eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Społeczeństwo informacyjne w Polsce 2011-2012

Społeczeństwo informacyjne w Polsce 2011-2012

2012-11-29 13:35

Przeczytaj także: Polska gospodarka internetowa 2011


W okresie ostatnich pięciu lat największy wzrost dostępności do Internetu zaobserwowano w gospodarstwach domowych z dziećmi (o 30,1 pkt proc.). Ze względu na klasę miejsca zamieszkania odsetek gospodarstw domowych z Internetem najbardziej zwiększył się na obszarach wiejskich (o 30,0 pkt proc.), na których dostęp do Internetu jest najniższy.

W 2012 r. za najczęstszą przyczynę nieposiadania dostępu do Internetu w domu, tak jak przed rokiem, wskazano brak potrzeby korzystania z niego (57,2%). Drugim istotnym powodem był brak odpowiednich umiejętności (37,9%). Zbyt wysokie koszty sprzętu to również stosunkowo często wymieniana przeszkoda w posiadaniu dostępu do sieci w domu, jednak odsetek osób wskazujących tę barierę zmniejszył się w porównaniu z rokiem poprzednim (z 28,4% do 26,6%). Prawie 23% gospodarstw domowych nie posiadało dostępu do Internetu z powodu zbyt wysokich kosztów podłączenia do tej sieci.

fot. mat. prasowe

Powody braku dostępu do Internetu w domu

W 2012 r. za najczęstszą przyczynę nieposiadania dostępu do Internetu w domu, tak jak przed rokiem, wskazano brak potrzeby korzystania z niego (57,2%).

Połączenia internetowe

Wzrasta odsetek gospodarstw domowych korzystających z Internetu poprzez szerokopasmowe łącze internetowe. W porównaniu do 2011 r. udział ten zwiększył się o 5,9 pkt proc. do 67,0%, przy czym tendencje wzrostową odnotowano we wszystkich analizowanych kategoriach.

fot. mat. prasowe

Szerokopasmowy dostęp do Internetu w gospodarstwach domowych

Wzrasta odsetek gospodarstw domowych korzystających z Internetu poprzez szerokopasmowe łącze internetowe. W porównaniu do 2011 r. udział ten zwiększył się o 5,9 pkt proc.


W 2012 r. 87,8% gospodarstw domowych z dziećmi oraz ponad połowa gospodarstw bez dzieci posiadała w domu szerokopasmowe łącze internetowe (przed rokiem odpowiednio 81,7% i 51,0%).

Gospodarstwa domowe w dużych miastach i na terenach wysoko zurbanizowanych częściej posiadały szerokopasmowy dostęp do Internetu niż gospodarstwa na obszarach wiejskich i o niskim stopniu urbanizacji.

Miejsce korzystania z komputera i Internetu

Podobnie jak przed rokiem, w 2012 r. najwięcej osób korzystało z komputera i Internetu w domu (odpowiednio 61,1% i 59,3%). Ponad jedna piąta respondentów deklarowała użytkowanie z komputera i Internetu w miejscu pracy. Znaczny wzrost w skali roku zanotowano wśród osób korzystających z Internetu w innych miejscach publicznych – o 3,5 pkt proc. do 8,5%. Liczba osób korzystających z Internetu w mieszkaniach innych osób zwiększyła się o 2,2 pkt proc. do 12,3%.

fot. mat. prasowe

Odsetek osób korzystających z komputera/Internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy według miejsca

Podobnie jak przed rokiem, w 2012 r. najwięcej osób korzystało z komputera i Internetu w domu (odpowiednio 61,1% i 59,3%). Ponad jedna piąta respondentów deklarowała użytkowanie z komputera i Internetu w miejscu pracy.


Cele korzystania z Internetu

W okresie 5 ostatnich lat odsetki internautów wykorzystujących sieć w poszczególnych celach prywatnych systematycznie wzrastały. Jedynie odsetek osób korzystających z internetowych serwisów dotyczących usług związanych z podróżowaniem i zakwaterowaniem zmalał w 2012 r. i osiągnął poziom niższy o 1,6 pkt proc. niż w 2008 r.

fot. mat. prasowe

Osoby korzystające z Internetu w sprawach prywatnych w ciągu ostatnich 3 miesięcy

W 2012 r. ponad połowa osób korzystała z Internetu w celu wysyłania i odbierania poczty elektronicznej. Prawie 48% osób korzystało z Internetu w celu poszukiwania informacji o towarach i usługach.


Głównym powodem korzystania z Internetu jest nadal wysyłanie i odbieranie poczty elektronicznej oraz udział w czatach i forach dyskusyjnych. W 2012 r. ponad połowa osób korzystała z Internetu w celu wysyłania i odbierania poczty elektronicznej. Prawie 48% osób korzystało z Internetu w celu poszukiwania informacji o towarach i usługach. Udział w czatach deklarowało 42,9% respondentów (o 2,9 pkt proc. mniej niż przed rokiem), a blisko jedna trzecia populacji korzystała z usług bankowych oraz uzupełniała w Internecie wiedzę. Najmniejszym zainteresowaniem cieszyło się wykorzystanie Internetu w celu sprzedaży towarów lub usług; wskaźnik ten nie przekroczył 10%.

poprzednia  

1 ... 3 4 5 ... 7

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: