eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Sprzedaż samochodów 2004r.

Sprzedaż samochodów 2004r.

2005-01-04 12:24

Sprawdziły się formułowane pod koniec 2003 roku, pesymistyczne prognozy dotyczące sprzedaży nowych samochodów osobowych w roku 2004. O ile pierwsze cztery miesiące zapisały się w statystykach polskiej motoryzacji wyjątkowo pozytywnie, to kolejne przyniosły załamanie sprzedaży, pogrążając rynek w coraz głębszym kryzysie - informuje firma analityczna Samar, badająca polski rynek motoryzacyjny.

Przeczytaj także: Sprzedaż samochodów 2004

Na załamanie się sprzedaży nowych samochodów wpływ miało wprowadzenie znacznych ograniczeń w odliczaniu podatku VAT przy zakupie samochodów na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, uzależnienie prawa do tego odliczenia od spełnienia wymogu ładowności według tzw. wzoru Lisaka, wzrost cen nowych samochodów oraz gwałtowny wzrost importu używanych samochodów po akcesji Polski do UE.

Wprawdzie nie wiadomo jeszcze, na jakim poziomie kształtował się import samochodów używanych w grudniu, jednak zakładając, że utrzymał się na poziomie z listopada (jest wielce prawdopodobne, iż po ostatnich publikacjach dotyczących zmian w przepisach w zakresie podatku akcyzowego, poziom importu ponownie się zwiększy), można szacować, iż w ciągu całego roku sprowadzono do Polski około 800 tysięcy aut, w większości (zgodnie z danymi urzędów celnych ponad 80 procent) eksploatowanych dłużej niż 10 lat. Znamienne jest porównanie wielkości importu zanotowanego w ciągu pierwszych czterech miesięcy 2004 roku (16.319 aut) oraz po akcesji Polski z UE (783.681 aut , w tym w maju - 32.029 aut, w czerwcu - 110.314, w lipcu - 130.473, w sierpniu - 131.250, we wrześniu - 120.615, w październiku - 91.517, w listopadzie - 81.782 auta). Według nieoficjalnych szacunków (duża ilość sprowadzonych aut do tej pory nie została zgłoszona w urzędach celnych) liczba sprowadzonych w ciągu 2004 roku samochodów używanych mogła osiągnąć poziom miliona sztuk.

Wstępne z grudnia 2004 wskazują na nieznaczną poprawę sprzedaży nowych samochodów osobowych na polskim rynku. Prowadzone przez producentów intensywne kampanie promocyjne odniosły więc pozytywny skutek. Wynik miesięczny przekroczył pułap 20 tysięcy sztuk i wyniósł 21.544 auta, o ponad 12,6 procent więcej niż w listopadzie. W porównaniu do sprzedaży z grudnia 2003 roku zanotowano spadek o 41,9 procent.

Skumulowana sprzedaż samochodów osobowych wyniosła w całym 2004 roku 316.013 sztuk, o niemal 11 procent mniej niż przed rokiem.

Liderem rynku pozostaje niezmiennie Fiat z wynikiem sprzedaży w 2004 roku w wysokości 52.945 sztuk (spadek o 13,9 procent) i prawie 17-procentowym udziałem w rynku. Drugą marką jest Skoda, której auta w roku 2004 kupiło 39 tysiące 450 osób, o 9,1 procent mniej niż rok wcześniej. Na trzeciej pozycji plasuje się Toyota, na czwartym miejscu zakończył rok Opel. Piąta lokata należy do Renault, szóstą pozycję zajmuje Ford. Na siódmym miejscu znalazł się Peugeot, ósmą lokatę zajmuje Volkswagen, dziewiąta pozycja należy do Citroena. Pierwszą dziesiątkę rynku zamyka Honda.

oprac. : Grzegorz Gacki / Polska.pl Polska.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: