eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Zakupy książek i muzyki przez Internet

Zakupy książek i muzyki przez Internet

2011-06-29 11:39

Przeczytaj także: Co czwarty Polak robi zakupy przez Internet


Obawa towarzysząca zakupom w sieci powoduje również, że korzystając z usług mniej znanych sprzedawców decydujemy się na płatność przy odbiorze towaru, co jest droższą opcją niż wcześniejsza zapłata przelewem. Inną, specyficzną cechą zakupów elektronicznych jest zamawianie jednocześnie dużej liczby produktów, co pozwala na zmniejszenie kosztów wysyłki.

Jak czytamy w raporcie, na polskim rynku muzyki, podobnie jak całym rynku światowym, kluczową rolę odgrywają cztery działające w skali globalnej wytwórnie muzyczne, tj.: Sony Music
Entertainment Sp. z o. o. , EMI Music Poland Sp. z o. o., Universal Music Polska Sp. z o. o. oraz Warner Music Poland Sp. z o.o. Udział rynkowy tych czterech firm się był stabilny w latach 2006-2009 i mieścił się w przedziale 50-70% wartości rynku. Poza wskazanymi podmiotami na rynku funkcjonują również inne wytwórnie fonograficzne, które działają w znacznie mniejszej skali. Ich działalność koncentruje się głównie na wydawaniu płyt z muzyką polskich artystów oraz na niszach rynkowych stworzonych przez mniej popularne w Polsce gatunki muzyczne.

Rynek wprowadzania do obrotu muzyki cechuje się znacznie prostszą budową w porównaniu do rynku książki. Poza firmami fonograficznymi (wytwórniami płyt) na wskazanym rynku w latach 2006-2009 działały dwie spółki dystrybucyjne obsługujące tzw. wielką czwórkę („majors”), czyli Duży Dom Dystrybucyjny DDD Sp. z o.o. oraz Muzyczne Centrum Dystrybucji Sp. z o.o. Spółki te zajmowały się wyłącznie obsługą logistyczną zamówień kierowanych do „majors”.

Wartość rynku muzyki w latach 2006-2009 utrzymywała się na względnie stabilnym poziomie ok. 240-250 mln zł. W całym omawianym okresie wzrosła ona zaledwie o niecałe 3% (o 7 mln zł).

fot. mat. prasowe

Wartość rynku muzyki w latach 2006-2009

Wartość rynku muzyki w latach 2006-2009


Jedynie rok 2008 był korzystny dla działających na tym rynku firm, odnotowany bowiem został wzrost sprzedaży muzyki na poziomie nieco ponad 12 mln zł, co stanowiło 5% wartości rynku z 2007 r. W pozostałych latach objętych badaniem miały miejsce niewielkie spadki.

Utrzymująca się na podobnym poziomie wartość rynku oraz niewielka dynamika jego wzrostu oznacza, że rynek ten jest obecnie w fazie dojrzałości. Podmioty, które na nim działają nie są w stanie znacząco zwiększyć poziomu swojej sprzedaży.

Zgodnie z uzyskanymi informacjami, na rynku zakupowym funkcjonują tylko dwa liczące się podmioty. Jest to Media Saturn Holding Polska Sp. z o.o. oraz Empik Sp. z o.o. Udział każdego z nich w 2009 r. kształtował się na poziomie ok. 30-40%. Spółka Merlin nie jest obecnie podmiotem o liczącej się pozycji na rynku z punktu widzenia wytwórni muzycznych. Wartość jej zamówień nie przekraczała na tym rynku w sumie 10% jego wartości.

W latach 2006-2009 wartość rynku internetowej sprzedaży muzyki wzrosła o ok. 120% z nieco powyżej 22 mln zł w 2006 r. do ponad 49,5 mln zł w 2009 r. Średnio wartość tego rynku rosła w tempie ok. 30% rocznie.

Podobnie jak w przypadku rynku sprzedaży internetowej sprzedaży książki, wartość rynku internetowej sprzedaży muzyki wzrastała pomimo względnie stabilnie utrzymującej się wartości rynku muzyki. Świadczy to o potencjale rozwoju, jaki posiada ten kanał dystrybucji.

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: