eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieProgramy › Czy model SaaS zdobędzie popularność w Polsce?

Czy model SaaS zdobędzie popularność w Polsce?

2010-03-04 00:22

Przeczytaj także: Model SaaS: umowy bez ustawowej regulacji


Jak się rozwija SaaS?

Wraz z rozwojem Internetu w Polsce systematycznie rośnie zainteresowanie SaaS. Zdaniem IDC dekoniunktura sprzyja rozwojowi SaaS, bowiem model ten daje firmom możliwości wdrażania programów oszczędnościowych. W roku 2009 rynek SaaS rozwijał się w tempie ok. 40 proc. Według badań Forrester Research w roku 2008 SaaS stanowił jedynie 1 proc. ogółu wydatków firm do zarządzania infrastrukturą informatyczną. Dynamika wzrostu jest jednak ogromna, bowiem prognozy wskazują, że w ciągu trzech najbliższych lat udział ten wzrośnie do ponad 10 proc. Gartner z kolei szacuje, ze światowy rynek SaaS w ub. r. wart był ok. 7,5 mld dolarów, a do roku 2013 ma się on podwoić, stawiając SaaS wśród powszechnie obowiązujących standardów biznesowych.

Rynek już oferuje wiele rozwiązań dostępnych wyłącznie przez Internet. Wśród nich są systemy do zarządzania relacjami z klientami, obsługi finansowo-księgowej, wspomagające telekomunikację i wewnętrzny obieg informacji, a nawet systemy ERP. Dla firm informatycznych SaaS daje możliwości poszerzania rynku o nowe grupy użytkowników.

„Z reguły oprogramowanie udostępniane na odległość można sprzedawać przez Internet, z minimalnym udziałem człowieka. Fakt ten ma dodatkowy wpływ na możliwość oferowania usług po bardzo atrakcyjnych cenach. Sprzedaż na odległość, bez handlowców oznacza też względną łatwość w eksportowaniu usług. Wystarczy udostępnić oprogramowanie w odpowiedniej wersji językowej” – dodaje Sylwia Piskorska z Edge Solutions.

„Producenci oprogramowania liczą na korzyść skali: po przekroczeniu pewnej masy krytycznej SaaS może być dla nich jednym z głównych źródeł przychodów” – mówi Tomasz Słoniewski z IDC.

Za granicą w promocję SaaS zaangażowały się wielkie koncerny informatyczne. W Polsce SaaS to przede wszystkim poszukiwanie nisz rynkowych. Rynek ten dopiero startuje. „Z ekonomicznego punktu widzenia najważniejsze w SaaS jest to, że małe i średnie firmy, a także mikrofilmy mogą mieć dostęp do różnego rodzaju aplikacji, na które dotychczas nie mogły sobie pozwolić ze względu na wysoki koszt licencji” – mówi Sylwia Piskorska. Abonament płacony w ramach SaaS przynajmniej zachęca do rozważania zasadności inwestycji, podczas gdy wcześniej wiele małych firm nie było stać na inwestycje w specjalistyczne oprogramowanie.

SaaS jest dla wielu firm okazją rynkową. Systematycznie rośnie popyt na tego rodzaju rozwiązania, co dodatkowo zachęca twórców oprogramowania do tworzenia zupełnie nowych ofert. W Polsce spośród ważniejszych przykładów usług udostępnianych w modelu SaaS można wymienić:
  • IntraOut - platformę zintegrowanej komunikacji synchronizującą się z telefonem komórkowym, oferującą zarządzanie obiegiem informacji, VoIP i centralę telefoniczną PBX, firmy Edge Solutions,
  • iPartner24 wspomagające m.in. zarządzanie dokumentami firmy mis24, iFirma wspomagające prowadzenie księgowości,
  • NetCRM do zarządzania relacjami z klientami,
  • Comarch e-OPT!MA wspierające obszarze ERP.

poprzednia  

1 2

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: