Spam w III 2012 r.
2012-04-30 12:01
Przeczytaj także: Spam w II 2012 r.
Phishing
fot. mat. prasowe
100 organizacji, według sfery aktywności
Organizacje finansowe nadal stanowią najatrakcyjniejszy cel ataków phishingowych: prawie jedna czwarta ataków wykrytych przez nasz moduł antyphishingowy pochodziła ze stron stworzonych w celu kradzieży środków z kont bankowych i systemów płatności elektronicznych. Kategoria ta wydaje się dość stabilna – od stycznia jej udział pozostał praktycznie niezmieniony. Ogólnie rzecz biorąc, zainteresowania phisherów nie różnią się znacznie: najbardziej widoczną zmianą w stosunku do lutego był wzrost o 1 punkt procentowy udziału ataków phishingowych, których celem są sklepy internetowe.
Udziały innych kategorii zmieniły się nieznacznie – w granicach 1 punktu procentowego.
Spam według kategorii
fot. mat. prasowe
Spam według kategorii w marcu 2012 r.
Mimo że kategorie „Oszustwa komputerowe” i „Osobiste finanse” utrzymują czołowe pozycje w rankingu już czwarty miesiąc z rzędu, ich udział na rynku zmniejszył się w marcu odpowiednio o 9,5 i 4,4 proc. Ilość spamu reklamującego usługi kasyn wzrosła o 4 punkty procentowe. Celem tego rodzaju niechcianych wiadomości, wraz ze spamem z kategorii „Osobiste finanse”, jest nakłonienie użytkowników, aby wpłacili pewną kwotę w nadziei na hojną nagrodę.
W marcu zwiększyła się liczba masowych wysyłek oferujących usługi edukacyjne (+3%) związane ze zbliżającymi się letnimi wakacjami.
Udział innych kategorii zmienił się nieznacznie – wahając się w przedziale 1,5 proc.
Podsumowanie
W marcu udział spamu w ruchu e-mail zmniejszył się o 3,5 punktu procentowego. Uważamy, że powodem tego spadku była zakończona sukcesem operacja rozbicia botnetu Hlux/Kelihos, która została przeprowadzona z pomocą ekspertów Kaspersky Lab.
W marcu spamerzy wzbogacili swój szkodliwy arsenał o kilka nowych sztuczek. Spam nadal jest niebezpieczny, nawet mimo nieznacznego spadku udziału szkodliwych załączników w ruchu pocztowym.
Najpopularniejszymi tematami wykorzystywanymi w marcowym spamie był Dzień Św. Patryka, Wielkanoc oraz iPad 3. Pierwsze dwa wykorzystywane były do reklamowania różnych towarów, podczas gdy nowe urządzenie Apple’a stało się najnowszą przynętą wykorzystywaną w różnych oszukańczych masowych wysyłkach.
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)