eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Ubezpieczenia w firmie: zasady i korzyści

Ubezpieczenia w firmie: zasady i korzyści

2009-11-23 12:32

Przeczytaj także: Ubezpieczenie mieszkania ważniejsze niż ubezpieczenie na życie?


Drugim rodzajem ubezpieczeń stosowanych powszechnie w firmach są ubezpieczenia finansowe. Potrzeba ich stosowania pojawia się w firmie po osiągnięciu fazy wzrostu i dojrzałości. Ubezpieczenia te pozwalają chronić zasoby finansowe: (1) chronią przed sytuacją, w której przedsiębiorstwo nie uzyskuje zasobów finansowych w związku z prowadzoną działalnością (np. z powodu niewypłacalności kontrahenta czy nieosiągnięcia zysku operacyjnego), (2) ubezpieczenia finansowe polepszają dostęp do obcych źródeł finansowania działalności, jeżeli wykorzystane zostaną jako dodatkowe zabezpieczenie.

Najpopularniejsze ubezpieczenia finansowe to:
  • ubezpieczenia kredytu zapewniają pokrycia przez zakład ubezpieczeniowy strat majątkowych powstałych w przedsiębiorstwie z powodu nieotrzymania należności wynikających z udzielonych kredytów. Ubezpieczenie kredytu może znaleźć zastosowanie zarówno w odniesieniu do kredytów udzielanych przez banki, jak i kredytów kupieckich. W pierwszym przypadku ubezpieczeniu może podlegać spłata kredytu bankowego udzielanego przedsiębiorcom i przeznaczonego na prowadzoną przez nich działalność gospodarczą. Suma ubezpieczenia, która nie może być większa od kwoty kredytu powiększonej o należne odsetki, prowizje i inne opłaty bankowe, stanowi górną granicę odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń. Okres ubezpieczenia pokrywa się zwykle z okresem, na jaki został udzielony kredyt, a polisa ubezpieczeniowa jest jednym z przyjmowanych przez bank zabezpieczeń spłaty kredytu. W drugim przypadku ubezpieczeniem może być objęta spłata kredytu kupieckiego (krajowego bądź eksportowego) powstałego w wyniku sprzedaży wyrobów i towarów lub świadczenia usług z odroczonym terminem płatności. Przedmiotem ubezpieczenia są należności wynikające z wystawionych przez przedsiębiorstwo faktur. Suma ubezpieczenia stanowi górny limit odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń i jednocześnie jest limitem kredytu kupieckiego objętego ochroną ubezpieczeniową.
  • gwarancje spłaty należności handlowych zabezpieczają otrzymanie odroczonej zapłaty przez przedsiębiorstwo-beneficjenta gwarancji za dostarczony towar bądź wykonaną usługę. Zabezpieczają przedsiębiorstwo udzielające kredytu kupieckiego przed niewypłacalnością dłużnika. A zatem stanowią alternatywę dla ubezpieczenia kredytu kupieckiego.
  • gwarancja kaucyjna może być składana w miejsce kaucji w umowach najmu lub dzierżawy. Zabezpiecza ewentualne roszczenia właściciela rzeczy, powstałe w związku z niewłaściwym wykonywaniem obowiązków korzystającego z rzeczy, w tym także obowiązków związanych z regulowaniem czynszu.
  • gwarancja koncesyjna pozwala na wykonywanie niektórych rodzajów działalności uzależnione może być od przedłożenia organom administracji zabezpieczenia określonych obowiązków przedsiębiorstwa pragnącego taką działalność rozpocząć. Gwarancja koncesyjna może zostać wykorzystana jako forma zabezpieczenia realizacji tychże obowiązków.
  • gwarancje spłaty należności celnych i podatkowych są ustalone przez urząd celny należności celne i podatkowe (tj. cło, akcyza i VAT) oraz inne opłaty przewidziane Kodeksem celnym, jakie ciążą na przedsiębiorcy dokonującym importu (eksportu) w związku z dopuszczeniem do wwozu na polski obszar celny (wywozu z tego obszaru). Treści gwarancji zapłaty długu celnego są ujednolicone i muszą odpowiadać wzorcom ustalonym przez Główny Urząd Ceł. Beneficjentem gwarancji jest Skarb Państwa reprezentowany przez ograny celne.
  • ubezpieczenie utraty zysku, zwane także ubezpieczeniem przerw w działalności (tzw. business interruption insurance), powinno stanowić element systemu ochrony już w fazie powstawania i uruchamiania małego przedsiębiorstwa. Ubezpieczenie to dotyczy dwóch wielkości ekonomicznych mających zasadnicze znaczenie dla działalności każdego przedsiębiorstwa, a mianowicie zysku operacyjnego oraz kosztów stałych (czyli kosztów, których wielkość nie zależy od wielkości wolumenu produkcji, ponoszonych przez przedsiębiorstwo we względnie stałej kwocie również wówczas, gdy występuje zakłócenie lub przerwa w jego działalności). Przedmiotem tego ubezpieczenia jest szacowany zysk operacyjny, który przedsiębiorstwo osiągnęłoby z tytułu sprzedaży wytwarzanych produktów, świadczonych usług lub towarów, gdyby prowadzona przez niego działalność nie została przerwana lub zakłócona na skutek zdarzenia objętego ochroną w ramach tzw. polisy bazowej. Rolę polisy bazowej spełnia najczęściej ubezpieczenie od ognia i innych zdarzeń losowych, a jego posiadanie lub jednoczesne zawarcie jest wymogiem wstępnym zawarcia ubezpieczenia utraty zysku.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: