Skuteczny marketing szeptany
2009-04-22 11:52
Przeczytaj także: Plotka kontra reklama
Umiejętnie wykorzystana, kontrolowana i rozprzestrzeniana plotka może być nieocenionym elementem kampanii, a w niektórych przypadkach w ogóle zastąpić drogie formy reklamowe. Współczesne przykłady produktów, które zdobywają popularność dzięki poczcie pantoflowej, to choćby różnego rodzaju serwisy internetowe. Najbardziej oczywistym przykładem jest nasza-klasa.pl, ale istnieją również mniej spektakularne sukcesy ciekawych serwisów, np. znanylekarz.pl czy spryciarze.pl. Siła tych serwisów tkwi w zaangażowanej grupie użytkowników, którzy chętnie wychodzą z inicjatywą rozprzestrzeniania informacji o ulubionej stronie. Taki aktywny odbiorca nazywany jest prosumentem.Prosumenci posiadają wiedzę o produktach i usługach i inicjatywę w rozprzestrzenianiu informacji o nich. W ten sposób wpływają oczywiście na jakość i funkcjonalność produktów. Chociaż samo zjawisko nie jest nowe i było opisywane już w latach 70., to dopiero internet dał prosumentom narzędzia do bardzo skutecznego docierania ze swoją opinią do innych użytkowników i producentów. Z punktu widzenia działań marketingowych prosumenci to jedna z najważniejszych grup, do których powinna być kierowana komunikacja marki. W polskim internecie trzyma się ona mocno. Według badania zrealizowanego w 2008 roku przez firmę Gemius, prosumentami można dziś nazwać około 36 proc. użytkowników sieci i z pewnością odsetek ten będzie dynamicznie rósł.
Dlaczego prosumenci są ważni? Aktywność zwykłego konsumenta ogranicza się zazwyczaj do zakupu produktu. Natomiast prosumenci:
- oceniają i polecają (bądź odrzucają) produkty
- rozwijają produkty
- lepiej przyswajają informacje
oprac. : Aleksander Winciorek / Marketing w Praktyce
Przeczytaj także
-
15 trendów w marketingu w 2022 roku
-
Marketing szeptany a spam-marketing
-
Audio marketing w świecie online
-
Praca w marketingu i PR: satysfakcja plus stres
-
PR i marketing w 2023 roku. Trendy na 2024
-
10 trendów w marketingu na 2024 rok
-
Marketing w małej firmie - in-house czy outsourcing?
-
Personalizacja w marketingu kluczem do wzrostu konwersji
-
Amazon preferowaną przez konsumentów platformą reklamową