2022-12-06 08:40
Wzrost produkcji dzięki elektromobilności? © pixabay.com
Przeczytaj także: Branża motoryzacyjna: wojna gorsza niż COVID-19?
fot. pixabay.com
Wzrost produkcji dzięki elektromobilności?
Polska ma ambicje zostać jednym z liderów elektromobilności w Europie. Mowa tutaj o stronie podażowej, czyli produkcji e-pojazdów, części i podzespołów do nich.
Polska ma ambicje zostać jednym z liderów elektromobilności w Europie. Mowa tutaj o stronie podażowej, czyli produkcji e-pojazdów, części i podzespołów do nich. Patrząc na ostatnie lata, sporo w tym zakresie w naszym kraju się działo. Jak wynika z danych Polskiej Izby Rozwoju Przedsiębiorczości, odpowiadamy za niemal jedną trzecią europejskiej produkcji komponentów do elektrycznych pojazdów, a pod Wrocławiem działa największa w Europie fabryka baterii do aut LG Energy Solution. Co więcej, Polska zostawia inne europejskie kraje w tyle jeśli chodzi o produkcję i wdrażanie e-autobusów do transportu publicznego. Czyli szanse na bycie liderem są duże, ale wciąż na tym polu mamy wiele do nadrobienia. Jak wynika z MotoBarometru, polskie zakłady produkcyjne nie przodują w badanej puli jedenastu krajów, jeśli weźmiemy pod lupę to, czy prowadzą działalność lub badania w obszarze elektromobilności. 43% zapytanych deklaruje związek ich fabryk z electromobility, co daje nam piąte miejsce. Więcej fabryk, które działają w e-obszarze, jest w Rumunii, Turcji, Węgrzech i Belgii – zwraca uwagę Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems.
Duża część zarówno energii elektrycznej, jak i ciepła pochodzi ze spalania węgla lub gazu, co ostatecznie musi zostać zastąpione przez zieloną energię. Nie ominą nas również wymogi dotyczące raportowania emisji, np. poprzez Lifetime Cycle Analysis. Część przedsiębiorstw już zdecydowała się na wprowadzenie zrównoważonych rozwiązań energetycznych. Jeżeli Polska chce utrzymać się na pozycji znaczącego dostawcy na rynku części samochodowych, cała krajowa branża powinna zdecydować się na wprowadzenie znaczących zmian w najbliższych latach – mówi Paweł Kowalczyk, dyrektor ds. rozwoju rynku i strategii, E.ON edis energia.
Nie mamy wystarczającej infrastruktury w zakresie aut elektrycznych, wolumeny sprzedaży e-aut pozostają daleko za wynikami krajów zachodnich, cały czas mierzymy się z ryzykami geopolitycznymi wynikającymi z ataku Rosji na Ukrainę. Ponadto, polska branża motoryzacyjna w ogromnej części jest nastawiona na produkcję związaną z autami spalinowymi. Ale przejście z produkcji konwencjonalnych pojazdów i części do nich na elektryczne odpowiedniki jest procesem, który już się dzieje. Branża ma za sobą moment walki i wyparcia, teraz jest czas akceptacji i adaptacji do nowej rzeczywistości. I tu nie tylko Polska, ale każdy kraj, który będzie chciał powalczyć o swoje miejsce i pozycje na ten „silny wiatr”, musi stawiać wiatraki a nie budować mury– mówi Jacek Opala, członek zarządu Exact Systems.
Od kilku lat bez kompleksów uruchamiamy e-linie produkcyjne w istniejących zakładach, wygrywamy kolejne inwestycje związane z produkcją baterii i innych podzespołów do aut zeroemisyjnych. Najlepszym przykładem jest gliwicka fabryka Stellantis, która w wyniku ogromnej inwestycji i rozbudowy przestawiła się na zupełnie nowy segment aut dostawczych, a docelowo e-Vanów. Widzimy to również w strukturze zleceń od naszych polskich klientów, w której coraz większy udział ma elektromobilność. To pokazuje, że przejście na e-produkcję w Polsce jest możliwe. Niektóre „tradycyjne” linie zapewne przestaną produkować, część zostanie, bo zjeżdżają z nich te same części i komponenty, które są potrzebne do skompletowania elektrycznego pojazdu, powstaną także nowe linie specjalnie pod e-produkcję – mówi Jacek Opala.
oprac. : eGospodarka.pl
Kiepskie nastroje w automotive. Ceny samochodów znowu w górę
Branża motoryzacyjna hamuje z inwestycjami
Automotive: ceny samochodów rosną, Polska odporna na COVID
Nad branżą motoryzacyjną zbierają się ciemne chmury?
Świetne nastroje w automotive
Automotive w Polsce: innowacyjność na medal?
Czy branża motoryzacyjna wyczerpała potencjał do wzrostu?
Plan Rozwoju Elektromobilności nie do zrealizowania?
Branża motoryzacyjna i jej wpływ na polską gospodarkę
Witam Chciałbym się dowiedzieć, jaka jest najkorzystniejsza forma działalności oraz forma opodatkowania dla drobnego handlu Samochodami tj ...
Witam serdecznie. Od stycznia prowadzę auto handel. Samochody krajowe kupuje-sprzedaje. Wystawiam fakturę vat marża. Czy muszę mieć kasę ...
Grzegorz Faluszczak GFX-Consulting
Wartość IPO w Europie spadła w 2022 roku o 79,2% rdr
DAX najwyżej od roku
Zakup mieszkania na kredyt 2% nie będzie problemem
Zerowy PIT dla seniorów - czy faktycznie się opłaca? Sprawdź wyliczenia ekspertów podatkowych.
Planujesz zakup auta elektrycznego? Do wyboru masz ponad 100 modeli
Długi Polaków wobec sądów to prawie 750 mln zł
Ustawa Antylichwiarska 3.0 - co się zmieniło?