Przemysł motoryzacyjny w 2009 r.
2010-07-19 12:05
Przeczytaj także: Przemysł motoryzacyjny - druga branża w Polsce
„Obecnie przepisy dotyczące odliczania podatku VAT charakteryzuje wysoki stopień skomplikowania. Są one również bardzo restrykcyjne jeśli chodzi o zakres odliczania. Bardziej przejrzyste regulacje oraz łatwiejszy do stosowania system prawny byłyby dużym ułatwieniem dla urzędów i obywateli. Gdyby dodatkowo resort finansów zezwolił na odliczanie VAT od każdego firmowego auta, popyt na nowe samochody mógłby wzrosnąć nawet o 30 procent, co pozytywnie wpłynęłoby na sytuację gospodarczą i budżet państwa”, ocenia Jerzy Martini, partner z kancelarii prawnej Baker & McKenzie, współautor raportu.
Inwestorzy przychodzą i odchodzą
fot. mat. prasowe
W globalnym badaniu 200 przedstawicieli kadry kierowniczej firm motoryzacyjnych, przeprowadzonym przez KPMG w 2010 roku, Polska została uznana za drugi po Ukrainie najbardziej perspektywiczny rynek pod względem inwestycji motoryzacyjnych w Europie Środkowej i Wschodniej. Warto jednak pamiętać, ze w ostatnich latach Polsce nie udało się przyciągnąć żadnej nowej inwestycji producentów samochodów, którzy rozważali ulokowanie produkcji w Europie Środkowej i Wschodniej. W tej sytuacji dalszy rozwój sektora zależeć będzie głównie od inwestycji producentów części i podzespołów motoryzacyjnych, którzy, na szczęście, zapowiadają kolejne projekty inwestycyjne.
fot. mat. prasowe
fot. mat. prasowe
Na początku 2009 r. Ministerstwo Gospodarki przygotowało projekt nowelizacji Ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, który zakładał między innymi możliwość zmiany zezwoleń strefowych, poprzez obniżenie wymogów zatrudnienia, możliwość uzyskiwania zezwoleń na nowy projekt bez wymogu utworzenia nowych miejsc pracy, czy też zliberalizowanie wyśrubowanych kryteriów tworzenia stref na gruntach prywatnych. Najżywiej dyskutowany zapis projektu mówi o dopuszczeniu redukcji zatrudnienia. Warto jednak pamiętać, że przejściowe dopuszczenie redukcji zatrudnienia pozwoli na utrzymanie w Polsce inwestycji producentów motoryzacyjnych i ponowny wzrost liczby pracowników po powrocie dobrej koniunktury. Do chwili obecnej projekt nie został skierowany pod obrady Sejmu.
Do pobrania:
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Elektromobilność: po 2035 roku zaleje nas fala używanych samochodów?
-
Samochody elektryczne podbiją rynek? Prognozy dla branży motoryzacyjnej
-
Co czeka automotive? Niepewne prognozy na 2023 rok
-
Branża motoryzacyjna czeka na odbicie. Pomoże elektromobilność?
-
Branża motoryzacyjna: wojna gorsza niż COVID-19?
-
Kiepskie nastroje w automotive. Ceny samochodów znowu w górę
-
Branża motoryzacyjna hamuje z inwestycjami
-
Automotive: ceny samochodów rosną, Polska odporna na COVID
-
Nad branżą motoryzacyjną zbierają się ciemne chmury?