eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Sprzedaż samochodów V 2005

Sprzedaż samochodów V 2005

2005-06-08 12:20

Wynik majowej sprzedaży samochodów osobowych przekroczył pułap 20 tysięcy sztuk i wyniósł 20.929 auta - podał w raporcie Instytut Samar. To o 19,6 procent mniej niż przed rokiem, ale o 8,2 procent więcej niż w poprzednim miesiącu. Skumulowana sprzedaż po pięciu miesiącach roku wyniosła 106 tysięcy 265 aut, o 37,3 procent mniej niż rok wcześniej.

Przeczytaj także: Sprzedaż samochodów III 2008

Maj przyniósł radykalne zmiany w tegorocznym rankingu najpopularniejszych marek na polskim rynku. Najważniejszą jest pojawienie się nowego lidera - pozycję tę zdobyła Skoda, uzyskując skumulowany wynik sprzedaży w wysokości 12.555 aut, o 43,5 procent mniejszy niż przed rokiem. Majowa sprzedaż wyniosła 2.620 sztuk i wykazała spadek w porównaniu do ubiegłego roku o 21,4 procent.

Dotychczasowy numer jeden polskiego rynku - Toyota - spadła na drugą lokatę, sprzedając w maju 2.111 swoich aut (o 38,2 procent mniej niż rok wcześniej), a łącznie od początku roku - 12 tys. 305 sztuk (37,1 proc. spadku). Trzecie miejsce z ubiegłych miesięcy zachował Fiat, którego sprzedaż wyniosła w okresie styczeń - maj 10 tys. 802 auta (spadek o 65,1 procent), z czego w maju - 1.736 sztuk (spadek o 52,5 procent). Czwarta pozycja należy do Opla, który sprzedał w ciągu pięciu miesięcy 9.494 samochody osobowe (44,6 procent spadku), w tym w maju - 1.730 aut, o 39,8 procent mniej niż przed rokiem.

Na dalszych miejscach listy rankingowej nastąpiła zamiana: na piątą lokatę awansował Ford, sprzedany w ilości 8.384 aut (spadek o 45,5 proc.), z czego w maju 1.614 sztuk (46,8 procent spadku), wyprzedzając Renault, który to po pięciu miesiącach sprzedał 8.364 sztuki samochodów (spadek o prawie 50 procent), w tym 1.570 aut to sprzedaż miesięczna w maju (spadek o 27,7 procent).

Lokaty siódma i ósma niezmiennie należą do kolejnych przedstawicieli francuskiej motoryzacji. Wyższą sprzedaż sumaryczną osiągnął od początku roku Peugeot - 6.771 aut (spadek o 43,2 proc.), niższą - Citroen - 5.766 aut (spadek o 10,2 proc.). Rezultaty majowej sprzedaży obu producentów plasują ich jednak w odwrotnej kolejności - Citroen sprzedał 1.516 aut i uzyskał ponad 130-procentowy wzrost wyniku, Peugeot znalazł 1.228 nabywców na swoje auta (wzrost o 8,9 procent).

Zamiana nastąpiła również na pozycjach zamykających pierwszą dziesiątkę: minimalną przewagą 3 aut Honda (4.577 sztuk, 16,8 procent wzrostu) wyprzedziła Volkswagena (4.574 auta, 34,8 procent spadku). Znacznie większą przewagę uzyskała japońska marka w maju - jej sprzedaż wyniosła 1.065 aut (+28,8 proc.), natomiast VW - 902 auta (spadek o 35,9 procent).

Mimo, że minęło już pięć miesięcy bieżącego roku, zarówno u dealerów, jak i importerów pozostają samochody wyprodukowane w 2004 roku. Drastyczny spadek sprzedaży wymusił na sprzedawcach wycofywanie się z ubiegłorocznych podwyżek cen i obecnie wielu producentów ogłasza nowe, obniżone cenniki.

oprac. : Grzegorz Gacki / Polska.pl Polska.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: