eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Audiobooki: preferencje konsumentów

Audiobooki: preferencje konsumentów

2010-04-21 11:58

Przeczytaj także: E-booki - przyszłość czytelnictwa

Kim są "słuchacze" audiobooków?

fot. mat. prasowe

Jak ważne przy zakupie książki audio są dla Ciebie poniższe czynniki?

Jak ważne przy zakupie książki audio są dla Ciebie poniższe czynniki?

Z badania preferencji konsumentów wynika, że najważniejszą cechą audiobooka jest przystępna cena oraz znany autor (bardzo ważne lub ważne dla blisko 90% badanych), następnie znajomość głosu lektora (62%). Średnio ważne są informacje na okładce, popularność książki drukowanej na rynku, długość nagrania i dodatkowe materiały. Najmniej ważne jest opakowanie. Wśród czterech elementów audiobooka: książka w formie słuchowiska, znany lektor (aktor), znany tytuł, znany ceniony autor – największy wpływ na decyzję klientów dotyczącą możliwości zapłacenia większej kwoty za książkę, jest ceniony autor.

Słuchacze audiobooków w badaniu NetPress to bardzo dobrze wykształceni pracownicy umysłowi, studenci, uczniowie, prywatni przedsiębiorcy oraz wolni strzelcy. Rozkład płci jest mniej więcej równomierny. Są raczej młodzi - mniej niż 39 lat ma 62% badanych. Rzadko mieszkają na wsi, najczęściej w wielkich miastach. Zarabiają powyżej przeciętnej krajowej, więcej niż połowa jest skłonna zapłacić za „świetne nagranie” między 30 a 50 zł, a 16% respondentów akceptuje cenę powyżej 50 zł. Częściej kupują niż ściągają za darmo. Więcej niż połowa badanych kupuje co najmniej 3 audiobooki rocznie. Zdecydowanie preferują książki mówione w formacie mp3.

fot. mat. prasowe

W jaki sposób najczęściej słuchasz książek audio?

W jaki sposób najczęściej słuchasz książek audio?

Osoby kupujące audiobooki wciąż wolą nośniki optyczne (59%) niż pliki do ściągnięcia (41%). Najczęściej słuchają w domu, często w drodze - wykorzystują do tego wszelkie możliwe sposoby (dojazdy do pracy, delegacje, wakacje). Najczęściej korzystają z przenośnych odtwarzaczy mp3, słuchają też na przenośnych odtwarzaczach CD, w samochodzie oraz w telefonach komórkowych. Bardzo często korzystają z pomocy innych osób w celu zakupu plików do ściągnięcia i wgrania ich na jakiś nośnik. Rzadko kupują audiobooki w formie prezentu.

Z raportu wynika, że respondenci badanych serwisów należą do elity słuchaczy audiobooków i najprawdopodobniej do elity wśród czytelników w Polsce. Profil respondentów w badaniu NetPress bardzo przypomina profil tzw. „faktycznych” czy „rzeczywistych” czytelników z badań Biblioteki Narodowej. Słuchacze audiobooków najprawdopodobniej czytają także dużo lub bardzo dużo książek w postaci drukowanej.

Informacje o badaniu
W czerwcu 2009 roku firma NetPress Digital we współpracy z serwisami internetowymi specjalizującymi się w sprzedaży audiobooków – nexto.pl, audiobook.pl, dosluchania.pl i zlotemysli.pl – zbadały poglądy swoich klientów związane ze znajomością i preferencjami dotyczącymi książek audio. Odpowiedzi na zadane w ankiecie pytania udzieliło 4436 respondentów. Do właściwego badania wyselekcjonowano 3055 respondentów, którzy wiedzą czym są audiobooki i przynajmniej raz w życiu dokonali zakupów w jednym z badanych serwisów. Ankieta była przeprowadzona on-line i składała się z 22 pytań, przygotowanych przez Bartłomieja Roszkowskiego oraz Piotra Gołębiowskiego z NetPress Digital. Badania NetPress nie były prowadzone na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie oraz nie były prowadzone na reprezentatywnej próbie internautów.

Do pobrania:

poprzednia  

1 2

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: