eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomo艣ciGospodarkaRaporty i prognozyRynek VoIP w Polsce 2010

Rynek VoIP w Polsce 2010

2011-01-30 00:20

Rynek VoIP w Polsce 2010

Wartosc (mln z艂) i dynamika (%) rynku VoIP w Polsce, 2007-2010 © fot. mat. prasowe

Dynamika rynku VoIP w Polsce, po spadku w 2009 r., ponownie jest w trendzie mocno wzrostowym, podaje raport "Rynek VoIP w Polsce 2010. Prognozy rozwoju na lata 2011-2015" wydany przez PMR Publications. Boom na rynku VoIP sprzed kilku lat by艂 w du偶ym stopniu efektem niskiej bazy i bardziej intensywnym promowaniem telefonii IP przez operator贸w. Obecnie rynek rozwija si臋 dzi臋ki zwi臋kszonemu popytowi gospodarstw domowych na us艂ugi pakietowe. Nie bez znaczenia jest te偶 wzrost popularno艣ci hostowanych rozwi膮za艅 VoIP w segmencie M艢P.

Przeczytaj tak偶e: Telefonia internetowa VoIP: us艂ugi wa偶niejsze ni偶 cena

W 2007 r., kiedy baza klient贸w by艂a niska a operatorzy dopiero startowali z bardziej
aktywn膮 promocj膮 rozwi膮za艅 VoIP, liczba nowych u偶ytkownik贸w zacz臋艂a rosn膮膰 w szybkim
tempie. Rok p贸藕niej po okresie wzrostu spowodowanym efektem niskiej bazy dynamika rynku zanotowa艂a spadek do poziomu 23%. W 2009 r., rynek wyhamowa艂 prawie do zera, notuj膮c wzrost na poziomie zaledwie 5%. Sta艂o si臋 to wbrew oczekiwaniom operator贸w przekonanych, 偶e kryzys przyniesie zwi臋kszone zainteresowanie telefoni膮 internetow膮 z racji ni偶szych koszt贸w. Tymczasem w segmencie klient贸w indywidualnych widoczny by艂 rekordowo niski przyrost liczby nowych abonent贸w. Podobna sytuacja mia艂a miejsce w segmencie biznesowym. Spadek dynamiki by艂 jednak mniejszy, g艂贸wnie dzi臋ki bardziej intensywnej migracji segmentu M艢P w kierunku VoIP-u.

Raport wskazuje, 偶e rok 2010 r. przyni贸s艂 odwr贸cenie trendu i bardziej pozytywne nastroje w bran偶y. Ponownie bardziej wyra藕nie wzros艂a baza u偶ytkownik贸w telefonii IP na rynku masowym. Szczeg贸lnie operatorzy sieci kablowych zanotowali jeden z najwi臋kszych przyrost贸w liczby nowych abonent贸w od czas贸w pojawienia si臋 VoIP-u w ofercie. Zadecydowa艂y spadaj膮ce ceny po艂膮cze艅, coraz wy偶sza liczba darmowych minut do wykorzystania w abonamencie oraz mo偶liwo艣膰 zakupu us艂ugi telefonii internetowej w pakiecie z innymi us艂ugami (m.in. internet, telewizja). R贸wnie偶 operatorzy telefonii stacjonarnej, po okresie stagnacji w 2009 r., zanotowali wzrost liczby abonent贸w. Warto podkre艣li膰, 偶e wyniki wspominanych dw贸ch grup dostawc贸w (sieci kablowe i stacjonarne) kszta艂tuj膮 rynek VoIP – wsp贸lnie obs艂uguj膮 one dwie trzecie u偶ytkownik贸w i generuj膮 oko艂o trzech czwartych warto艣ci ca艂ego rynku VoIP. Pozosta艂e grupy podmiot贸w obecne na polskim rynku VoIP to: wirtualni operatorzy VoIP, lokalni dostawcy internetu, komunikatory g艂osowe oraz karty zdrapki i numery dost臋powe.

Na wzrost dynamiki w segmencie biznesowym w 2010 r. wp艂yn膮艂 przede wszystkim rosn膮cy drugi rok z rz臋du popyt na rozwi膮zania VoIP ze strony M艢P. Migracja w kierunku VoIP odbywa艂a si臋 g艂贸wnie poprzez rozwi膮zania hostowane, nie wymagaj膮ce wysokich nak艂ad贸w inwestycyjnych. Paradoksalnie, w tym segmencie spowolnienie gospodarcze zadzia艂a艂o jak katalizator, wskazuj膮c przedsi臋biorstwom na znaczenie telefonii VoIP w procesie ci臋cia koszt贸w. Pozytywnie na rynek biznesowy w 2010 r. oddzia艂ywa艂 tak偶e bardziej intensywny rozw贸j segmentu corporate. To w艂a艣nie ten sektor w najwy偶szym stopniu ograniczy艂 inwestycje w VoIP rok wcze艣niej, z uwagi na og贸ln膮 tendencj臋 do obni偶ania koszt贸w. Nawet w przypadku telefonii VoIP mia艂y miejsce renegocjacje dotychczasowych um贸w z operatorami. Nie bez znaczenia by艂o te偶 stopniowe nasycanie si臋 rynku oraz spadek liczby nowych inwestycji w VoIP z powodu wy偶szych cen sprz臋tu.

fot. mat. prasowe

Wartosc (mln z艂) i dynamika (%) rynku VoIP w Polsce, 2007-2010

Wartosc (mln z艂) i dynamika (%) rynku VoIP w Polsce, 2007-2010


Pomimo obserwowanego w 2010 r. wzrostu i umiarkowanie pozytywnych prognoz na najbli偶sze kilka lat, wp艂ywy uzyskiwane przez dostawc贸w na rynku VoIP nie s膮 w stanie zr贸wnowa偶y膰 widocznej w ostatnich latach wyra藕nej erozji przychod贸w i odp艂ywu ruchu z telefonii stacjonarnej. Konsekwencj膮 jest zmiana charakteru i znaczenia telefonii internetowej. Jej g艂贸wna rola w segmencie klient贸w indywidualnych coraz bardziej sprowadza si臋 do utrzymania klienta i spowolnienia procesu migracji w kierunku telefonii kom贸rkowej. Z kolei dla operator贸w, dla kt贸rych telefonia stacjonarna nie stanowi g艂贸wnego obszaru dzia艂alno艣ci, VoIP pe艂ni funkcj臋 dodatkowej us艂ugi, kt贸r膮 mo偶na klientom zaoferowa膰 w ramach wi臋kszego pakietu jako ta艅szy, a co za tym idzie bardziej konkurencyjny ekwiwalent tradycyjnej telefonii stacjonarnej. W segmencie biznesowym pozycja telefonii stacjonarnej i telefonii IP jest silniejsza. Jednak i w tym przypadku VoIP coraz cz臋艣ciej jest elementem wi臋kszej ca艂o艣ci, poprzez integracj臋 z ca艂ym systemem teleinformatycznymi w firmie, b膮d藕 te偶 s艂u偶y jako narz臋dzie dost臋pu do szeregu us艂ug dodanych.

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazw臋 miasta, dla kt贸rego chcesz znale藕膰 jednostk臋 ZUS.

Wzory dokument贸w

Bezp艂atne wzory dokument贸w i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Na skr贸ty