

Japoński rynek na tyle rożni się od innych azjatyckich rynków, że jest analizowany osobno. 2012 był dla Japonii rokiem silnych wzrostów, bo wtedy kraj podnosił się po trzęsieniu ziemi i tsunami. Wydatki wzrosły powyżej oczekiwań – o 3,6% (wg szacunków z grudnia miały wzrosnąć o 3,1%). Trudno będzie osiągnąć taki wynik w tym roku, więc prognoza wzrostu została obniżona z 1,6% do 1%. Japońska gospodarka boryka się z niskim poziomem wzrostu i deflacją, więc w kolejnych latach, do końca okresu prognozy, japoński rynek reklamowy będzie rósł tylko o 1-2%.

„Postępowa” Azja: Australia, Hongkong, Korea Południowa, Nowa Zelandia, Singapur

Poza Japonią w Azji jest 5 państw z dobrze funkcjonującą gospodarka i prężnym rynkiem reklamowym: Australia, Hongkong, Korea Południowa, Nowa Zelandia i Singapur, tworzące region „Postępowa” Azja. W 2012 wydatki reklamowe w tym regionie wzrosły tylko o 2,6%, głównie z powodu zmniejszenia wymiany handlowej z Chinami i innymi szybko rosnącymi rynkami. W 2013 roku spodziewany jest wzrost obrotów handlowych, a wraz z nimi, i ze wzrostem zaufania do globalnej gospodarki, powinny wzrosnąć także wydatki na reklamę – o 4,5% w tym roku, 5% w 2014 i o 5,2% w 2015.

„Szybka” Azja: Chiny, Filipiny, Indie, Indonezja, Malezję, Pakistan, Tajlandia, Tajwan, Wietnam

Pozostałe kraje Azji zostały zgrupowane w regionie nazwanym „Szybka” Azja. Ich gospodarki rozwijają się niezwykle dynamicznie. Spadek koniunktury w 2009 przeszedł tam ledwie zauważony – wydatki reklamowe wzrosły wtedy o 7,2%, a od tego czasu gospodarka rozwija się w dwucyfrowym tempie. ZenithOptimedia prognozuje, że wydatki reklamowe w tym regionie wzrosły w 2012 roku o 11,2%, w tym roku wzrosną o 10,3%, a do 2015 roku będą rosły o 10-11% rocznie.

Ameryka Północna

Rynek reklamowy w Ameryce Północnej jest znacznie silniejszy niż w Europie. Rosną wskaźniki zaufania konsumentów, sprzedaż detaliczna, liczba pracujących i liczba budowanych domów. Wydatki reklamowe w 2012 były wyższe od oczekiwanych, rynek wzrósł o 4,5% (w poprzednich prognozach spodziewano się wzrostu o 4,1%). Główne źródła tego wzrostu to wysoki nakładom na reklamę w telewizji i syndykalizacja mediów. ZenithOptimedia prognozuje, że amerykański rynek wzrośnie w 2013 roku o 3,4%, a do 2015 roku będzie rósł o 4-5% rocznie.

Ameryka Łacińska

Region Ameryki Łacińskiej może się poszczycić szybko rosnąca gospodarką i rosnącym w podobnym tempie rynkiem reklamowym. Po rozczarowująco niskim wzroście o 6,5% w 2012 roku (niski wzrost był skutkiem sporów o sposób monitorowania i sprzedawania reklam telewizyjnych w Meksyku), ZenithOptimedia spodziewa się odbicia w 2013 i wzrostu o 13,2%, a następnie wzrostów o 10,8% w 2014 i o 9,4% w 2015 roku.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: