eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Ubezpieczenia w firmie: zasady i korzyści

Ubezpieczenia w firmie: zasady i korzyści

2009-11-23 12:32

Przeczytaj także: Ubezpieczenie mieszkania ważniejsze niż ubezpieczenie na życie?


Jednym z najpowszechniej stosowanych rozwiązań w tym zakresie jest oferowanie pracownikom grupowych ubezpieczeń na życie. Umowa ubezpieczenia zawierana jest w takim wypadku pomiędzy zakładem ubezpieczeń a pracodawcą. Przedmiotem tych ubezpieczeń jest przede wszystkim śmierć naturalna ubezpieczonego, przy czym istnieje możliwość znacznego rozszerzenia zakresu ubezpieczenia. Często ubezpieczenia grupowe na życie oferowane są z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym, w ramach którego możliwe jest inwestowanie zgromadzonego kapitału w celu zapewnienia dodatkowego świadczenia wypłacanego ubezpieczonemu po zakończeniu okresu aktywności zawodowej.

Innym przykładem ubezpieczeń osobowych zawieranych przez pracodawców na rzecz swoich pracowników są pracownicze programy emerytalne zawierane z zakładem ubezpieczeń na życie lub towarzystwem ubezpieczeń wzajemnych. Forma tych programów określona jest przepisami prawa. W istocie jest to zbiór umów, który obejmuje zakładową umowę emerytalną zawieraną pomiędzy pracodawcą a reprezentacją pracowników, pracowniczą umowę emerytalną pracodawcy z pracownikiem oraz umowę pracodawcy z zakładem ubezpieczeń.

Pierwszoplanowym celem tworzenia pracowniczych programów emerytalnych jest gromadzenie kapitału na przyszłe, dodatkowe świadczenia emerytalne, uzupełniające świadczenia wypłacane w przyszłości z dwóch obowiązkowych filarów ubezpieczeń społecznych w Polsce (ZUS) oraz funduszy emerytalnych. Programy te zapewniają również ochronę ubezpieczeniową w przypadku śmierci pracownika. Składka ubezpieczeniowa w ramach pracowniczych programów emerytalnych w podstawowej części opłacana jest wyłącznie przez pracodawcę i stanowi dla przedsiębiorstwa koszt uzyskania przychodu. Wypłata zgromadzonych oszczędności dokonywana jest na rzecz uczestnika programu (pracownika) lub osób uposażonych.

Małe przedsiębiorstwa mogą także zawrzeć na rzecz swoich pracowników ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków. Świadczenie ubezpieczeniowe w ramach tych ubezpieczeń wypłacane jest w przypadku powstania uszczerbku na zdrowiu pracownika lub w przypadku jego śmierci wskutek nieszczęśliwego wypadku. Ubezpieczenie to często obejmuje ochroną również rodziny pracowników.
Coraz większe grono zwolenników zyskują komercyjne ubezpieczenia zdrowotne. Zapewniają pracownikom świadczenie w zakresie podstawowej i – w razie konieczności – specjalistycznej opieki lekarskiej. Pracownicy objęci komercyjnymi ubezpieczeniami zdrowotnymi uzyskują dostęp do niezależnej opieki medycznej, zapewnianej przez niepubliczne placówki ochrony zdrowia.

Zgodnie z Ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych pracodawca może wliczyć do kosztów uzyskania przychodów składki z tytułu ubezpieczeń osobowych zawartych na rzecz swoich pracowników. Dotyczy to (pod pewnymi warunkami) ubezpieczenia na życie, ubezpieczenia na życie z funduszem kapitałowym oraz ubezpieczeń wypadkowych i chorobowych, w tym ubezpieczenia wypadku przy pracy i choroby zawodowej.

fot. mat. prasowe




Więcej przydatnych informacji związanych z pieniędzmi, kosztami i finansami małej firmy znajdziesz w książce „Finanse małego przedsiębiorstwa w teorii i praktyce” Haliny Zadory (red. nauk.) (Wydawnictwo C.H. Beck, 2009). Książkę możesz nabyć np. w księgarni internetowej www.ksiegarnia.beck.pl – w pole „wyszukiwarka” wpisz tytuł książki.

poprzednia  

1 ... 3 4

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: