eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Kupowanie fanów jako model biznesowy?

Kupowanie fanów jako model biznesowy?

2011-02-01 13:39

Przeczytaj także: Skuteczne zarządzanie marką


Model biznesowy?

Kupowanie fanów jako model biznesowy? Jasne, ale wyłącznie dla ludzi, którzy działanie w socialu mierzą tylko liczbą fanów i nie wiedzą, czym jest oddziaływanie. To jasne, że zawsze znajdą się klienci na tego typu usługi - tak jak na każde inne. Po dwóch dniach i wydanych 2 tysiącach zł będzie można cieszyć się swoimi 10 tysiącami fanów po 20 groszy sztuka. Jasne, że to tanio - prawdziwy fan wart jest kilka razy więcej.

Co można zrobić za dwa tysiące? Na przykład zainwestować w niewielką aplikację i nieco gadżetów - umiejętnie rozegrana całość sprawi, że liczba fanów będzie bardzo szybko rosła. Dodam, fanów, których interesuje to, co piszesz. Doskonałym przykładem takiego mechanizmu jest fan page serwisu Folk24. Wystarczyło rozdać 50 prawdziwych płyt zespołu Beltaine, żeby liczba fanów strzeliła w górę jak młody świerk. Bardzo umiejętnie z gadżetów korzysta również Pepsi, które rozdało swoim fanom m.in. plakaty z piłkarzami - gwiazdami drużyny Pepsi, częstowało fanów przypinkami i rękawicami. Profil Lipton Ice Tea rozdawał parawany, torby zakupowe, zaś obecnie - T-shirty Lipton Ice Tea. Mały Głód częstuje ludzi głodo-maskotkami.

Wszystkie nagrody mają niewielką wartość materialną, ale - przy odpowiednim wykorzystaniu wiedzy i umiejętności - potrafią skutecznie angażować i w stabilny sposób powiększać społeczność o nowych fanów. Co jest tu kluczem? Moim zdaniem to rozrywka - fun, jakiego marka jest w stanie dostarczyć ludziom skupionym wokół niej. Zabawa jest w stanie zaangażować fanów bardzo mocno. Nawet jeśli gadżety nie mają zbyt dużej wartości finansowej, dla fanów mają wartość emocjonalną. To efekt ich wysiłków, kreatywności, coś, czego nie otrzymali za darmo. Ale po co komuś główkowanie, skoro dwa tysiaki wydane na aukcji załatwią sprawę. Co więcej, jeśli się dobrze poszuka, można natrafić na promocje - supertanich fanów po 10 groszy. Tylko po co?

Jeśli więc chcesz bawić się w social media - kupuj fanów na Allegro. Jeśli chcesz cieszyć się dużą liczbą osób - kupuj fanów w pakietach. Jeśli jednak chcesz działać w social media i wykorzystywać je w swojej pracy (chociażby po to, żeby generować wartościowy ruch na stronie docelowej), to najpierw zapoznaj się z wartościowymi technikami angażowania użytkowników oraz tworzenia taktyk i strategii komunikacji. Kupowanie fanów może sprawiać wrażenie, że social media są tanie. Nie są, nawet jeśli nie wynajmujesz agencji czy specjalisty, który zajmie się rozwojem społeczności. Policz wartość zainwestowanego czasu. Angażowanie przynosi pewne zyski, ot chociażby wartościowe opinie o usłudze i produkcie. A te z czasem mogą przełożyć się na konkretne pieniądze.

Penn Olson, jedna z bardziej znanych osób zajmujących się strategią w social media, w swoim poście poświęconym kupowaniu fanów stwierdziła, że jednym z powodów, dla których nie należy tego robić, jest sprawianie wrażenia desperata. W moim przypadku była to czysta ciekawość, ale według mnie to Olson, a nie polscy eksperci, ma rację. I nie chodzi o to, że kupno fanów to zło, koklusz i dyzenteria - dla mnie jest to po prostu nieopłacalne.

W moim przypadku „tani fan”:
  • nie wygenerował zasięgu
  • nie przyciągnął innych użytkowników zainteresowanych daną treścią
  • nie wykazał się żadną aktywnością
  • nie spowodował zmiany jakościowej
  • nie umożliwił nawiązania dialogu.
Czas więc podsumować eksperyment:
  • Wzrost liczby osób - tak.
  • Dynamika wzrostu liczby fanów - bz.
  • Aktywność na fan page'u - bz.
  • Utrata kontroli nad skutecznością działań - tak.
  • Stały wzrost ruchu na stronie - nie.
  • Rozwój ekosystemu fan page - strona - brak.
  • Stracone pieniądze - 20 zł.


Jeżeli chcesz zamówić prenumeratę miesięcznika Marketing w Praktyce .

poprzednia  

1 2 3

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: