eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Koniunktura konsumencka I-III 2010

Koniunktura konsumencka I-III 2010

2010-04-23 13:41

I kwartał 2010 r. był kolejnym kwartałem, w którym odnotowano wyraźną poprawę nastrojów konsumenckich społeczeństwa polskiego. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący bieżące tendencje konsumpcji indywidualnej, ukształtował się I kwartale 2010 r. na poziomie -17,1 p.proc. i był wyższy o 2,1 p.proc. niż w IV kwartale oraz o 8,1 p.proc. niż w I kwartale poprzedniego roku - poinformował Główny Urząd Statystyczny.

Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka III 2010

Podobnie przebiegały zmiany wyprzedzającego wskaźnika ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisującego tendencje konsumpcji indywidualnej oczekiwanej w najbliższych miesiącach, który w I kwartale 2010 r. zwiększył się o 3,0 p.proc. w stosunku do IV kwartału oraz o 13,2 p.proc. w stosunku do I kwartału 2009 r. osiągając poziom –25,1 p.proc.

Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej, pomimo systematycznego wzrostu w czterech kolejnych kwartałach, nie osiągnęły jednak jeszcze poziomu z lat 2007 i 2008.

Zaobserwowana w I kwartale 2010 r. oraz w ciągu trzech kwartałów 2009 r. wyraźna poprawa nastrojów konsumenckich jest wynikiem pozytywnych zmian prawie wszystkich podstawowych czynników wpływających na kształtowanie się dynamiki konsumpcji gospodarstw domowych. Jedynym czynnikiem istotnie nie przyczyniającym się do poprawy ogólnych nastrojów konsumenckich były oceny osiągniętych zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych.

W I kwartale 2010 r. wskaźnik ocen zaistniałych zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych (które miały miejsce w ostatnich 12 miesiącach) ukształtował się na poziomie –18,3 p.proc. i był niższy o 0,2 p.proc. niż w IV oraz w I kwartale 2009 roku. Oznacza to, że w przeciągu ostatniego roku tempo wzrostu dochodów i poprawy sytuacji bytowej gospodarstw domowych, w odczuciu badanych gospodarstw, było wolniejsze niż w 2007 i 2008 r. i w ostatnich 4–5 kwartałach nie wykazywało wyraźnej tendencji.

Wskaźnik ocen oczekiwanych zmian sytuacji finansowej gospodarstw domowych (w najbliższych 12 miesiącach) w I kwartale 2010 r. ukształtował się na poziomie –7,1 p.proc. i był wyższy o 0,6 p.proc. niż w IV kwartale oraz o 8,8 p.proc. niż w I kwartale poprzedniego roku. Kierunki zmian ocen konsumenckich w zakresie oczekiwanych zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych w okresie ostatnich czterech kwartałów wskazują, że społeczeństwo polskie oczekiwało i w dalszym ciągu oczekuje wyższego poziomu dynamiki poprawy swojej sytuacji finansowej.

W okresie ostatnich czterech kwartałów nastąpiły także istotne zmiany w ocenie sytuacji gospodarczej kraju.

Wskaźnik ocen zaistniałych zmian w sytuacji gospodarczej kraju (które miały miejsce w ostatnich 12 miesiącach) ukształtował się w I kwartale 2010 r. na poziomie –33,1 p.proc. i był wyższy niż w IV kwartale 2009 r. o 5,3 p.proc. a w stosunku do I kwartału poprzedniego roku był wyższy o 4,8 p.proc. Natomiast wskaźnik ocen oczekiwanych zmian sytuacji gospodarczej kraju (w najbliższych 12 miesiącach) w I kwartale 2010 r. był wyższy o 3,4 p.proc. niż w IV kwartale oraz o 10,2 p.proc. w I kwartale 2009 r. i przyjął wartość –16,0 p.proc., która jest już nawet wyższa niż w IV kwartale 2008 r.

Przedstawione kierunki tendencji konsumenckich ocen zmian w sytuacji gospodarczej kraju wskazują, że społeczeństwo polskie wyraźnie dostrzegało występujące w kraju spowolnienie dynamiki rozwoju gospodarczego i jednocześnie jest coraz bardziej przekonane, że w najbliższej przyszłości dynamika tempa rozwoju gospodarczego kraju wzrośnie.

Szczególnie niekorzystnym obrazem tendencji nastrojów konsumenckich w IV kwartale 2008 r. oraz I półroczu 2009 r. były bardzo szybko narastające obawy przed wzrostem poziomu bezrobocia (w okresie najbliższych 12 miesięcy). W III i IV kwartale 2009 r. oraz I kwartale 2010 r. odnotowano wprawdzie niewielką poprawę ocen sytuacji na rynku pracy, ale w dalszym ciągu utrzymują się one na bardzo wysokim poziomie (42,1 p.proc.).

Oceny obecnych warunków dokonywania ważnych zakupów przez gospodarstwa domowe poprawiły się w I kwartale 2010 r. o 1,0 p.proc. w stosunku do IV kwartału 2009 r. Wartość wskaźnika tych ocen ukształtowała się na poziomie –11,2 p.proc. i była wyższa niż w trzech poprzednich kwartałach, ale w dalszym ciągu była znacznie niższa niż w IV kwartale 2008 r.

W I kwartale 2010 r. zaobserwowano dalszą, ale nadal nieznaczną, poprawę konsumenckich ocen możliwości oszczędzania pieniędzy (w okresie najbliższych 12 miesięcy) przez gospodarstwa domowe. Wskaźnik syntetyczny zwiększył się o 1,1 p.proc. w stosunku do poprzedniego kwartału i osiągnął poziom –34,7 p.proc., który jest wyższy niż w I kwartale 2009 r. o 5,0 p.proc.

Tendencje zmian wartości wskaźników ufności konsumenckiej w kwartale 2010 r. oraz II, III i IV kwartale 2009 r. wskazują wyraźnie, że społeczeństwo polskie jest coraz bardziej skłonne do zwiększenia swoich zakupów konsumpcyjnych, które mogą znaleźć odbicie we wzroście dynamiki konsumpcji indywidualnej.

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: