eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Jaka przyszłość czeka karty podarunkowe?

Jaka przyszłość czeka karty podarunkowe?

2010-10-10 00:18

Popularne na całym świecie, w Polsce funkcjonują od kilku lat jako alternatywa dla nietrafionych prezentów. 40% Polaków już się zetknęło z tą formą prezentu. Mowa tu o kartach podarunkowych, które zdobywają u nas coraz większą popularność jako sposób na obdarowanie bliskich, znajomych czy pracowników. Polskie Stowarzyszenie Emitentów Kart Podarunkowych przypomina, że mogą być one także wykorzystywane w procesie prywatnej refundacji leków lub jako element świadczeń socjalnych.

Przeczytaj także: Motywowanie pracowników: system kafeteryjny

Rynek w Polsce

Mimo, że rynek kart podarunkowych w Polsce jest dość młody, w porównaniu ze Stanami Zjednoczonymi, których obroty z tytułu sprzedaży kart przewyższają rocznie 80 miliardów dolarów, to w polskich sklepach, galeriach handlowych, multipleksach, czy restauracjach można zauważyć kolorowe karty podarunkowe, oferowane przez sieci na jej produkty bądź usługi. „Badania przeprowadzone przez PBG DGA pokazują, że i w Polsce ta forma prezentu zaczyna się przyjmować. 40% z badanych Polaków deklaruje, że zetknęło się z kartami podarunkowymi, a 52% uważa je za zdecydowanie dobry prezent dla bliskich, przyjaciół i znajomych”, mówi Krzysztof Gorzkowski, Prezes Polskiego Stowarzyszenia Emitentów Kart Podarunkowych. Badania pokazują, że większą grupę użytkowników kart podarunkowych stanowią kobiety. W ich przypadku duże znaczenie mają aspekty emocjonalne towarzyszące zakupom. Doskonale pamiętają rozczarowanie związane z nietrafionym prezentem, który otrzymały i te, którym same kogoś obdarowały. Stąd ważnym jest, by produkt jakim jest karta podarunkowa odpowiadał ich potrzebom i wymaganiom tj. oszczędność czasu, bogata oferta zakupów w ramach karty, wizualne walory nadające wrażenie ekskluzywności i towaru pożądanego oraz satysfakcja ze zrobionego prezentu.

Brytyjczycy lubią karty podarunkowe

W Wielkiej Brytanii, gdzie w 2009 roku obroty z tytułu sprzedaży kart podarunkowych i kuponów prezentowych wyniosły prawie 4 miliardy funtów, 38% populacji wybiera zamiast tradycyjnego prezentu, kartę podarunkową. Andrew Johnson, Dyrektor Generalny UK Gift Card&Voucher Association podkreśla, że najwięcej, bo 45%, osób korzystających z tej formy prezentu to grupa wiekowa między 35 a 44 rokiem życia, a w podziale na płeć dominują kobiety, zarówno jako nabywcy kart podarunkowych jak i odbiorcy. Brytyjczycy rocznie kupują od 3 do 5 kart podarunkowych, wydając na nie ok. 82 funtów. „Dziś, aby uniknąć sytuacji gdy prezent zamiast stać się przyjemnością czy nagrodą wywołuje bardziej zmieszanie niż radość, rozwiązaniem prosty i szybkim jest właśnie karta podarunkowa, dzięki której dajemy wybór i gwarantowaną satysfakcję”, dodaje Krzysztof Gorzkowski.

Karta podarunkowa od szefa

Karty podarunkowe i kupony prezentowe to nie tylko alternatywa dla nietrafionego prezentu, jaki każdemu zdarzyło się otrzymać. To także element programów lojalnościowych i motywacyjnych wykorzystywany w działaniach B2B. „Pracodawcy i partnerzy biznesowi wykorzystują je, żeby nagrodzić pracowników, a także klientów, którzy zamiast bezużytecznych prezentów czy gadżetów, mogą samodzielnie dokonać wyboru co do tego co chcieliby otrzymać w ramach przekazanej karty podarunkowej lub kuponu”, wyjaśnia Krzysztof Gorzkowski. Badania PBS DGA wskazują, że według 62% przebadanych osób karta podarunkowa to zdecydowanie odpowiedni prezent z okazji premii czy nagrody w pracy.

Dbam o zdrowie z kartą

Innowacyjnym i przyszłościowym rozwiązaniem na polskim rynku są karty, które mogą być wykorzystywane w procesie refundacji leków, umożliwiając posiadaczowi karty odbiór zdefiniowanego asortymentu w aptece. „Dzięki nim instytucja, która refunduje zakupy ma pewność, że przekazane przez nią pieniądze zostaną przeznaczone na leki”, tłumaczy Grzegorz Głowacki, członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Emitentów Kart Podarunkowych.. „Tego rodzaju produkt ma szansę stać się elementem świadczeń socjalnych, który usprawni gospodarowanie środkami finansowymi przez osoby uprawnione do ich otrzymywania”, dodaje.

Od 2010 roku promocją idei kart podarunkowych w Polsce zajęło się Polskie Stowarzyszenie Emitentów Kart Podarunkowych, które 6 października br. zorganizowało pierwszą międzynarodową konferencję zatytułowaną „Perspektywy rozwoju kart podarunkowych w Polsce”. „To wydarzenie zapoczątkowało budowanie platformy wymiany doświadczeń i informacji między członkami oraz przedstawicielami różnych branż zainteresowanych wydawaniem kart podarunkowych”, podsumowuje Grzegorz Głowacki.

Przeczytaj także: Turystyka motywacyjna  Turystyka motywacyjna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: