eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rośnie polska klasa średnia

Rośnie polska klasa średnia

2010-03-12 13:28

Przeczytaj także: Telewizja i Internet zamiast kina


Jednocześnie warto pamiętać, że nie oznacza to kompromisów w kwestii wyglądu, bo aż 4 na 10 (38%) badanych podkreśla, że dobry wygląd to podstawa, a dla co trzeciego (29%) warunek konieczny. W ramach dbania o taki dobry wygląd polscy „affluenci” znaleźli też sposób na to, jak ograniczyć wydatki związane z rekreacją. Rzadziej zaglądają na siłownię (potwierdza to 76% badanych), a częściej uprawiają sporty na powietrzu (44% potwierdzeń). Jeśli już decydują się na płatne formy rekreacji, to decydują są na sporty dostarczające zastrzyk adrenaliny, takie jak skoki spadochronowe czy paintball.

Nowi managerowie domowych finansów

Z analizy Future Lab. wynika, że na przestrzeni ostatnich lat wzrosła też liczba osób zainteresowanych zarządzaniem własnymi finansami. 27% spośród badanych deklaruje, że oszczędzanie jest dla nich ważne, a 42% uważa oszczędzanie za konieczność. Ponad 27% zakłada w swoich strategiach finansowych pomoc starzejącym się rodzicom, a dla 39% respondentów priorytetem jest inwestowanie w wykształcenie dzieci. O oszczędzaniu jako konieczności myśli ponad połowa (54%) badanych. Przedstawiciele tej grupy to także aktywni użytkownicy kart kredytowych – blisko połowa z badanych (43%) używa kart do płatności za codzienne zakupy, a co dziesiąty do płatności za zakupy online.

Przedstawiciele polskiej klasy średniej w optymistycznych barwach widzą też swoje możliwości finansowe. 15% badanych myśli o zainwestowaniu w nieruchomość za granicą, a 17% planuje kupić drugi lub trzeci dom w kraju.

W pajęczynie nowych mediów

W kraju gdzie dostęp do internetu ma prawie co drugi mieszkaniec (48%), aż 80% przedstawicieli klasy średniej deklaruje, że korzysta z tego medium częściej niż rok wcześniej. Robią zakupy przez internet, korzystając z takich stron, jak: Allegro.pl, czy porównywarek ceneo.pl, skapiec.pl.

Potrzeba zdobywania wiedzy na tematy związane z gospodarką i finansami sprawia, że przedstawiciele klasy średniej dużo czasu poświęcają na przeglądanie serwisów informacyjnych, takich jak gazeta.pl, tvn24.pl, onet.pl. Najważniejszy jest szybki i ciągły dostęp do informacji z kraju i ze świata. Portale społecznościowe i blogi zyskują wśród tej grupy coraz większą popularność.

Stare nowe priorytety, czyli rodzina, przyjaciele i równowaga w życiu

Badanie pokazuje, że tylko dla co dziesiątego badanego (11%) ważne jest, by być postrzeganym jako osoba zamożna. Pozostali respondenci zadeklarowali, że nie jest to istotne. Oznacza to, że polska klasa średnia buduje swoją tożsamość nie tylko na statusie materialnym, ale dostrzega też inne istotne wartości. Priorytetem dla blisko połowy badanych (45%) jest znalezienie odpowiedniego balansu pomiędzy pracą zawodową a życiem prywatnym. Ponad połowa z nich (61%) spędza swój czas wolny z rodziną i dzieli się swoimi doświadczeniami, korzystając z serwisów społecznościowych. Najważniejsze dla tych osób są bezcenne chwile, jakie spędzają w gronie najbliższych.

Informacje o badaniu
Badanie przeprowadzone zostało w 3 i 4 kwartale 2009 r. przez The Future Laboratory. Pierwsza, ilościowa część badania została przeprowadzona na reprezentatywnej grupie 1000 Polaków w wieku 25-54 lata, zarabiających rocznie od 66 do 220 tys. złotych brutto. Druga część objęła szeroki desk research, pogłębione wywiady z polskimi korespondentami agencji badawczej oraz wywiady z pięcioma polskimi ekspertami, zajmującymi się tematyką affluent.

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: