eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Etykieta w biznesie

Etykieta w biznesie

2009-05-29 13:09

Etykieta w biznesie

© fot. mat. prasowe

Czy stare zasady etykiety nadal są aktualne, czy uległy zmianom? Czy istnieją jakieś wzorce właściwych zachowań w sytuacjach biznesowych i towarzyskich, które się sprawdziły i przetrwały w czasie?

Przeczytaj także: Etykieta biznesu a relacje z klientami

Zmieniająca się sytuacja w świecie biznesu – na przykład globalizacja gospodarki, coraz bardziej zróżnicowana siła robocza oraz rewolucja elektroniczna – może być przerażająca, bez względu na to, jak długo funkcjonujesz w tym otoczeniu. Etykieta biznesu to coś więcej niż wiedza na temat poslugiwania się odpowiednimi sztućcami. Znajomość i stosowanie zasad etykiety ma decydujący wpływ na twój sukces zawodowy. Nie pomogą ci wrodzone zdolności i inteligencja, jeśli nie umiesz odpowiednio się zachować. Oceniać cię będą, być może niesprawiedliwie, po twoich manierach lub ich braku.

Obecnie znajomość zasad etykiety nadal ma duże znaczenie - ale jeszcze ważniejsza jest umiejętność właściwego zachowania się w różnych sytuacjach biznesowych i towarzyskich. Współcześnie maniery, które nie tylko łatwo opanować i posługiwać się nimi, ukazują daną osobę jako inteligentną, pewną siebie i jednocześnie liczącą się z innymi. Zrozumienie i stosowanie podstaw etykiety świadczy o tym, że zależy ci na byciu traktowanym poważnie, jak profesjonalny członek społeczności biznesowej.

Według eksperta od etykiety, Letycji Baldrige, „Wszyscy, wchodząc w świat biznesu, czują się trochę niepewnie. Nawet wytrawni menedżerowie, którzy przez długie lata dawali sobie świetnie radę w pracy, przyznają, że nie czuli się komfortowo, gdy musieli działać na nowym, obcym terytorium, odnaleźć się w nowej dla nich sytuacji i mieć do czynienia z nieznanymi osobami, o których nie wiedzieli nic poza krótką historią zawodową i opiniami powtarzanymi z drugiej ręki”. A zatem to, co mówimy i jak się zachowujemy w stosunku do innych, to ważne elementy biznesu.

"Uprzejmość" to słowo, które w skrócie pokazuje, czym jest etykieta we współczesnym świecie. Słowo to może wydawać się staroświeckie, ale w rzeczywistości teraz ma większe znaczenie niż kiedykolwiek w przeszłości. Włoscy pisarze wprowadzili pojęcie uprzejmości, krytykując plotkowanie, przechwalanie się, popychanie i wymachiwanie rękami podczas rozmowy. Od tamtej pory uprzejmość została zdefiniowana jako posiadanie dobrych manier oraz okazywanie szacunku innym i często określa się ją jako grzeczność. Uświadomienie sobie znaczenia uprzejmości wew wszystkich działaniach stanowi pierwszy krok w tworzeniu i podtrzymywaniu pozytywnych relacji w pracy i życiu prywatnym.
  • Możesz zapoznać się z zasadami etykiety, rozumieć, na czym polegają, a nawet nauczyć się na pamięć, jak należy zachowywać się w konkretnych sytuacjach, ale jeśli nie będziesz traktował innych w taki sposób, w jaki sam chciałbyś być traktowany - w pracy, w domu, podczas zabawy - to uprzejmość nie będzie mogła rozkwitać.
  • Uprzejmość stwarza warunki sprzyjające efektywnemu działaniu i identyfikowaniu się z grupą. W przedsiębiorstwach i innych organizacjach przejawia się w okazywaniu szacunku i dobrych manierach i jest równie ważna, jak wysoka jakość produktów, utrzymywanie dobrych relacji z klientami czy osiąganie zysku. Uprzejmość i okazywanie szacunku innym uznawane są na całym świecie za cechy charakteryzujące prawdziwego profesjonalistę.
Niezależnie od tego, gdzie poszukujesz źródeł etykiety, to we wszystkich rozwijających się społeczeństwach napotkasz podobne zasady. Huston Smith w swoim klasycznym dziele "The World’s Religions" pisze, że utrzymanie dobrych relacji międzyludzkich w większości kultur sprowadza się do przestrzegania czegoś, co chrześcijanie nazywają "złotą zasadą": "Odwzajemniaj się za wszystko, co inni robią dla ciebie".

 

1 2 3

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: