Rośnie polska klasa średnia
2010-03-12 13:28
Przeczytaj także: Telewizja i Internet zamiast kina
„Dzięki temu badaniu wiemy, że przedstawiciele polskiej klasy średniej to grupa o bardzo sprecyzowanych oczekiwaniach, jednocześnie charakteryzująca się dużą umiejętnością adaptacji do zmieniającej się sytuacji. Starają się myśleć perspektywicznie i dają przykład tego, jak efektywnie zarządzać własnymi środkami, wykorzystując do tego dostępne narzędzia takie, jak karty płatnicze, konta internetowe, serwisy informacyjne czy sklepy internetowe. Z naszego punktu widzenia, to ludzie starający się utrzymać równowagę, świadomi, że są na świecie rzeczy, których za żadną cenę nie da się kupić. To z naszego punktu widzenia wymagający i jednocześnie bardzo perspektywiczni użytkownicy innowacyjnych narzędzi płatniczych” – komentuje Paweł Rychliński, dyrektor generalny Oddziału MasterCard Europe w Polsce.Badaniu poddano reprezentatywną grupę 1000 respondentów o dochodach rocznych pomiędzy 66 000 – 220 000 tys. złotych brutto. Zgodnie z danymi wynikającymi z rocznych rozliczeń PIT, zarobkami powyżej 50 000 złotych brutto pochwalić się może 4% polskich podatników, a powyżej 85 000 złotych zarabia 1% płatników podatku dochodowego.
Narodziny „polskiego affluenta”
Badacze z Future Laboratory podpisali się także pod tezą, że grupa New Mass Affluent, czyli nowa klasa średnia w Polsce dojrzewała wraz z powrotem demokracji, uczestnicząc aktywnie w budowaniu i rozwijaniu gospodarki wolnorynkowej. Według nich do rozwoju klasy średniej w Polsce szczególnie przyczyniły się zagraniczne inwestycje i napływ kapitału zagranicznego. Kwoty inwestowane przez koncerny i firmy zagraniczne w Polsce to rocznie ok. 8 miliardów euro, a to spośród pracowników tych firm wywodzi się w głównej mierze nowa polska klasa średnia (50% badanych deklaruje zatrudnienie na etacie). Inną drogą do finansowego sukcesu jest też własny biznes.
„Silny wpływ na rozwój klasy średniej w Polsce mają zagraniczne inwestycje. Międzynarodowe firmy i korporacje inwestują tu rocznie około 8 miliardów Euro, a pracownicy zatrudniani przez te firmy stanowią znaczącą część polskiej klasy średniej ( 0% badanych deklarowało pracę na pełen etat). Zakładanie własnych przedsiębiorstw to także droga wiodąca do sukcesu finansowego” - podkreśla Tom Savigar z The Future Laboratory.
Trendy, czyli zaciskać czy nie zaciskać pasa?
Raport z badania podkreśla, że przedstawiciele polskiej nowej klasy średniej odczuwają skutki globalnej recesji, mimo że na tle większości krajów Europy sytuacja gospodarcza Polski jest stosunkowo stabilna. Z analizy Future Laboratory wynika, że klasa średnia, dzięki której konsumpcja dóbr i towarów wzrasta, postanowiła zrewidować swoje przyzwyczajenia. Oznacza to, że dwóch na trzech Polaków – reprezentantów grupy New Mass Affluent - zdecydowało się na ograniczenie podróży zagranicznych. Co trzeci przedstawiciel klasy średniej (36%) zaczął przywiązywać większą wagę do tego, na co wydaje swoje pieniądze. Cięcia dotknęły sfery rozrywki i przyjemności. Na przykład aż siedmiu na dziesięciu (71%) badanych, zadeklarowało, że przygotowuje i jada posiłki w domu. Tylko dla 12% badanych priorytetem jest możliwość kupowania dóbr luksusowych. Nawet więcej – w dobrym guście jest np. ubierać się w „secondhandach”, bo to oznacza prawdziwą umiejętność zarządzania budżetem i wyróżniania się.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Aktywność fizyczna podupada jesienią
-
Aktywność sportowa i diety Polaków
-
Ile powinni zarabiać bogaci Polacy?
-
Banki doceniają klasę średnią
-
Pieniądz robi pieniądz, ale nawet zamożni nie wiedzą jak oszczędzać
-
Zamożni Polacy i ich sposoby oszczędzania
-
Zamożni Polacy. Jaki jest Klient Premium?
-
Aktywność fizyczna w wydaniu Polaków
-
Zamożni Polacy budują stabilność gospodarki