eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Sprzedaż samochodów 2004

Sprzedaż samochodów 2004

2005-01-21 11:05

Rok 2004 przyniósł załamanie na rynku nowych samochodów, o ile pierwsze cztery miesiące charakteryzowały się wysokim poziomem sprzedaży, to kolejne przyniosły spadek, pogrążając rynek w coraz głębszym kryzysie - donosi w raporcie podsumowującym miniony rok w polskiej motoryzacji Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Przeczytaj także: Sprzedaż samochodów 2004r.

Jako przyczyny załamania się sprzedaży nowych aut, eksperci Samar podają wprowadzenie zmian w przepisach podatkowych VAT, harmonizację cen oraz praktycznie niekontrolowany import samochodów używanych.

Skumulowana sprzedaż nowych samochodów osobowych wyniosła w całym 2004 roku 318 tysięcy 111 sztuk, o ponad 10 procent mniej niż w roku poprzednim. Zwiększył się nieco udział samochodów krajowej produkcji w rynku - na polskie drogi wyjechało w ciągu roku 48.929 aut, pochodzących z polskich fabryk, co stanowi 15,4 procent rynku (rok wcześniej udział krajowych samochodów wynosił 13,8 procent).

W zestawieniu sporządzonym przez Instytut, w pierwszej dziesiątce listy najchętniej kupowanych marek samochodów osobowych spadkowej tendencji rynku oparły się tylko dwie firmy: Ford (przyrost o 12,8 procent) i Honda (wzrost o 51 proc.); w drugiej dziesiątce – trzy: Hyundai (wzrost o 206,7 procent), Audi (przyrost o 13,4 procent) i Kia (wzrost o 42,4 proc.). Poza tymi wyjątkami, zdecydowana większość producentów nie uzyskała poziomu sprzedaży z poprzedniego roku.

Według danych zebranych przez Samar, w 2004 roku liderem rynku został Fiat, z wynikiem sprzedaży 53.214 aut, o 13,4 procent niższym niż rok wcześniej. Drugie miejsce zajmuje Skoda z wynikiem sprzedaży 39.693 sztuki i 8,6 procentowym spadkiem. Trzecią lokatę zdobyła Toyota - 33.521 sprzedanych aut, o 6,6 proc. mniej niż rok wcześniej. Czwarte miejsce zajął w 2004 roku Opel, ze sprzedażą 30.943 samochodów i spadkiem jedynie o 0,1 procent w stosunku do roku 2003. Piąte miejsce należy do Renault - 29.855 sztuk sprzedanych samochodów w roku 2004, co oznacza spadek o 19,7 procent względem roku 2003.

Szóste miejsce zajął Ford – 27.648 sprzedanych samochodów to wynik o 12,8 procent większy niż uzyskany rok wcześniej. Na siódmym miejscu znalazł się Peugeot ze sprzedażą 20.443 sztuk i spadkiem o 24,1 procent. Kolejną, ósmą pozycję zajmuje Volkswagen, któremu udało się sprzedać 15.522 samochody, o 6,9 procent mniej niż w poprzednim roku. Dziewiąte miejsce zajął Citroen z wynikiem 11.369 sztuk i spadkiem sprzedaży o 26,4 procent. Pierwszą dziesiątkę listy zamyka Honda - 10.275 sprzedanych samochodów i wzrost 51 procent.

W rankingu popularności konkretnych modeli samochodów, na pierwszym miejscu znalazł się Fiat Panda (28.000 sprzedanych sztuk, wzrost o 117,5 procent). Druga w zestawieniu, Skoda Fabia, znalazła 26.411 nabywców (o 15,9 procent mniej niż rok wcześniej). Trzecia w rankingu Toyota Yaris, sprzedana została w ciągu roku w ilości 12.100 egzemplarzy, co przekłada się na ponad 13-procentowy spadek.

Na czwartej pozycji zakończyła rok Skoda Octavia, która zwiększyła sprzedaż o 8,6 procent, do 11.927 sztuk. Piąte miejsce zajęła Toyota Corolla (10.925 sztuk, spadek o 20,5 procent), a szóste Opel Corsa (10.528 sztuk, spadek o 18,7 proc.). Szósty wynik uzyskał Ford Focus - 10.431 sztuk i 11 procent spadku. Kolejne miejsca zajmują Fiat Punto (9.259 aut, 34,3 proc. spadku), Peugeot 206 (8.936 aut, 28,8 procent spadku) i Fiat Seicento (8.851 aut, 62,6 proc. spadku).

oprac. : Grzegorz Gacki / Polska.pl Polska.pl

Portale górą? Guzik prawda!

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: