eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Za co Polacy cenią sklepy osiedlowe?

Za co Polacy cenią sklepy osiedlowe?

2011-07-22 09:54

Przeczytaj także: Czy małe sklepy przetrwają?


„Celem naszego badania były przede wszystkim: identyfikacja funkcji małych sklepów w społecznościach lokalnych, ocena wsparcia ze strony władz lokalnych, charakterystyka zakupów w sklepach osiedlowych oraz wskazanie barier, z jakimi spotykają się ich właściciele – mówi prof. Teresa Słaby z Katedry Poziomu Życia i Konsumpcji SGH – Na podstawie badań dowiedzieliśmy się na przykład, że sklepikarze obawiają się konkurencji ze strony sklepów wielkopowierzchniowych (69%) oraz innych sklepów osiedlowych (26%), zlokalizowanych w bliskiej odległości.”

Jak pokazują wyniki raportu, klienci osiedlowych sklepów to zwykle kobiety w wieku 18-25 lat zamieszkałe w największych miastach w Polsce, takich jak Warszawa, 26-35 lat w miastach ościennych do metropolii np. w Piasecznie oraz w wieku 56+ w miastach średnich, np. w Siedlcach czy Ostrołęce. Są to kobiety najczęściej pracujące lub będące już na emeryturze, z dwuosobowych gospodarstw domowych, w których dochód wynosi powyżej 2000 zł netto miesięcznie. Prawie 2/3 tych klientów robi w małych sklepach codzienne zakupy, a co 4 osoba kupuje w nich brakujące akurat w domu produkty np. pieczywo, nabiał, owoce i warzywa oraz mięso.

fot. mat. prasowe

Rodzaje zakupów dokonywanych w sklepach osiedlowych

Rodzaje zakupów dokonywanych w sklepach osiedlowych


Klienci małych sklepów uważają również, że istnienie sklepów osiedlowych jest ważne ze względu na tworzenie dodatkowych miejsc pracy i wspieranie rodzimego, polskiego handlu i produktów. Prawie 2/3 klientów zaznacza, że samorządy lokalne to bardzo ważny element w istnieniu tego rodzaju handlu i oczekuje, że władze będą tworzyć dla niego specjalne formy wsparcia (np. dofinansowania lub preferencyjne czynsze).

Kampania „Tu mieszkam, tu kupuję” rozpoczęła się w 2010 r. z myślą o wspieraniu niezależnych osiedlowych i gminnych sklepików. Opiera się na podkreśleniu roli, jaką odgrywają one w funkcjonowaniu społeczności lokalnych i polskiej gospodarce. Dotychczas w akcji wzięło udział ponad 6,5 tysiąca sklepów z całego kraju.

Pomysłodawcą i organizatorem kampanii „Tu mieszkam, tu kupuję” jest sieć wielkopowierzchniowych sklepów i hurtowni MAKRO Cash & Carry. Partnerami projektu są: Polska Federacja Producentów Żywności, Pracodawcy Rzeczpospolitej Polskiej, Slow Food Polska oraz Naczelna Rada Zrzeszeń Handlu i Usług.

Informacje o badaniu
Badanie reprezentatywne w skali metropolii przeprowadziła Agencja Badań Rynku ABR Sesta Sp. z o.o. Autorkami badania są prof. T. Słaby i prof. A. Dąbrowska z Katedry Poziomu Życia i Konsumpcji SGH. W badaniu wzięło udział 660 respondentów.

poprzednia  

1 2

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Produkcja w Polsce VI 2011

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: