eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Analiza otoczenia biznesowego firmy

Analiza otoczenia biznesowego firmy

2009-07-06 14:24

Przeczytaj także: Marketing a różnice płci


Gdzie jesteśmy?

Weryfikacja rynku jest bardzo mozolnym zadaniem i trzeba koniecznie skupić się na priorytetach, aby się nie pogubić w wielowątkowości i złożoności tego zagadnienia. Interesuje nas meritum, czyli to, kto jest obecny na rynku, kto jest naszą konkurencją, z wyszczególnieniem, które firmy konkurencyjne są bezpośrednim zagrożeniem, a które jedynie pośrednio mogą stanowić dla nas problem w perspektywie czasowej. Sprawdzamy i przyglądamy się temu, jak wygląda sytuacja na rynku. Próbujemy ustalić i zdiagnozować czynniki sukcesu i główne elementy, dzięki którym firmy w naszej branży/ kategorii osiągają wzrosty, czyli sprzedają i rozwijają się. Oczywiście równie ważne są informacje, co dokładnie powoduje ewentualne upadki firm z naszej kategorii na rynku.

Popatrzmy na branżę odzieżową. Z informacji czerpanych z gazet finansowych wynika, że już trzecia znana firma odzieżowa w Polsce jest zagrożona ogłoszeniem upadłości. Jeśli dzisiaj ktoś weryfikuje ten segment, musi zwrócić na to uwagę, bo być może wcale nie czynniki związane z kryzysem odgrywają tu najistotniejszą rolę. Wiedza, która jest najbardziej nie- zbędna, to ta, którą można zaobserwować bezpośrednio w miejscu sprzedaży naszej konkurencji i w mediach, które recenzują, raportują czy publikują o stanie gospodarki. Wymaga to oczywiście skrupulatnego przecedzenia tej wiedzy, niczym przez sitko. Można w ten sposób trafić na ciekawostki, które być może nie zawsze są na tyle przydatne, ażeby traktować je bardzo serio, niemniej na pewno stanowią dodatkowe ważne źródło wiedzy.

Co może nas czekać?

Rynek trzeba analizować również pod względem przyszłych trendów i tendencji. Spójrzmy, co się dzisiaj dzieje z rynkiem deweloperskim. Jeśli w ubiegłym roku jakiś deweloper zmieniał swoją strategię marketingową i nie wziął pod uwagę sytuacji, kiedy to konsument będzie rządził, ale stwierdził, że proste promocje na zasadzie „mieszkanie z garażem gratis” wystarczą, dzisiaj już wie, że była to aktywność na krótką metę. Natomiast ta firma deweloperska, która za punkt wyjściowy uznała zwrócenie się do klienta i jego postawiła w centrum uwagi, jemu podporządkowała komunikację, dla niego usprawniła obsługę, bo zorientowana była na jego potencjalne potrzeby – dzisiaj może mówić o sukcesie.

Analizowanie konkurencji jest możliwe na kilka sposobów. Oczywiście można, co jest ponoć nawet powszechne, wypuścić na rynek tzw. szpiegów i w ten sposób zgromadzić wiedzę. Ale nie polecam tego rozwiązania, gdyż z reguły bardzo szybko zwróci się przeciwko nam. Gra fair gwarantuje, że pośrednia weryfikacja działań konkurencji również przyniesie bardzo dobre efekty.

poprzednia  

1 2 3 ... 5

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: