eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polskie firmy a rynki międzynarodowe

Polskie firmy a rynki międzynarodowe

2012-01-16 00:04

Polskie firmy działające na rynkach międzynarodowych osiągają lepsze wyniki (pod względem tendencji przychodów i/lub zysków) niż przedsiębiorstwa skupiające się jedynie na rynku krajowym wynika z globalnej ankiety przeprowadzonej przez firmę Regus, która zebrała opinie przedstawicieli ponad 12 000 firm z całego świata. Wyniki tego badania wskazują, że rozwój na rynkach zewnętrznych jest korzystny, a firmy skupione na sektorze lokalnym, które nie chcą pozostawać w tyle za groźnymi konkurentami, również powinny obrać ten kierunek działalności.

Przeczytaj także: Polskie firmy a bezpieczeństwo inwestycyjne

Wyniki ankiety podkreślają potrzebę zmiany nastawienia firm działających na rynkach krajowych. Istnieje znaczna różnica między postawami prezentowanymi przez polskie firmy, które już działają na rynkach międzynarodowych, z których 94% zamierza kontynuować swój rozwój w tym kierunku, a podejściem przedsiębiorstw funkcjonujących wyłącznie na rynkach krajowych, z których zaledwie 68% planuje w ciągu kilku najbliższych lat wkroczyć na rynki zagraniczne.

Główną barierą w rozwoju działalności firm poza granicami kraju są kwestie związane z nieruchomościami i brakiem dostępności pracowników. Badania wykazały, że:
  • 17% firm uważa, że największym utrudnieniem na drodze rozwoju na rynkach zewnętrznych są problemy z utworzeniem zespołu przedstawicieli za granicą.
  • 80% firm twierdzi ponadto, że na etapie budowania zagranicznych oddziałów zobowiązania związane z nieruchomościami muszą być krótkoterminowe, ponieważ nie wiadomo, w jakim tempie działalność ta będzie się rozwijać.
  • Zdania są podzielone co do tego, skąd powinni pochodzić dyrektorzy zagranicznych placówek: 42% pytanych jest za wyborem osoby z kraju głównej siedziby firmy, a 58% optuje za wyborem dyrektora z zagranicy.
  • Również opinie na temat znajomości języków obcych przez dyrektorów nie są jednakowe: 55% respondentów wymaga umiejętności płynnego mówienia w języku lokalnym.
Raport ten dostarcza niezbitych dowodów na to, że w zastanych warunkach gospodarczych polskim firmom działającym za granicą wiedzie się lepiej niż tym, które nie wykroczyły poza rynek krajowy. Dotyczy to zarówno dużych, jak i małych firm i stanowi wezwanie dla tych, którzy wciąż skupiają się wyłącznie na rynku lokalnym, aby odnaleźli skuteczny i opłacalny sposób na rozwój swojego przedsiębiorstwa poza granicami kraju w celu zwiększenia swoich zarobków i zmniejszenia ryzyka – mówi Jarosław Pilch z polskiego oddziału firmy Regus.

Problemy związane nieruchomościami i brakiem dostępności pracowników są postrzegane jako potencjalnie największe utrudnienia w rozwoju, jednak szeroka dostępność różnych możliwości tworzenia dopasowanych przestrzeni pracy na całym świecie dowodzi, że trudności dotyczące nieruchomości to kwestia percepcji, a nie rzeczywistej sytuacji, natomiast problem związany ze znalezieniem pracowników wymaga wnikliwej oceny.

Kwestia powołania kierownika z kraju lub z zagranicy jest decydująca i sądzimy, że jej rozwiązanie w dużej mierze zależy od tego, czy sprzedaż jest dokonywana za pośrednictwem kilku dużych dystrybutorów, czy konieczny jest bezpośredni kontakt z klientami – dodaje Pilch.

Jedynym wyjątkiem wśród największych gospodarek świata są Chiny. Tutaj inwestycje w infrastrukturę i rozwój finansowane przez państwo, zapewniają chińskim firmom nieporównywalną możliwość rozwoju na ich rynku krajowym. Jednak taki rozwój infrastrukturalny może okazać się ograniczony i sprawić, że w ciągu najbliższej dekady chińskie firmy znów będą poszukiwać możliwości eksportowych.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: