Coaching a strategia firmy
2009-06-10 14:12
Przeczytaj także: Coaching a oszczędzanie
2) Analiza i charakterystyka stylu działania
Każdy menedżer ma swój styl działania, który wyraża się w wielu wymiarach dotyczących procesów informacyjnych, decyzyjnych, relacji z innymi, metod pracy. W sumie tworzy to obraz tożsamości menedżera mogący przyczyniać się do realizacji założonych celów lub przeciwnie – utrudniać ich osiągnięcie. Celem coachingu strategicznego będzie w tym wypadku analiza silnych i słabych stron stylu działania oraz wskazanie kierunków i metod jego modyfikacji. Pytania, jakie można tu sformułować, to m.in.:
- Jaka jest charakterystyka twojej menedżerskiej tożsamości?
- Jak postrzegają cię inni?
- Jak chciałbyś być postrzegany przez innych?
- Jaką „markę” posiadasz jako menedżer?
- Jakie są twoje silne i słabe strony jako menedżera?
- W jaki sposób traktujesz innych, podejmujesz decyzje, informujesz, rozwiązujesz konflikty?
Pod pojęciem „interesariuszy” D. Ulrich rozumie wszystkich, z którymi menedżer współdziała, realizując wyznaczone cele. Interesariuszami menedżera będą więc zarówno osoby zajmujące wyższe pozycje hierarchicznie (szef, jego szef, zarząd firmy), jak i współpracujące na podobnym poziomie (menedżerowie innych komórek), podwładni, a także osoby spoza firmy – klienci, dostawcy, inwestorzy. Ogólnie – są to wszystkie osoby, które wpływają na sposób realizacji zadań przez menedżera. Ich reakcje, potrzeby i oczekiwania bezpośrednio kształtują realizowaną strategię. Pytania coachingowe, które należy sformułować w odniesieniu do tego obszaru problematyki to m.in.:
- Z kim musisz współpracować w procesie realizacji swojej strategii?
- Na kogo i w jaki sposób wywierasz wpływ w trakcie tego procesu?
- Jakie są obszary wspólnoty celów twoich interesariuszy i jakie są obszary kolizji interesów?
Każdy z interesariuszy ma swoje cele i wywiera określony wpływ na zarządzającego, wnosząc jednocześnie do realizacji procesu określony wkład. Konstrukcja strategii realizacji celów wymaga od menedżera określenia oczekiwań wobec interesariuszy. Coaching powinien w tym wypadku uświadomić zarządzającemu różnorodność i odmienność celów poszczególnych partnerów, pomóc dostrzec ich potrzeby, przełożyć je na własne działania. Pytania, które można sformułować w celu stworzenia menedżerowi inspiracji do przemyślenia tego problemu to:
- Jakie cele w ciągu następnego okresu (np. 3, 6, 12, 24 miesięcy) powinien pomóc ci zrealizować każdy z głównych interesariuszy?
- Jakie warunki muszą zostać spełnione w celu zapewnienia jak najwyższej efektywności waszej współpracy?
- Jakie są główne bariery, zagrożenia i przeszkody?
oprac. : Wolters Kluwer Polska
Przeczytaj także
-
Jak zwiększyć efektywność firmy?
-
Co to jest coaching?
-
Coaching - czy warto jeść tę żabę?
-
Szkolenia dla pracowników: droga do perfekcji
-
Informacje zwrotne i ich rola w pracy zespołu
-
Jak podnosić skuteczność osoby, zespołu, firmy
-
Co to jest coaching?
-
Model GROW a zarządzanie zespołem
-
Ścieżki karier sposobem na rozwój firmy