eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Coaching a strategia firmy

Coaching a strategia firmy

2009-06-10 14:12

Coaching a strategia firmy

© fot. mat. prasowe

Znaczenie coachingu w ostatnim czasie stale rośnie. Jest to bowiem optymalna strategia rozwoju zawodowego pracowników, która wzmacnia kulturę organizacyjną i jednocześnie zwiększa efektywność pracy. Warto się zatem zastanowić nad wykorzystaniem coachingu w procesie budowy i realizacji strategii firmy.

Przeczytaj także: Coaching a oszczędzanie

Istnieje wiele ujęć relacji pomiędzy coachingiem i zarządzaniem strategicznym. Według jednego z największych autorytetów współczesnej nauki o zarządzaniu – Dave’a Ulricha – różnica pomiędzy "banałem a profesjonalizmem" polega tu przede wszystkim na ukierunkowaniu coachingu na rezultaty i osiąganiu dzięki niemu wyraźnie określonych wyników. Jest to warunek nadania coachingowi wymiaru strategicznego. Autor ten wyróżnia dwa rodzaje wyników działań coachingowych: zmiany zachowań oraz budowę i realizację strategii. Są one wzajemnie powiązane i w obu wypadkach mają charakter długofalowy. W artykule skoncentrujemy się na omówieniu budowy i realizacji strategii.

Proces coachingu strategicznego powinien udzielić zarządzającemu pomocy w uzyskaniu jakości
i pewności w dwóch głównych sprawach:
  • celów, do jakich chce dążyć,
  • metod, za pomocą których chce je osiągnąć.
Program budowy strategii można podzielić na siedem głównych etapów. Wzorując się na schemacie opracowanym przez D. Ulricha, podejmiemy próbę wskazania w każdym z nich roli działań o charakterze coachingowym.

1) Określenie istoty biznesu i głównych założeń strategii

Celem organizacji jest osiąganie celów ustalonych w ramach przyjętych strategii. Celem menedżera powinna być realizacja celów organizacji. Celem coachingu strategicznego jest osiagnięcie maksymalnego stopnia pewności, że menedżer ma pełną jasność co do celów, które powinien osiągnąć, i środków, za pomocą których chce to zrealizować. Pytania, na które należy w procesie coachingowym poszukiwać odpowiedzi to m.in.:
  • Jakie są główne cele, które ma osiągnąć twoja firma?
  • Kogo zaliczasz do swoich głównych klientów?
  • Dlaczego ci klienci współdziałają z tobą, a nie z twoimi konkurentami?
  • Czy posiadasz wystarczające zasoby dla zrealizowania założonych celów?
  • Jakie są twoje obecne priorytety? (Wskaż 2-3 spośród nich).
Przeczytaj także: Czym jest coaching? Czym jest coaching?

 

1 2 ... 4

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: