eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Przemysł motoryzacyjny w 2009 r.

Przemysł motoryzacyjny w 2009 r.

2010-07-19 12:05

Przeczytaj także: Przemysł motoryzacyjny - druga branża w Polsce


„Obecnie przepisy dotyczące odliczania podatku VAT charakteryzuje wysoki stopień skomplikowania. Są one również bardzo restrykcyjne jeśli chodzi o zakres odliczania. Bardziej przejrzyste regulacje oraz łatwiejszy do stosowania system prawny byłyby dużym ułatwieniem dla urzędów i obywateli. Gdyby dodatkowo resort finansów zezwolił na odliczanie VAT od każdego firmowego auta, popyt na nowe samochody mógłby wzrosnąć nawet o 30 procent, co pozytywnie wpłynęłoby na sytuację gospodarczą i budżet państwa”, ocenia Jerzy Martini, partner z kancelarii prawnej Baker & McKenzie, współautor raportu.

Inwestorzy przychodzą i odchodzą
Przyszłość polskiego sektora motoryzacyjnego zależeć będzie również od tego, czy uda się utrzymać istniejące fabryki i czy Polska będzie skutecznie konkurować z innymi krajami o nowe inwestycje zagraniczne. Polska oferuje inwestorom liczną, wykwalifikowaną i ciągle stosunkowo tanią siłę roboczą. Jest także bardzo dobrze postrzegana przez światowe koncerny motoryzacyjne.

W globalnym badaniu 200 przedstawicieli kadry kierowniczej firm motoryzacyjnych, przeprowadzonym przez KPMG w 2010 roku, Polska została uznana za drugi po Ukrainie najbardziej perspektywiczny rynek pod względem inwestycji motoryzacyjnych w Europie Środkowej i Wschodniej. Warto jednak pamiętać, ze w ostatnich latach Polsce nie udało się przyciągnąć żadnej nowej inwestycji producentów samochodów, którzy rozważali ulokowanie produkcji w Europie Środkowej i Wschodniej. W tej sytuacji dalszy rozwój sektora zależeć będzie głównie od inwestycji producentów części i podzespołów motoryzacyjnych, którzy, na szczęście, zapowiadają kolejne projekty inwestycyjne.
Inwestorzy z branży motoryzacyjnej chętnie korzystają z zachęt inwestycyjnych, w tym ulg podatkowych, związanych z ulokowaniem działalności na terenie specjalnych stref ekonomicznych. Raport KPMG wskazuje, że do końca 2009 roku firmy motoryzacyjne zainwestowały w strefach 17,5 mld zł, co stanowi 26 procent łącznych nakładów inwestycyjnych w SSE.
"Pod względem wielkości inwestycji sektor motoryzacyjny ma pozycję lidera w specjalnych strefach ekonomicznych, jednak kryzys gospodarczy spowodował u wielu inwestorów strefowych trudności w realizacji planów. Istotną potrzebę stanowi zatem uelastycznienie zasad działalności w strefach", mówi Mirosław Michna, partner w firmie doradczej KPMG.

Na początku 2009 r. Ministerstwo Gospodarki przygotowało projekt nowelizacji Ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, który zakładał między innymi możliwość zmiany zezwoleń strefowych, poprzez obniżenie wymogów zatrudnienia, możliwość uzyskiwania zezwoleń na nowy projekt bez wymogu utworzenia nowych miejsc pracy, czy też zliberalizowanie wyśrubowanych kryteriów tworzenia stref na gruntach prywatnych. Najżywiej dyskutowany zapis projektu mówi o dopuszczeniu redukcji zatrudnienia. Warto jednak pamiętać, że przejściowe dopuszczenie redukcji zatrudnienia pozwoli na utrzymanie w Polsce inwestycji producentów motoryzacyjnych i ponowny wzrost liczby pracowników po powrocie dobrej koniunktury. Do chwili obecnej projekt nie został skierowany pod obrady Sejmu.

Do pobrania:

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: