eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Zakupy książek i muzyki przez Internet

Zakupy książek i muzyki przez Internet

2011-06-29 11:39

Przeczytaj także: Co czwarty Polak robi zakupy przez Internet


Duże sklepy internetowe przeważają również w przypadku sprzedaży muzyki w sieci. Pięć największych z nich kontroluje ok. 50 proc. rynku. Oprócz Empiku i Merilna są to: Agora, Fan oraz Rock-Serwis. W latach 2006-2008 duże sklepy internetowe kontrolowały ponad 55% rynku. W 2009 udział rynkowy grupy dużych sklepów internetowych nieco spadł i kształtował się na poziomie 49%. W tym okresie nieznacznie wzrosło znaczenie pozostałych grup podmiotów, tj. małych sklepów internetowych oraz sklepów internetowych dużych wytwórni płytowych. W tym miejscu można również wspomnieć, że udział rynkowy małych przedsiębiorców sprzedających muzykę za pośrednictwem Allegro również kształtował się na wysokim poziomie, w granicach 26% wartości rynku.

fot. mat. prasowe

Udziały poszczególnych grup uczestników internetowego rynku sprzedaży książki w latach 2006-2009 (%)

Udziały poszczególnych grup uczestników internetowego rynku sprzedaży książki w latach 2006-2009 (%)

Przeprowadzona analiza cenowa wykazała, że sklep Empik w ograniczonym stopniu konkuruje cenowo z innymi sklepami. Spośród 115 analizowanych książek tylko w jednym przypadku cena książki oferowanej przez Empik była niższa od średniej najniższej ceny w badanych portalach. W pozostałych przypadkach książki sprzedawane w sklepie internetowym Empik były droższe. Wśród wszystkich analizowanych książek sklep Empik był średnio o 31,3% droższy, co w ujęciu wartościowym stanowiło średnio 8,26 zł, czyli książki znajdujące się w sklepie Empik były średnio o 8,26 zł droższe od najtańszych książek w portalach. Warto też dodać, że spośród analizowanych książek w 75% przypadków, książki Empiku były o ponad 28,3% droższe, a w 5% przypadków różnica wynosiła ponad 40%.

fot. mat. prasowe

Wartość rynku internetowej sprzedaży książki w latach 2006-2009 (tys. zł)

Wartość rynku internetowej sprzedaży książki w latach 2006-2009 (tys. zł)

Z przeprowadzonego badania wynika, że również sklep Merlin.pl nie konkuruje intensywnie cenowo z innymi sklepami internetowymi, jakkolwiek jest on tańszy od sklepu Empik. Na 118 książek, tylko w 5 przypadkach Merlin posiadał tańsze książki niż średnia najniższa ich cena w badanych portalach. W pozostałych przypadkach sklep Merlin oferował droższe książki. Wśród wszystkich analizowanych książek, sklep Merlin był droższy średnio o 22,7%, co stanowiło około 5,94 zł. Dla 75% książek sprzedawanych przez Merlina różnica w cenie wynosiła ponad 14,8%, a dla 5% aż 41,5%.

Raport poświęca również sporo uwagi zachowaniom konsumentów korzystających z nowoczesnych kanałów sprzedaży. Jak wynika z badań MillwardBrown SMG/KRC wykonanych dla spółki Merlin, przy zakupach w sklepach internetowych duże znaczenia ma znajomość marki. Dokonując elektronicznych zakupów konsumenci mogą obawiać się czy zamówienie zostanie zrealizowane lub otrzymają towar zgodny z opisem. Wolą więc kupować u sprzedawcy, do którego mają zaufanie. Mając do wyboru tani produkt w nieznanym sklepie internetowym lub nieco droższy w renomowanym, częściej wybieramy tę drugą opcję.

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: