eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Opowieść chirurga mózgu

Opowieść chirurga mózgu

2004-09-05 23:56

Przeczytaj także: Jak najlepiej przemawiać



Jak ciekawie opowiadać?

Wszyscy codziennie lepiej lub gorzej opowiadamy jakieś historie. Każde doświadczenie, każda relacja, każdy przedmiot kojarzony jest w naszym umyśle z jakąś historią.

Myślimy, czujemy i żyjemy historiami. Świat jest niczym innym jak jego percepcją. Wszystko co pamiętamy kręci się wokół historii o tym kim jesteśmy, skąd przychodzimy, w co wierzymy i dokąd zmierzamy.

Narrator opowiada historię dając odpowiedzi na kilka kluczowych pytań. Po pierwsze, czego bohater chce dokonać, aby odzyskać równowagę? Pasja i pożądanie są kołem napędowym każdej historii. Pasja to nie sucha kartka z listą zakupów, ale podskórne dążenie, które motywuje do działania. Po drugie, co powstrzymuje bohatera przed zrealizowaniem pragnienia? Wewnętrzne opory? Zwątpienie? Strach? Dezorientacja? Konflikt z przyjacielem, rodziną, szefem? Konflikty społeczne? Siły natury? Śmiertelne zagrożenie? Niedostatek czasu? Samochód nie chce zapalić? Antagonistą może być człowiek, czas, przestrzeń, przedmiot lub dowolna kombinacja tych składników. Po trzecie, jak bohater zamierza stawić czoło przeciwnościom? To właśnie w tym momencie narratorzy odkrywają prawdziwą naturę bohatera, bo charakter człowieka widać w decyzjach, które podejmuje działając pod presją. Na koniec, narrator odchyla się na krześle i pyta, "Czy możesz w to uwierzyć? Sądzisz, że coś przesadziłem lub przesłodziłem? Nawet jeśli niebiosa grzmią "Tak_nie_mogło_być", czy wierzysz w prawdziwość tej historii?"

Wystarczą cztery zdania

Najkrótsze historie składają się z czterech zdań:

1. Pewnego razu ... (wprowadzenie)
2. Nagle ... (problem)
3. Na szczęście ... (rozwiązanie)
4. I żyli długo i szczęśliwie ... (rezultat)

Możesz wykorzystać ten prosty szablon do napisania studium przypadku, rekomendacji lub krótkiej historii.

Zdecydowanie odradzam banalną opowieść o tym jak perfekcyjnie zrealizować plan wprowadzenia firmy na giełdę. To nudne. Zamiast tego lepiej opowiedzieć o trudnościach i komplikacjach oraz sposobach ich pokonania. Na przykład, wyobraź sobie historię firmy Sunfon, która opracowała telefony komórkowe z akumulatorami czerpiącymi energię z energii słonecznej. Przedstawiciele firmy na spotkaniu z bankowcami pokazują na slajdach pozycję firmy na rynku, schemat firmy, plan biznesowy, szczegóły techniczne patentu i oczekiwane zyski. Bankowcy ziewają myśląc o ostrej konkurencji wśród producentów telefonów. Można to zrobić inaczej.

Prezes Sunfon rozpoczyna spotkanie od opowieści o tym jak z powodu wyczerpania się akumulatora nie mógł dodzwonić się do pogotowia i jego ojciec zmarł na atak serca. Dlatego postanowił wynaleźć akumulator, który będzie stale sprawny. Historia rozpoczyna się od smutku po stracie ojca i pomysłu, który przyszedł do głowy na spacerze. Potem praca nad technicznym projektem i dążenie do obniżenia kosztu nowej baterii tak, aby była dostępna dla każdego użytkownika.

Nagle pojawia się problem. Urząd patentowy ociąga się z rejestracją wynalazku. Odrzuca pierwsze zgłoszenie. Nowe testy, nowe wyniki i nowa aplikacja. Tym razem sukces. Dodatkowe badanie wyczerpało zasoby finansowe Sunfon. Pojawia się widmo bankructwa. Inżynier prowadzący projekt przechodzi do konkurencji.

Takie nagromadzenie przeciwności tworzy napięcie. Bankierzy powątpiewają w szczęśliwe zakończenie. Kiedy tak siedzą z oczami wlepionymi w mówcę dowiadują się, że wszystko znalazło szczęśliwy finał. Wynalazek otrzymał patent. Projekt dokończył ambitny asystent zbutowanego inżyniera. Badania rynkowe pokazują ogromne zainteresowanie nowym akumulatorem. Bankierzy rozwiązują sakiewki.

Jeszcze jedna historia

Zmieniający się świat stale potrzebuje nowych opowieści.

Żyjemy w świecie przeładowanym informacjami, świecie, którego jedynym stałym elementem jest zmiana, świecie, w którym brakuje wiary i zaufania. Systemy wartości, światowe standardy, przekonania i emocje rozpadają się razem ze starymi barierami komunikacyjnymi i handlowymi. Światem rządzą ci, którzy najlepiej opowiadają nowe historie.

Dobre opowieści są najlepszą formą perswazji. Inspirują, pokazują i motywują ludzi do działania. Dobra historia to jak minireportaż o tym, co widziałeś i dzięki, któremu inni też mogą to zobaczyć.
Przeczytaj także: Jak budować misję zespołu? Jak budować misję zespołu?

poprzednia  

1 ... 3 4

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: