eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Mediacje: działania i interwencje

Mediacje: działania i interwencje

2009-06-22 13:19

Mediacje: działania i interwencje

© fot. mat. prasowe

Negocjacje składają się z serii skomplikowanych czynności lub działań, podejmowanych w celu rozwiązania problemów oraz doprowadzenia do zakończenia sporu. Każdy podejmowany przez negocjatora krok lub działanie wiąże się z podjęciem racjonalnej decyzji.

Przeczytaj także: Mediacja.com: jak rozwiązywać spory?

W ramach tego procesu zasadność działań oceniana jest przez pryzmat następujących czynników:
  • działania pozostałych stron sporu,
  • standardy zachowania stron,
  • style reprezentowane przez strony,
  • percepcja oraz umiejętności stron,
  • potrzeby i preferencje stron,
  • determinacja stron,
  • ilość informacji na temat konfliktu, jaką dysponuje negocjator,
  • osobiste przymioty negocjatora,
  • dostępne środki.
Podobnie jak negocjatorzy, również i mediatorzy mogą podejmować różne działania. W przypadku mediatora działaniem jest określona interwencja lub zastosowanie tzw. "technik oddziaływania", zorientowanych na osoby prowadzące spór. Mediator zachęca do podejmowania pozytywnych ruchów oraz powstrzymuje od stosowania posunięć negatywnych, związanych z problemami będącymi przedmiotem konfliktu. Mediator będący wyspecjalizowanym negocjatorem, podejmując działania, z zasady nie wywołuje bezpośrednio zmian u uczestników sporu tak, jak robią to same strony; działa raczej jako rodzaj katalizatora. Zmiany są łącznym skutkiem posunięć podejmowanych przez interwenienta oraz negocjujących (Bonner, 1959).

W trakcie negocjacji uczestnicy sporu stają przez szeregiem proceduralnych albo psychologicznych problemów "sytuacji krytycznych" (Cohen, Smith, 1972), z którymi muszą się zmierzyć lub które muszą pokonać, by dojść do porozumienia. Największe kategorie krytycznych sytuacji oraz najczęstszych problemów będą w dalszej części określane jako etapy lub fazy z uwagi, że są to zasadnicze progi, przez które strony muszą przejść, żeby dojść do porozumienia. Pewne etapy lub fazy są specyficzne wyłącznie dla procesu mediacji, inne dla negocjacji, lecz w większości przypadków są zbliżone.

W odpowiedzi na sytuacje krytyczne mediatorzy podejmują dwa typy interwencji: czynności i działania ogólne, czy niespecyficzne, oraz czynności i działania o charakterze specyficznym (Kochan, Jick, 1978).

Czynności i działania niespecyficzne to ogólne interwencje podejmowane przez mediatora w niemalże wszystkich sporach. Działania te stanowią reakcje na najobszerniejsze kategorie sytuacji krytycznych i odpowiadają poszczególnym stadiom mediacji. Są one powiązane z ogólnym schematem rozwoju i rozwiązywania konfliktu. Standardowe działania umożliwiają mediatorowi:
  • uzyskanie możliwości udziału w dyskusji,
  • wspieranie stron w doborze właściwego podejścia oraz przestrzeni rozwiązania konfliktu,
  • zbieranie informacji i analizowanie konfliktu,
  • zaprojektowanie planu mediacji,
  • zainicjowanie koncyliacji,
  • wsparcie stron w rozpoczęciu produktywnych negocjacji,
  • określenie ważnych kwestii oraz stworzenie programu,
  • określenie podstawowych interesów stron,
  • wspomaganie stron przy wyłanianiu opcji,
  • dążenie do ostatnich ustaleń, zawarcia porozumienia i zamknięcia sprawy,
  • wspieranie przy tworzeniu planu implementacji i monitoringu.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: